HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6031 Nefroloji Hemşireliği Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersin Amacı: Bu ders doktora öğrencilerine böbrek yapı ve fonksiyonları, hemşirelik tanılaması, yönetimi, bu konuda hemşirenin sorumlulukları hakkında bilgi vermeye yönelik bir derstir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Böbrek hastalıklarında böbrek işlevlerinin hemşirelik değerlendirmesi ve yönetimini tanımlayabilme.
2 Böbrek hastalıklarının bakımı ile ilgili yenilikler ve bilimsel gelişmeler doğrultusunda bakımı planlayabilme ve uygulayabilme.
3 Böbrek hastalıklarının hemşirelik bakımı konusunda çalışma planlayıp uygulayabilme

Dersin İçeriği

Böbrek hastalıklarından korunma, yaygın böbrek hastalıkları, tedavisinde hemşirelik bakımı konularını kapsar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması.
2) Böbrek Yapı Ve Fonksiyonları, Tanı Testleri,Hemşirelik Uygulamaları
3) Böbrek Hastalarında Hemşirelik Tanılaması
4) Böbrek Hastalıklarını Önlemeye Yönelik Evrensel Önlemler.
5) Böbrek Hastalıklarına Neden Olan Diğer Sistem Hastalıkları ve Nefotoksinler. (HT, Hipotansiyon, Hipotansiyon, Kardiyovasküler Hastalıklar, Sepsis, DM)
6) Böbreklerin Enfeksiyon Hastalıkları (Pyelonefritler)
7) Akut ve Kronik Glomerulonefrit, Nefrotik Sendrom
8) Akut Böbrek Yetmezliği
9) Kronik Böbrek Yetmezliği
10) Kronik Böbrek Yetmezliğinde Özel Sorunlar ve Aşılar
11) Kronik Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri ve Hemşirelik bakımı
12) Kronik Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri ve Hemşirelik bakımı
13) Crush Send, Amiloidoz,Lupus Nefriti
14) Dersin Değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları: Her ders verilecektir.
Diğer Kaynaklar: 1)Adams, Josephson, Holland. (2005). Pharmacology for Nurses. Pearson Education. New Jersey. 2)Ommaty R. (2008-2010). Vademecum Modern İlaç Rehberi, Ankara. 3)Akbayrak, Erkal İlhan, Ançel, Albayrak. (Ed.) (2007). Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-sosyal Boyut). Ankara: Alter Yayıncılık 4)Akdemir, Birol. (2005). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Sistem Ofset. 5)Birol (2007). Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti. 6)Brottmiller. (Ed.) (2002). Medical-Surgical Nursing: An Integrated Approach, Second Edition. United States of America. 7)Durmaz Akyol. (2005). Üriner Sistem Hastalıklarında Bakım. İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri. 8)Fadıloğlu. (Ed.) (2003). Kronik Hastalıklarda Bakım II. İzmir: Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri. 9)Gulanick, Kloop, Galanes, Gradishar, Puzas. (2007) Nursing Care Plans, Nursing Diagnosis and Intervention. Mosby Year Book. United States of America. 10)Hagler, (2004) Medical Surgical Nursing. (Ed.) Sharon M Lewis, Margaret M Heitkamper, Shannon R Dırksen, Mosby company, Unites States of America. 11)Karadakovan A, Eti Aslan F. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi. 12)Lewis, Heitkemper, Dirksen. (2004) Medical-Surgical Nursing. Assessment and Management of Clinical Problems. Sixth Edition. Mosby. United States of America.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 10 40
Sunum / Seminer 6 12 72
Proje 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 248

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak.
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek.
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak.
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek.
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek.
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak.
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak.
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek.
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak.
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak.