HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM3072 | Adli Hemşirelik | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı adli tıp ve hemşireliği ile ilgili temel kavramlar ile hemşirenin adli olaylarda rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgi kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramları tanımlar 2) Adli hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar 3) Adli vakalarda etik ilkeleri uygular 4) Sağlıklı/hasta bireyin haklarını açıklar 5) Türk Ceza Kanunu ve diğer kanunlar kapsamında hemşirenin yasal sorumluluklarının farkında olur |
Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramları içerir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar | ||
2) | Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiyedeki tarihsel gelişimi | ||
3) | Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri | ||
4) | Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu | ||
5) | Sağlıklı/hasta bireyin hakları ve etik | ||
6) | Malpraktis ve Hemşirelik | ||
7) | Şiddet | ||
8) | Ara sınav haftası | ||
9) | Çocuk-yaşlı istismarı | ||
10) | Adli jinekoloji (cinsel saldırılar, gebelikte travma, anne ölümleri) | ||
11) | Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, adli otopsi | ||
12) | Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama | ||
13) | Adli toksikoloji | ||
14) | Örnek adli vaka sunumları |
Ders Notları: | Ders notları haftalık olarak verilecektir |
Diğer Kaynaklar: | 1) Özden D, Yıldırım N (2009) Adli vakaya hemşirelerin yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 73-81. 2) Kutlu Y, Bilgin H (2011) Adli psikiyatri servislerinde hemşirelik: Roller ve yaşanan güçlükler. Türkiye Klinikleri Psikiyatri Özel Dergisi, 4(1): 67-72 3) Eşiyok B, Hancı İH, Özdemir Ç, Yelken N, Zeyfeoğlu Y (2004) Adli hemşirelik. STED, 13(5): 169-171. 4) Koç S, Can M (2009) Birinci basamakta adli tıp. 2.baskı. İstanbul Tabip Odası Yayınları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. |