HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3072 Adli Hemşirelik Bahar 2 0 2 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı adli tıp ve hemşireliği ile ilgili temel kavramlar ile hemşirenin adli olaylarda rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgi kazandırmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramları tanımlar

2) Adli hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar

3) Adli vakalarda etik ilkeleri uygular

4) Sağlıklı/hasta bireyin haklarını açıklar

5) Türk Ceza Kanunu ve diğer kanunlar kapsamında hemşirenin yasal sorumluluklarının farkında olur

Dersin İçeriği

Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramları içerir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar
2) Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiyedeki tarihsel gelişimi
3) Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri
4) Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu
5) Sağlıklı/hasta bireyin hakları ve etik
6) Malpraktis ve Hemşirelik
7) Şiddet
8) Ara sınav haftası
9) Çocuk-yaşlı istismarı
10) Adli jinekoloji (cinsel saldırılar, gebelikte travma, anne ölümleri)
11) Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, adli otopsi
12) Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama
13) Adli toksikoloji
14) Örnek adli vaka sunumları

Kaynaklar

Ders Notları: Ders notları haftalık olarak verilecektir
Diğer Kaynaklar: 1) Özden D, Yıldırım N (2009) Adli vakaya hemşirelerin yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 73-81. 2) Kutlu Y, Bilgin H (2011) Adli psikiyatri servislerinde hemşirelik: Roller ve yaşanan güçlükler. Türkiye Klinikleri Psikiyatri Özel Dergisi, 4(1): 67-72 3) Eşiyok B, Hancı İH, Özdemir Ç, Yelken N, Zeyfeoğlu Y (2004) Adli hemşirelik. STED, 13(5): 169-171. 4) Koç S, Can M (2009) Birinci basamakta adli tıp. 2.baskı. İstanbul Tabip Odası Yayınları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 2 20 40
Proje 0 0 0
Ödevler 2 20 40
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek.
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek.
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek.
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.