MATHEMATICS (TURKISH, PHD) | |||||
PhD | TR-NQF-HE: Level 8 | QF-EHEA: Third Cycle | EQF-LLL: Level 8 |
Course Code | Course Name | Semester | Theoretical | Practical | Credit | ECTS |
GTE5101 | Introduction to Gifted Education and Talent Development | Fall | 3 | 0 | 3 | 8 |
The course opens with the approval of the Department at the beginning of each semester |
Language of instruction: | Tr |
Type of course: | Departmental Elective |
Course Level: | |
Mode of Delivery: | Face to face |
Course Coordinator : | Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI |
Course Lecturer(s): |
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE |
Course Objectives: | This course aims to give a holistic view on the education of gifted and talented childrenn and to develop knowledge and skills about the classroom applications for gifted and talented children. |
The students who have succeeded in this course; Explains the reasons for the need for education of gifted and talented children. Explains the developmental characteristics of gifted and talented children.Explains the methods of diagnosis of students with giftedness. Researching and presenting the practices of a child with giftedness. Decides which teaching method is most appropriate for a child with special abilities. Prepare an Enriched Training Plan for gifted and talented children. |
Review of the education of gifted and talented children in national or interna-tional contexts; weekly reading assignments and class discussions. |
Week | Subject | Related Preparation | |
1) | Considerations for Schools Enrichment Courses Support Training Rooms Ability Discovery and Orientation | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. | |
1) | Discuss the course, its functioning and requirements Handling the Concepts of Intelligence, Talent/ Ability and Giftedness | ||
2) | Characteristics and recognition of gifted / talented children | Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları | |
3) | Explaining and implementing Tests Used; Raven SPM Plus Wisc-R, Stanford Binet Test, TKT the Creative Thinking Test | Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları. | |
4) | Explaining and implementing the Tests Used Raven SPM Plus Wisc-R, Stanford Binet Test, TKT Creative Thinking Test | Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları. | |
5) | Practice of Home Education for Gifted / Talented Children Thinking Skills, Supporting Creativity-Social Emotional Development | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi | |
6) | Practice of Home Education for Gifted / Talented Children Thinking Skills, Supporting Creativity-Social Emotional Development | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi | |
7) | Practice of Home Education for Gifted / Talented Children Thinking Skills, Supporting Creativity-Social Emotional Development | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi | |
8) | Practice of Home Education for Gifted / Talented Children Thinking Skills, Supporting Creativity-Social Emotional Development | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi | |
9) | MID-TERM EXAM | ||
10) | Important ıssues for Schools; Enrichment Courses Support Training Rooms Ability Discovery and Orientation | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. | |
11) | Important ıssues for Schools; Enrichment Courses Support Training Rooms Ability Discovery and Orientation | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. | |
12) | Considerations for Schools Enrichment Courses Support Training Rooms Ability Discovery and Orientation | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. | |
13) | Considerations for Schools Enrichment Courses Support Training Rooms Ability Discovery and Orientation | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. | |
14) | Critical analysis of techniques and practices. |
Course Notes: | 1-Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi 2-Kaya&Ogurlu (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları. 3- Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. 4- Yılmaz, D. (2015) Üstün Yetenekliler İçin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Nobel Yayınları 5-Mendaglio, S.&Peterson, J.S.(2016). Çev: Aziz Yıldırım.Üstün Yetenekliler Danışmanlık Modelleri, Nobel Yayıncılık. 6- Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları 7-Ek Okuma: Eriş, B.(2017). Anne Beynim Aç 8-Sekman, M.& Eris, B.(2017). Çocuklar Nasıl Başarır? |
References: |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Attendance | % 0 | |
Laboratory | % 0 | |
Application | % 0 | |
Field Work | % 0 | |
Special Course Internship (Work Placement) | % 0 | |
Quizzes | % 0 | |
Homework Assignments | 1 | % 30 |
Presentation | % 0 | |
Project | % 0 | |
Seminar | % 0 | |
Midterms | 1 | % 30 |
Preliminary Jury | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Paper Submission | % 0 | |
Jury | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
Total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Application | 2 | 25 | 50 |
Special Course Internship (Work Placement) | 0 | 0 | 0 |
Field Work | 0 | 0 | 0 |
Study Hours Out of Class | 14 | 5 | 70 |
Presentations / Seminar | 2 | 3 | 6 |
Project | 0 | 0 | 0 |
Homework Assignments | 5 | 6 | 30 |
Quizzes | 0 | 0 | 0 |
Preliminary Jury | 0 | 0 | 0 |
Midterms | 1 | 1 | 1 |
Paper Submission | 0 | 0 | 0 |
Jury | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Total Workload | 200 |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution |