İŞLETME (TÜRKÇE, TEZSİZ, UZAKTAN ÖĞRETİM) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISL5344 | Entellektüel Sermaye ve Etkili Takım Yönetimi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA Prof. Dr. SENAY YÜRÜR Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH FATİH AKÇAN Prof. Dr. AHMET ERKUŞ Dr. ŞAFAK ÖZ |
Dersin Amacı: | İşletmelerin ve toplumların sürdürülebilir büyüme sağlaması için kritik bir unsur olan entelektüel sermaye günümüz bilgi ekonomisinde kurumlar ve hatta ülkeler için kritik bir değer kaynağıdır. Maddi varlıklardan farklı olarak bilgiye, deneyime, yenilikçiliğe ve insan sermayesine dayanan entelektüel sermaye kavramı sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamada büyük rol oynamakta olup hem akademik çevrelerde hem de iş dünyasında giderek daha fazla ele alınmaktadır. Günümüz işletmeleri için içinde bulundukları küresel rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmeleri bilgiyi etkin kullanabilmeleri ile yakından ilgilidir. Buradan hareketle derste giderek sıklıkla ele alınmakta olan bilgi yönetimi ile ilgili esaslara değinilerek, bilgi ve bilgi tabanlı varlıkları ifade eden sermaye türü olarak entelektüel sermaye kavramı ile günümüzün çağdaş yönetim bileşenlerinden biri olan takım yönetimi incelenmektedir. Takım yönetimi iş dünyasında, akademik ortamlarda ve sosyal projelerde başarıyı doğrudan etkileyen kritik bir faktör olup bireylerin ve yöneticilerin takım çalışmasını daha verimli hale getirmesi için gerekli bilgi, beceri ve stratejilerin kazandırılması dersin amaçlarındandır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Entelektüel sermaye kavramını ve önemini tanımlayabilme 2.Entelektüel sermaye ve işletme performansı ilişkisini anlayabilme 3.Entelektüel sermaye unsurlarını açıklayabilme. 4.Entelektüel sermaye- İnsan Kaynakları ilişkisini anlayabilme 5.Takım kavramı, türleri, önemi ve kuramdaki yerini anlayabilme 6.Takım oluşum sürecini anlayabilme 7.Takım dinamiği ve etkili takımların özelliklerini anlayabilme 8.Takım yönetimi ve İnsan Kaynakları Yönetimi ilişkisini anlayabilme 9.Etkili takım yönetimi sürecini anlayabilme. |
Öğrencilerin ders haftalarında derse katılarak takip etmeleri beklenmektedir. Katılamayacakları durumlarda öğretim elemanına mazeretlerini önceden bildirmeleri gerekmektedir. Öğrenciler katılmadıkları dersler hakkında dersin eğitmeniyle iletişime geçebilir ve o derste ne öğretildiğini sorabilir. O ders için yapılmayan ödevleri ve görevleri zamanında tamamlamak ve kapsanan içeriği takip etmek öğrencinin sorumluluğunuzdadır. Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları ders bitimi öğrencilerle paylaşılacaktır. Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım Bireysel Çalışma Tartışma İş birliğine dayalı öğrenme Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca dersler, bilgi ve onayınız ile online platforma kaydedilecektir. Ayrıca katılımcıların (öğrenci ve eğitmenlerin) ders esnasında kayıt yaptırması kesinlikle yasaktır. Öğrenciler kendilerine engel olabilecek konularda (görme, işitme vb.) öğretim elemanı ile her zaman iletişime geçebilirler. Bunun yanı sıra engelli öğrencilerimizin engellerinden dolayı karşılaşacakları zorlukları en aza indirmek ve engelleri ortadan kaldırmak için Engelli Öğrenci Birimi bulunmaktadır. Gerekirse öğrenci durumu ile ilgili olarak bu birim ile iletişime geçebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | ISL5344 Entelektüel Sermaye ve Etkili Takım Yönetimi dersine giriş: Tanışma Ders içeriği, işlenişi, değerlendirme ile ilgili bilgilendirme Soru ve cevap | yok | |
2) | Entelektüel Bir Değer Olarak Bilgi ve Bilgi Yönetimi | Ders notları | |
3) | Entelektüel varlık kavramı Entelektüel sermaye kavramı Entelektüel sermayenin günümüz işletmelerindeki önemi | Ders notları | |
4) | Entelektüel Sermaye ve İnsan Kaynakları Yönetimi İlişkisi | Ders notları | |
5) | Entelektüel Sermaye Unsurları I: İnsan Sermayesi İnsan Sermayesi Kavramı İnsan Sermayesinin Önemi İşletmelerin insan sermayesi yaklaşımlarına ilişkin örnekler İşveren Markası | Ders notları | |
6) | Entelektüel Sermaye Unsurları II: Yapısal Sermaye Yapısal Sermaye kavramı Yapısal Sermayenin önemi İşletmelerde yapısal sermaye örnekleri | Ders notları | |
7) | Entelektüel Sermaye Unsurları III: Müşteri Sermayesi Müşteri Sermayesi kavramı Müşteri Sermayesinin önemi İşletmelerde müşteri sermayesi uygulamaları Müşteri İlişkileri Yönetimi | Ders notları | |
8) | Ara sınav | Ders notları | |
9) | Grup Kavramı, Grup Davranışları, Grup Türleri, Grup Dinamikleri. | Ders notları | |
10) | Takım Dinamikleri ve Temel Kavramlar Takım ve grup arasındaki farklar, Takım türleri Takım aşamaları | Ders notları | |
11) | Takım Liderliği ve Yönetimi Etkili takım liderinin özellikleri Güven inşa etme ve psikolojik güvenlik Sanal Takım Yönetimi | Ders notları | |
12) | Takım Kültürü ve Çeşitlilik Yönetimi Çeşitliliğin (kültürel, yaş, cinsiyet vb.) takımlara etkisi | Ders notları | |
13) | Öğrenci sunumları | Sunum ödevi | |
14) | Öğrenci sunumları | Sunum ödevi |
Ders Notları: | Öğretim elemanı tarafından hazırlanmış olan kapsamlı ders notları öğrenciler ile paylaşılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | -Stewart, T.A. (1997). Entelektüel Sermaye Örgütlerin Yeni Zenginliği -Aşıkoğlu, R., Kurt.M, Özcan.K.(2008). Entelektüel sermaye: Teori, uygulama ve yeni perspektifler.Ankara: Gazi Kitabevi. -Robbins S. P., De Cenzo D. A & Coulter, M. (2010). Fundamentals of Management (text only)7th (Seventh) edition, Prentice Hall. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 11 | 33 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
7) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
8) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
10) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
11) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
13) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
14) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. |