İLK VE ACİL YARDIM (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IAY2007 Travma Güz 2 0 2 3
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. SELMA BAZ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AYLİN AKÇA SÜMENGEN
Dersin Amacı: Travma ve travmaya yönelik durumlarda acil bakım uygulama bilgi ve becerisine sahip olması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulayabilir.2 Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulayabilir.3 Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygular.4 Kafa Travmalarında Acil Bakım Uygulama bilgisine sahiptir.5 Yüz Ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulayabilir.6 Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulama bilgisene sahiptir.

Dersin İçeriği

Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak, Ekstremite travmalarında acil bakım, Yumuşak doku yaralanmalarında acil bakım, çevresel acillerde bakım uygulamak, Baş, boyun, omurilik yaralanmalarında acil bakım uygulamayı içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Travma Kinematiği, Travmaya genel bakış
2) Çoklu Travma Hastalarında Yaklaşım
3) Kafa Travmalı Hastalarda Yaklaşım
4) Toraks Travmalı Hastalarda Yaklaşım
5) Yüz- Burun- Boğaz Travmalarında Yaklaşım
6) Spinal Travmalı Hastalarda Yaklaşım
7) Batın Travmalı Hastalarda Yaklaşım
8) GENEL TEKRAR - VİZE
9) Pelvis Travmalı Hastalarda Yaklaşım
10) Ekstremite ve Ezilme Travmaları, Crush Sendromu
11) Soğuk Travmaları- Soğuk Acilleri
12) Yanıklarda Yaklaşım
13) Özel Hasta Gruplarında Travma Yaklaşımı (Gebeler, Yaşlılar, Mental Retardasyonu Olan Hastalar)
14) Hayvan ve Böcek Sokmalarında Yaklaşım

Kaynaklar

Ders Notları: CANDER B. (Ed.) (2019). Hastane Öncesi Acil Tıp Ve Paramedik. İstanbul Tıp Kitapevleri
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 2 3 6
Proje 0 0 0
Ödevler 4 2 8
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve acil yardım alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme.
2) Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
3) Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
4) Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
6) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
7) Alan terminolojisini etkin kullanabilme
8) Ambulansı acil çağrı ve hasta nakiller için hazırlama
9) Acil tıbbi bakım ve girişimleri gerçekleştirme
10) Ön tanı ve hastane öncesi acil tedavi için gereken mesleksel becerileri uygulama
11) Olay yerini değerlendirme becerisine ve bilgisine sahip olma