ÜSTÜN ZEKALILAR VE YETENEKLİLER EĞİTİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDE5121 Eğitimde Ölçme Bahar 3 0 3 8
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Dersin Amacı: Eğitsel ölçme konusunda varolan bilgilerin katılımcılar tarafından özümsenmesi, uygulamaya aktarılması ve özgün katkıların sağlanmasıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrencilerin eğitsel ölçme kapsamındaki kavram, ilke ve kuramları anlatabilmeli, uygulayabilmeli, çöümleyebilmebilmeli, ilişkilendirebilmeli ve eleştirel değerlendirmeler yapabilmelidirler.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirme nedir?
Eğitimde ölçme-değerlendirme neden zorunludur?
Eğitimde neleri ölçeriz?
Eğitsel ölçmelerde aranan nitelikleri nelerdir?
Eğitimde hangi araç ve yöntemlerle ölçeriz?
Ölçekler ve ölçümler nasıl değerlendirilir?


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ölçme Değerlendirme Ölçek Düzeyleri Oranlı Eşit Aralıklı Sıralama Dereceleme Sınıflama Sıfır: Mutlak / seçilmiş / Yok Birimler: Özdeş / Öznel https://www.academia.edu/22542535/%C3%96l%C3%A7me_Nedir_De%C4%9Ferlendirme_Nedir
1) Test ve Madde Analizi
1)
1) https://www.academia.edu/19277498/MS-EXCEL_%C4%B0LE_MADDE_ANAL%C4%B0Z%C4%B0_KURGUSU
2) Eğitim ve ölçmeye sistem yaklaşımı https://www.academia.edu/3783346/E%C4%9Fitime_De%C4%9Fer_mi https://www.academia.edu/35228536/%C3%96l%C3%A7meye_Sistem_Bak%C4%B1%C5%9F%C4%B1
3) Eğitsel ölçmenin gerekçeleri https://www.academia.edu/23523763/SINAVIN_VARLIK_NEDENi_YOKLU%C4%9EUNDA_ANLA%C5%9EILIR
4) Eğitsel Ölçmede Aranan Nitelikler https://www.academia.edu/3783582/E%C4%9Fitimde_%C3%96l%C3%A7me_ve_Aranan_Nitelikler
5) Ölçmede Geçerlilik Yapısal Kapsam Yordam Görünüş Eşzamanlılık https://www.academia.edu/3774345/Davran%C4%B1%C5%9F_%C3%96l%C3%A7%C3%BCm%C3%BCnde_Yap%C4%B1sal_Ge%C3%A7erlik_G%C3%B6stergesi
6) Yordam Geçerliliği https://www.academia.edu/5850444/High_Stake_Testing_At_The_Entrance_to_Higher_Education_In_Turkey
8) Eşzamanlı Geçerlilik https://www.academia.edu/30100350/%C5%9EANS_E%C4%9ER%C4%B0S%C4%B0N%C4%B0_DO%C4%9ERULTMAK_%C4%B0%C3%87%C4%B0N_YAPILAN_YANLI%C5%9ELAR
9) Kapsam Geçerliliği https://www.academia.edu/24922837/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M_TASARIMI_NEREDEN_NEREYE
10) Eğitsel Ölçmede Güvenilirlik https://www.academia.edu/3774334/Test_G%C3%BCvenilirli%C4%9Fini_Saptama_Y%C3%B6ntemlerinin_G%C3%BCvenilmezli%C4%9Fi
11) Açık Uçlu Sınavlar https://www.academia.edu/9685890/SINAV_SORUSU_NASIL_YAZILMALI
12) Seçki Beklentili Ölçmeler https://www.academia.edu/9685890/SINAV_SORUSU_NASIL_YAZILMALI
13) Yetenek ve Zeka ölçümü https://www.academia.edu/3774479/Yetenek_%C3%96l%C3%A7%C3%BCm%C3%BCnde_Tangram_Tetris_ve_Kaleidoskopik_Bi%C3%A7imler
14) Sınavlara Genel Bakış: Türkiye'nin sınavları https://www.academia.edu/25064487/%C3%96SYS_KONUSUNDA_CAN_ALICI_SORULARA_CAN_SIKICI_CEVAPLAR
15) Tümleşik Değerlendirme: Ölçümlerin Toplanması https://www.academia.edu/21889873/T-Puanlar%C4%B1_Elmalarla_armutlar_nas%C4%B1l_toplan%C4%B1r
16) Kendi sınavını kendin yap: https://www.academia.edu/25341520/Kendin_%C3%B6l%C3%A7_kendin_de%C4%9Ferlendir

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 5 15 75
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1 - Bilgi Teorik - Kavramsal 1) Lisans düzeyindeki yeterliliklere dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2) 2 - Beceriler Bilişsel - Pratik 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek bilgiyi yorumlayabilmek ve yeni bilgiler yaratabilmek, 3) Alanında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözebilme.
3) İletişim ve Sosyal Yeterlilik 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alan içi ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel biçimde, nicel ve nitel verilerle destekleyerek sistematik olarak aktarabilme. 2) Toplumsal ilişkileri ve bu ilişkilere yön veren normları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek için harekete geçebilmek.
4) Öğrenme Yeterliliği 1) Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilme ve öğrenmelerine yön verebilme.
5) Alana Özel Yetkinlik 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri denetleyebilme ve öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili alanlarda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında içselleştirdiği bilgi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) Bağımsız Çalışma ve Sorumluluk Alma Yetkinliği 1) Alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık ve öngörülemeyen sorunların çözümüne yönelik yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözülmesini gerektiren ortamlarda liderlik edebilme.