ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD4145 | Yaygın Hesaplama ve Etkileşim | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersin Amacı: | Bu ders yaygın bilişim sistemleri ve mobil bilişim uygulamalarını tasarım odaklı bir çerçeveden ele alarak, öğrencilere bu sistemlerin özelliklerine ve geliştirilme süreçlerine kullanıcı merkezli bir yöntemlerle yaklaşma becerisini edindirmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -Yaygın bilişim sistemlerinin teori ve felsefesini anlamak ve buna dayalı olarak fikir üretmek -Yaygın bilişim alanındaki etkileşim ve arayüz tasarımlarını tartışabilmek ve değerlendirmek -Bir tasarımı sözlü, yazılı ve görsel sunumlar halinde ortaya koymak ve dökümante etmek -Bilişim teknolojilerinin yaşamın her alanına nüfuz ettiği bir topluma yönelik olarak fikir üretebilmek -Veri ile ilişkili uygulamalar gerektiren gelenekselin dışında kalan durumlarda, veri işleyen cihazlar için etkileşim konseptleri ve arayüzler tasarlayabilmek -Bilişim teknolojilerinin etkileşimli sistemlerin tasarımında ne şekilde ele alınıp kullanılabileceğini anlamak -Donanım, yazılım ve diğer tasarım materyallerine dair bilgileri çeşitli araçların tasarımına uyarlamak -Konsept tasarımı aşamasından itibaren bir yaygın bilişim sisteminin tasarımını gerçekleştirmek |
Veri işleme ve transfer etme maliyetlerinin düşmesi ile, Yaygın Bilişim Sistemleri (UbiComp) de etkileşim tasarımının ilgi alanına girmiştir. Etkileşim sadece masabaşında bir kişisel bilgisayarın önünde gerçekleşmekten çıkıp, cihazlar ve enformasyonla bezenmiş bir dünyada hareket eden bireyin tüm faaliyetlerini kapsayacak hale gelmiştir. Bu ders, Yaygın Bilişim Sistemleri çerçevesinde tasarım yöntemleri, kullanıcı deneyimi, toplum ve gündelik üzerindeki etkiler gibi konulara odaklanır. Yaygın Bilişim Sistemleri’nin askeri amaçlı kullanımları, dersin kapsamı dışındadır. Öğrenme süreci ders anlatımları, literatür seminerleri, öğrencilerin gerçekleştireceği sunumlar, bireysel ve grup projelerinden oluşmaktadır. Öğrenciler telekonferans/e-öğrenme sistemleri üzerinden derslere ve sunumlara katılabilirler. Bireysel ve grup projeleri çevrimiçi işbirliği uygulamaları ve öğrenme yönetim sistemleri üzerinden gerçekleştirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Ubicomp'a Giriş, Yaygın bilişim sistemlerinin kökenleri, kullanıcı deneyimi ve etkileşim tasarımına dair genel konseptler | ||
2) | Ubicomp için genel tasarım ilkeleri Yaygın bilişim etkileşim tasarımında metaforların kullanımı | ||
3) | Ubicomp Çerçevesinde Etkileşim Tasarımı Metodları Gözlem, fikir bulma, simülasyon ve eskizleme | ||
4) | Veri Aletlerinin Tasarım İlkeleri Alet kavramı, tasarım ilkeleri ve zorlukları | ||
5) | Öğrenci Sunumları: Veriye Dayalı Mekan Ekranları | ||
6) | Öğrenci Sunumları: Arttırılmış Gerçeklik ve Mash-up | ||
7) | Mekana Dayalı Ubicomp Etkileşim Tasarımı Whirlpool Centralpark Proje Analizi Proje : Akıllı Ev için Tasarım | ||
8) | Proje Sunumları: Akıllı Ev için Tasarım | ||
9) | Ubicomp'ta Enformasyon : Malzeme olarak enformasyon, enformasyon gölgeleri, proje analizleri / Proje: Enformasyona dayalı cihaz tasarımı | ||
10) | Enformasyona dayalı cihaz tasarımı Projesi Sunumları ve Kritikleri | ||
11) | Servis Avatarı Olarak Ubicomp Cihazları: Bir çevrimiçi servisin arayüzü olamak üzere araç tasarımı / Proje: Çevrimiçi Hizmetler için Ubicomp Etkileşim Tasarımı | ||
12) | Proje Sunumları: Çevrimiçi Hizmetler için Ubicomp Etkileşim Tasarımı | ||
13) | Bağlama Duyarlı Sistemler: Bağlama Duyarlılık ve Mobil Sistemler | ||
14) | Ubicomp oyunları: Oyun amaçlı kullanım için bağlama duyarlı mobil cihazlar ve ortam teknolojileri |
Ders Notları: | Kuniavsky, M., 2010, Smart Things: Ubiquitous Computing User Experience Design: Ubiquitous Computing User Experience Design. Elsevier. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 2 | % 20 |
Projeler | 4 | % 20 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 0 | % 0 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 13 | |
Sunum / Seminer | 3 | 18 | |
Proje | 6 | 33 | |
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 10 | |
Toplam İş Yükü | 116 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |