SİBER GÜVENLİK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMP5203 | Yüksek Performanslı Bilgisayar Mimarisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE GELAL SOYAK |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere modern bilgisayar mimarisi ve sistemleri hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Bilgisayar organizasyonu, komut seti tasarımı ve bellek sistemi tasarımı gibi temel konular ve pipelining, cache coherence protokolleri ve komut seviyesi paralelliği gibi ileri teknikler işlenecektir. Ders ayrıca depolama alt sistemlerinin tasarımı da dahil olmak üzere sistem düzeyinde kavramları kapsayacak ve modern mikroişlemcilerin tasarımına ilişkin vaka çalışmaları yoluyla pratik deneyim sunacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, çağdaş bilgi işlem sistemlerinin performansını ve verimliliğini artıran donanım ve sistem düzeyindeki bileşenleri derinlemesine anlayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - İşlemci tasarımı, pipelining ve bellek sistemleri dahil olmak üzere bilgisayar mimarisindeki temel kavramları anlama. - Komut düzeyinde paralellik, önbellek yönetimi ve derleyici optimizasyonları gibi teknikler aracılığıyla performansı analiz etme ve optimize etme. - Süperskalar ve VLIW mimarileri gibi gelişmiş kavramları kullanarak modern mikroişlemci sistemlerini tasarlama ve değerlendirme. - Senkronizasyon, bellek tutarlılığı ve küme hesaplama dahil olmak üzere çok işlemcili ve dağıtılmış sistemlerde uzmanlık kazanma. - Veri akışı ve sistolik sistemler gibi Von Neumann dışı mimariler aracılığıyla alternatif hesaplama modellerini keşfetme. - Gerçek dünya mikroişlemci tasarımı üzerine vaka çalışmaları aracılığıyla teorik bilgileri uygulama. |
1. Bilgisayar tasarımında temel bilgisayar mimarisi ve sayısal tekniklerin gözden geçirilmesi 2. CISC ve RISC işlemciler 3. Pipelining, tehlikeler ve istisna işleme 4. Hiyerarşik Bellek, İçerme, tutarlılık ve yerellik özellikleri 5. Önbellek bellek organizasyonları ve önbellek ıskalamalarını azaltma teknikleri 6. Sanal bellek organizasyonu, eşleme ve yönetim teknikleri 7. Ara Sınav 8. I/O sistem tasarımı, veri yolu yapıları 9. İş parçacığı düzeyinde paralellik; merkezi ve dağıtık paylaşımlı bellek, çok çekirdekli mimari, önbellek tutarlılığı sorunu 10. İşlem düzeyinde paralellik; dağıtık bilgisayarlar, kümeler, ızgara 11. Merkezi paylaşımlı bellek mimarisi: senkronizasyon, bellek tutarlılığı, ara bağlantı ağları. 12. Von Neumann olmayan mimariler: veri akış bilgisayarları, indirgeme bilgisayar mimarileri, sistolik mimariler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | * John L. Hennessy and David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach, Morgan Kaufmann. * D. A. Patterson and J. L. Hennessy, Computer Organization and Design, 4th Ed. * Computer Architecture, Berhooz Parhami. * John Paul Shen and Mikko H. Lipasti, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, Tata McGraw-Hill. * M. J. Flynn, Computer Architecture: Pipelined and Parallel Processor Design, Narosa Publishing House. * Kai Hwang, Advanced Computer Architecture: Parallelism, Scalability, Programmability, McGraw-Hill. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Küçük Sınavlar | 3 | 3 | 9 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 116 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
1) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
1) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
1) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
2) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
2) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
2) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
2) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
2) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
3) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
3) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme . | |
3) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |