SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2914 | Film Kuramları | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. OSMAN KAYA ÖZKARACALAR Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersin Amacı: | İlk yıllarından itibaren önemli teorisyen ve düşünürler sinemanın doğası, amacı ve ideolojisi hakkında yazma ihtiyacı duymuşlardır. Bu dersin amacı öğrencilerin film teorisi olarak adlandıracağımız önemli teorik tartışmalar üzerine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Film teorisi hakkında genel tarihi bilgi edinir. 2. Hareketli görüntü hakkında temel tartışmaları öğrenir. 3. Farklı teorik bakış açılarını anlar. 4. Sinema üzerine teorik ve bağlamsal dili anlar. 5. Film üzerine teorik yazıları analiz edebilir ve teorik kavramları öğrenir. 6. Disiplinlerarası bir bağlamda film teorisini analiz edebilir. |
Film teori dersi 1890lardan günümüze sinemanın tarihi ve eleştirel geçmişine bakacaktır. Öğrenciler Amerika, Avrupa ve Dünya sineması üzerine geliştirilen film teorileri ile tanışacaktır. Konular ülke sinemaları, ulusaşırı sinemalar, klasik ve günümüz Hollywood filmleri, türler üzerinden açıklanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş Hareketli resim nedir? | ||
2) | 19. yüzyıl Fotoğraf ve Sinemanın icadı cazibe sineması sinema anlatısının temelleri | Movies Began izlenilecek | |
3) | Sinema bir sanat mıdır? Rudolf Arnheim Bela Balazs Bertol Brecht-Lucaks | ||
4) | Realizm Siegfried Kracauer Soviet Montage Theorisi | Dziga Vertov “Man with the Movie Camera” izlenilecek | |
5) | Auteur teorisi Andre Bazin Godard: Avant garde &Brechtien | Masculin Feminine izlenilecek | |
6) | Frankfurt okulu Walter Benjamin Film Noir | ||
7) | Göstergebilim Sassure Metz | Jaws I izlenilecek | |
9) | Feminist film teorisi Laura Mulvay Görsel Haz ve Anlatı Sineması Temsil Sorunu | Alice artık burada oturmuyor izlenilecek | |
10) | Psikanaliz Freud Lacan | Mavi Kadife izlenilecek | |
11) | Postmodernite ve sinema | "This Is Spinal Tap" izlenilecek | |
12) | Jean Baudrillard Roland Barthes | Peter Greenaway'dan Pillow Book izlenilecek | |
13) | Entering the Diegetic World David Bordwell | Truman Show izlenilecek | |
14) | Postkolonyal düşünce Bastırılmışın geri dönüşü | Benim Güzel Çamaşırhanem izlenilecek |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Bordwell, David. Film Art an Introduction, McGraw Hill, 2003. 2. Stam, Robert. Film Theory An Introduction, Oxford, MA, Australia: Blackwell Publishing, 2005 (2. Ed.). 3. Cohen, M., Braudy L. (Ed.), Film Theory and Criticism: Introductory Readings, N.Y., Oxford: Oxford University Press, 2004. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 55 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 4 | |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 5 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 2 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 3 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 2 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 2 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 3 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 3 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 3 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |