TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DYZ1001 Fizyoloji Güz 2 0 2 5
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HANİFE YASEMİN KESKİN ERGEN
Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Öğ.Gör. FURKAN GÖZEL
Öğ.Gör. SELMA BAZ
Öğ.Gör. AYLİN AKÇA SÜMENGEN
Dersin Amacı: Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;

1- Hücrenin temel işlevlerini ve homeostatis kavramını tanımlar.
2- Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder.
3- Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır.
4- Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder.

Dersin İçeriği

Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostatis.
2) Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi
3) Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri
4) Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü
5) Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri
6) Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş
7) Mide ve duedonumda sindirim, Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü
8) Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim
9) Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması
10) Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi
11) Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü
12) Somatik duyular ve özel duyular
13) Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu
14) Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları

Kaynaklar

Ders Notları: Ders notları
Diğer Kaynaklar: Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011. Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 1 1
Proje 0 0 0
Ödevler 8 8 64
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. 1
2) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. 1
3) Radyoloji, radyoterapi ve nükleer tıp alanlarında kullandığı cihaz ve ekipmanların kontrol ve bakımını yapabilme veya gerektiği durumlarda (arıza, periyodik medikal bakım, vb.) yaptırabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 1
4) Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur. 3
5) Mesleki bilgi ve becerisini artırmak ve gelişimini sağlamak için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. 4
6) Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. 2