SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2915 | Sinema Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. OSMAN KAYA ÖZKARACALAR Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersin Amacı: | Bu ders, sinema tarihindeki dönem ve akımları, temel tartışmaları temel öneme sahip film ve yönetmenler üzerinden ele alarak günümüz sinemasını sinema tarihi açısından analiz etmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sinema tarihi hakkında genel bir bilgiye sahip olur. 2. Sinema tarihindeki önemli akımlar ve dönemler hakkında bilgi edinir. 3. Sinema tarihi hakkında temel temalar ve tartışmalara hakim olur. 4. Tarihsel ve sanatsal açıdan önemli film ve yönetmenler hakkında tartışmalar yapabilir. 5. Günümüz filmlerini analiz ederken sinema tarihi hakkında bilgilerini kullanabilecek hale gelir. |
Dersimizde sinema tarihi ve bu tarihin toplumsal ve kültürel etkilerini temel teorik bilgilerden yola çıkarak analiz ederken; sinema tarihindeki bakış açılarını, gelenekleri ve metodları da işleyeceğiz. Temel bazı teorik makaleler ve örnek olay incelemeleri üzerinden sinemanın modernite sürecindeki değişimi, modern çağa etkileri öğrencilere geniş bir sinema arşivi üzerinden açıklanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | The rise of dialectic image and the age of photography | - | |
2) | Sinemanın uluslararası alanda popülerleşmesi | Lumieres Kardeşlerin Belgeselleri ve E. S. Porter ın Büyük Tren Soygunu İzlenecektir | |
3) | D.W. Griffith ve anlatı formunun gelişimi | Bir Ulusun Doğuşu izlenecektir | |
4) | Sovyet sessiz filmleri ve montaj teorisi | Potemkin Zırhlısı izlenecektir | |
5) | Weimar Dönemi Alman Sineması ve 1930'larda Avrupa number of related creative movements beginning in Germany before the First World War that reached a peak in Berlin, during the 1920s. | Doktor Caligari'nin Muayenehanesi izlenecektir | |
6) | Fransız Şiirsel Gerçekçiliği ve II. Dünya Savaşı öncesi Avrupa Sineması | Atalante izlenecektir | |
7) | Amerikan Stüdyo sistemi ve Hollywood türleri | Arka Pencere izlenecektir | |
8) | Hollywood filmlerinin Avrupayı işgal etmesi italyan yeni gerçekçiliği | Ayakkabı boyacıları izlenecektir | |
9) | Fransız yeni dalga akımı ve anlatısı | Serseri aşıklar izlenecektir | |
10) | İngiliz Özgür Sineması-İngiltere'de Yeni Sinema | “Saturday Night Sunday Morning” izlenecektir | |
11) | Avrupa Rönesansı Yeni Alman Sineması | Berlin Üzerinde Gökyüzü izlenecektir | |
12) | Yeni Hollywood 1965... | Bonnie ve Clyde izlenecektir | |
13) | 3. Dünya Sineması | Kurz ve Schmerzlos izlenecektir | |
14) | Uzak Doğu Sineması | Kaplan ve Ejderha izlenecektir |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Thompson, Kristin and David Bordwell. Film History an Introduction, McGraw-Hill, 2002. 2. Cook, David A. A History of Narrative Film. 4th Ed. New York and London: W.W. Norton and Company, 2004. 3. Cook, Pam. The Cinema Book, 3. Ed. London: BFI Publishing, 2008. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 55 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 4 | |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 5 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 5 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 5 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 2 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 2 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 2 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 2 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |