İLERİ OYUNCULUK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IOY5956 | Konuşma Eğitimi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SENEM CEVHER |
Dersin Amacı: | Bu derse katılan öğrenciler, sahne sanatlarındaki en başat enstrümanları olan ses, nefes ve dil aygıtlarını verimli, doğru ve etkili şekilde kullanabilecektir. Sadece fiziksel olarak değil, aynı zamanda psikolojik ve kültürel bağlamda doğru konuşma yeteneklerini de ortaya çıkarabileceklerdir. Türkçe’nin ve yeşerdiği kültürün tarihsel gelişimi içinde ele alınarak, anadil ile kurulan ilişki güçlenecektir. Değişik iletişim mecraları, kültür-sanat mekanları ve teknolojik ortamlarda ses ve konuşmayı ayarlama yetisi ayrıca kazanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Öğrencilerin ses, solunum ve dil aygıtlarını, fiziksel özelliklerini ve değişik uygulama şekillerini kapsamlı bir şekilde öğrenmek. 2. Özel çalışmalarla diyafram kapasitesini geliştirme ve sesi farklı bölgelerde etkin kullanma becerisi kazanmak. 3. Türkçe’yi hem telaffuzları kusursuzlaştırarak hem de yazım ve konuşma kurallarını öğrenerek doğru kullanma bilgisi edinmek. 4. Farklı saha ve teknolojik iletişim mecralarında sesini ayarlama, uygun duygu-duruma girmek ve düzgün hitabet etme becerileri geliştirmek. |
Öğrenciler zengin uygulama, örnek ve çalışmalarla kendini güzel ve ikna edici şekilde ifade etme becerisini kazanacaktır. Sahne üstü ve sahne dışında doğru teknik, duygu ve ifadeleri kullanma becerisine sahip olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanışma, ders programının anlatımı, amaçların aktarımı | ||
2) | Sözlü iletişimin arka planı, güzel konuşma ve retoriğin tarihi gelişimi | ||
3) | Ses ve solunumun özellikleri ve anatomisi- Rezonatör bölgeleri keşfi | ||
4) | Diyafram- Postür- Rahat ve açık beden ile güçlü nefes egzersizleri | ||
5) | Ses, fonemler ve düzgün artikülasyon | ||
6) | Ses aralığı ve artikülasyon güçlendirme çalışmaları | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Fonetik bilgisi, doğru ve yanlış telaffuzlar, galat-ı meşhurlar | ||
9) | Telaffuz ve doğru ifade, ulama, şedde | ||
10) | Kelime ve cümlede vurgular I | ||
11) | Kelime ve cümlede vurgular II | ||
12) | Konuşmada durak, duygu ve tonlama | ||
13) | Edebi Metinler Üzerinden İncelemeler: Şiir | ||
14) | Tiyatro metinleri ve seslendirme çalışmaları |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | Ülkü Giray, Türkçe'yi Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu Suat Taşer, Konuşma Eğitimi Can Gürzap, Söz Söyleme ve Diksiyon Nüzhet Şenbay, Söz ve Diksiyon Sanatı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 13 | 7 | 91 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 20 | 20 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 199 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |