MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP4411 Bosch-Rexroth Hidrolik Güç ve Uygulamaları Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR
Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere hidrolik güç sistemlerinin temel teorik ve uygulama bilgilerini kazandırmaktır. Öğrenciler hidroliğin temel ilkelerini, hidrolik uygulamalarda kullanılan akışkanları ve özelliklerini, hidrolik devreleri ve devre elemanı sembollerini öğrenecek, çok sayıda hidrolik güç uygulamasını tanıyacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hidrostatik ve hidrodinamik hesaplamalar yapar,
2) Bir uygulamaya yönelik uygun hidrolik sıvısını seçer,
3) Bir hidrolik devre diyagramını inceler ve devre elemanlarını tanır,
4) Motor, silindir gibi hidrolik devre elemanlarının çalışma ilkelerini açıklar,
5) Hidrolik ve diğer elektromekanik eylemdiricileri birbiriyle karşılaştırır,
6) Önemli hidrolik uygulamaları tanımlar,
7) Belirli bir uygulamaya en uygun tasarım ve hidrolik bileşenleri seçer.

Dersin İçeriği

Hidroliğin temel kavramları, hidrolik devreler ve devre eleman sembolleri, hidrolik akışkanlar ve özellikleri, hidrolik pompalar, motorlar ve vanalar, laboratuarda pompa karakteristiklernin belirlenmesi, laboratuvarda değişik tipte vanaların karakteristiklerinin incelenmesi, laboratuvarda kontrol vanalarının ve vana etkileşiminin incelenmesi, Mobil hidrolik uygulamalarının tanıtımı, sServis uygulamalarının tanıtımı, preslerde ve endüstriyel otomasyondaki uygulamaların tanıtımı, gemi sanayindeki hidrolik uygulamalarının tanıtımı, enerji verimliliğine yönelik hidrolik güç sistemlerinin tanıtımı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hidroliğin Temel Kavramları
2) Hidrolik Devreler ve Eleman Sembolleri
3) Hidrolik akışkanlar ve özellikleri
4) Hidrolik pompalar ve motorlar
5) Hidrolik vanalar
6) Laboratuvar-I
7) Laboratuvar-II
8) Laboratuvar-III
9) Mobil hidrolik uygulamalarının tanıtımı
10) Mobil hidrolik uygulamalarının tanıtımı (Devam)
11) Servis uygulamalarının tanıtımı
12) Preslerde ve endüstriyel otomasyondaki uygulamaların tanıtımı
13) Gemi sanayindeki hidrolik uygulamalarının tanıtımı
14) Enerji Verimliliğine yönelik hidrolik güç sistemlerinin tanıtımı

Kaynaklar

Ders Notları: 1) Akder, “Hidrolik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri”, TMMOB yayın no: MMO/292/3, ISBN: 975-395-489-1. 2) Bosch Rexroth, “Akışkanlar Tekniğinin Temel Esasları ve Elemanları-Hidrolik Eğitimi Cilt 1”, 5th ed., 2008, ISBN: 3-8023-0266-4.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 3 % 30
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 11 3 33
Laboratuvar 3 3 9
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 6 90
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 0 0 0
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir.
2) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
3) Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
4) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
5) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği  problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
6) Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır.
7) İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur.
9) Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.