MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT6001 | Eğitim Araştırmalarında Nicel Yöntemler | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ BAYKAL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ BAYKAL |
Dersin Amacı: | Bu ders katılımcıların araştırma becerilerini geliştirmek için üst düzey bilişsel hedeflere göre tasarım ve değerlendirme yapmalarına yol gösterecektir: * Öncelikle insan yaşamına yapılan eğitsel müdahalelerin öneminin kavranması. * Araştırmaların yorumlanması ve çözümlenmesi, * Araştırma tasarımı ve değerlendirmesine betimleyici, açıklayıcı ve yordayıcı katkı, * Gözlemlerde ve anlatımlarda eleştirel ve yaratıcı anlayışla yaklaşım, * Öğrenme deneyimlerinin bütünlük ve çeşitliliğini gönüllü kabullenme, * Öğrencilerin öğrenme amaçlarını ve öğretmenlerin öğretici işlevlerini zenginleştirecek özgün araştırmalar önerme coşkusu... |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders aşağıdaki hedef kazanımlara göre tasarlanmıştır ve aynı ölçütlere göre değerlendirilecektir. Dersin başarılı biçimde tamamlanmış olabilmesi için bu hedeflere erişilmiş olunmalıdır. * Araştırma kavramlarını ve terimlerini yerinde ve doğru kullanma; * Eğitsel araştırmaların yapısal bileşenlerini algılama ve ayırt etme; * Gözlem ve kanıtları doğru yorumlama; * Özgün araştırma önerileri geliştirme; * Araştırma yöntemlerinin olası katkılarını ve sınırlılıklarının farkına varma. |
ÖLÇME KAVRAMLARI Veri kaynakları Evren, örneklem, istatistik, parametre Betimsel ve vardamsal istatistik Parametrik ve parametrik olamayan istatistikler Ölçme Düzeyleri Sınıflama Sıralama ve dereceleme Eşit Aralıklı Oranlı Kesikli ve sürekli değişkenler Sıklık sayıları kasnağı VERİ SUNUMU Çubuk Çizge Gelişim Çizgesi Sıklık Çokgeni Birikimli Sıklık çizgesi ve Büklümlü Çizge BAŞARININ OALĞAN ÖLÜMÜ Ortalama Ortanca Tepe değer Olağan dağılım Olağan dağılımın matematiksel özellikleri BAŞARIDAKİ DEĞİŞKENLİĞİN ÖLÇÜMÜ Aralık Standart sapma Varyans GÖRELİ BAŞARININ ÖLÇÜMÜ Yüzdelikler Standart puanlar ve z puanları T-ölçeği Not verme BAĞLANTILARIN ÖLÇÜMÜ İki etkenin bağımlılıktan uzaklaşması İlişki içeren ölçümler Pearson ilişki katsayısı r Sıra düzeni ilişki katsayısı Kendall sıra düzeni ilişki katsayısı (t, tau) Some further thoughts on relationships The coefficient of determination REGRESSION ANALYSIS Simple linear regression Multiple regression Using the coefficient of determination in multiple regression analysis INFERENTIAL STATISTIC Sampling methods Simple random sampling Systematic sampling Stratified sampling Cluster sampling Stage sampling .» Sampling error Levels of confidence distributions Degrees of freedom Hypothesis formulation and testing Statistical significance One-tailed and two-tailed tests Type 1 and Type 2 error Independent and dependent variable Correlated and uncorrelated data Parametric and non-parametric statistics: some further observations ONE GROUP DESIGN: SINGLE OBSERVATIONS ON ONE VARIABLE Using the chi square one-sample test Using the Kolmogorov-Smirnov one-sample test ONE GROUP DESIGN: ONE OBSERVATION PER SUBJECT ON EACH OF TWO OR MORE VARIABLES Using the Pearson product moment correlation coefficient Using simple linear regression Using Spearman's rank order correlation coefficient (rho) Using Kendall's rank order correlation coefficient (tau) Using the point biserial correlation coefficient Using the correlation coefficient tetrachoric r Using partial correlation Using the phi coefficient Using Yule's Q Using the contingency coefficient Choosing a measure of association ONE GROUP DESIGN: REPEATED OBSERVATIONS ON THE SAME SUBJECTS UNDER TWO CONDITIONS OR BEFORE AND AFTER Using the r test for correlated data Using the Wilcoxon matched pairs signed ranks test ONE GROUP—MULTI-TREATMENT (TRIALS): TREATMENTS AS INDEPENDENT VARIABLE Using the one-way analysis of variance for correlated means (with repeated measures on the same sample or separate measures on matched samples) Using the Friedman two-way analysis of variance by ranks TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES Using the (test for independent samples (pooled variance) Using the t test for independent samples (separate variance) Using the Mann-Whitney U test (for moderately large samples N2 between 9 Using the Mann-Whitney U test (for large samples JV2 20) Using x2, chi square (2 x k) Using the Kolmogorov-Smirnov two-sample test MULTI GROUP PESIGN: MORE THAN TWO GROUPS, ONE SINGLE VARIABLE Using one-way analysis of variance, independent samples. Using the Kruskal-Wallis one-way analysis of variance by ranks Using chi square in (fcxn) tables FACTORIAL DESIGNS—THE EFFECT OF TWO INDEPENDENT VARIABLES ON THE DEPENDENT VARIABLE (a) No repeated measures on factors (b) Repeated measures on ONE factor (c) Repeated measures on BO |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | MEASUREMENT CONCEPTS Measurement Assessment Evaluation Sources of data Populations, parameters, samples and statistics Descriptive and inferential statistics Parametric and non-parametric statistics | Gary Shank, Launcelot Brown. Exploring Research Literacy. Routledge: Taylor&Francis; 2007. Norman Blaike. Designing Social Research. Polity Press; 2007 Paul R. Kinnear, Colin D. Gray. PASW Statistics 17. Psychology Press: Taylor&Francis; 2010. Robert C. Bogdan, Sari Knopp Biklen. Qualitative Research in education. Allyn and Bacon; 1998. L. R. Gay, G. E. Mills, P. Airasian. Educational Research. Pearson Educational International; 2009. | |
2) | PREPARATION AND PRESENTING DATA | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf | |
3) | MEASURING TYPICAL ACHIEVEMENT MEASURING RELATIVE ACHIEVEMENT MEASURING VARIATIONS IN ACHIEVEMENT | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf | |
4) | MEASURING ASSOCIATION, DEPENDENCY AND RELATIONSHIP | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf | |
5) | ONE GROUP DESIGN: ONE OBSERVATION PER SUBJECT ON EACH OF TWO OR MORE VARIABLES | Simulation of pearson r on MS-Excell | |
6) | ONE GROUP DESIGN: REPEATED OBSERVATIONS ON THE SAME SUBJECTS UNDER TWO CONDITIONS OR BEFORE AND AFTER TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London | |
7) | TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London | |
8) | ONE GROUP—MULTI-TREATMENT (TRIALS): TREATMENTS AS INDEPENDENT VARIABLE | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London | |
9) | ONE GROUP—MULTI-TREATMENT (TRIALS): TREATMENTS AS INDEPENDENT VARIABLE | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London | |
10) | TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London | |
11) | MULTI GROUP PESIGN: MORE THAN TWO GROUPS, ONE SINGLE VARIABLE | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London | |
12) | MIDTERM EXAMINATION | Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London | |
13) | MULTI GROUP PESIGN: MORE THAN TWO GROUPS, ONE SINGLE VARIABLE | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London | |
14) | FACTORIAL DESIGNS—THE EFFECT OF TWO INDEPENDENT VARIABLES ON THE DEPENDENT VARIABLE | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London |
Ders Notları: | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education: http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf |
Diğer Kaynaklar: | Airasian, G. Mills (2014). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Pearson: USA Al-Habaish, S. M. (2012). The Correlation between General Self-Confidence and Academic Achievement in the Oral Presentation Course. Theory and Practice in Language Studies, 2(1), 60-65. Antonios, R. (2013). Interpereting quantitative data with IBM SPSS statistics. Sage Publications. Ary, D., Jacobs, L., Razavieh, A. & Sorensen, C. (2009) Introduction to Research in Education. Canada: Wadsworth Cengace Learning. Bachman, L. F. (2004). Statistical Analyses for Language Assessment. Cambridge University Press. Campbell, D. T., Stanley, J. C. (1966). Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company. Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Saddle River, NJ: Prentice Hall. Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, Lincoln: Sage Publications. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 8). New York: McGraw-Hill. Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. 66, 124, 343, 503. Graziano, A. M., & Raulin, M. L. (1993). Research methods: A process of inquiry. HarperCollins College Publishers. Jackson, S. L. (2011) Research Methods and Statistics: A Critical Thinking Approach. United States: Wadsworth Cengace Learning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 15 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 10 | % 20 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 12 | 144 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |