SİBER GÜVENLİK (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CYS5101 | Sayılar Teorisi ve Kriptografi İçin Kodlama Teorisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AHMET NACİ ÜNAL |
Dersin Amacı: | Şifreleme ve şifre çözme algoritmalarını anlamak ve analiz etmek için yeterli matematiksel alt yapıyı sağlamak. Veri depolama, veri paylaşma ve veri transferi konularında güvenli metotlar öğretmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Eski ve yeni şifreleme teknikleri hakkında derin bilgi kazanma. Çeşitli türlerde açık ve gizli anahtarlı şifreleme sistemlerini gerçekleştirebilmek. Şifreleme tekniklerinin analizini yapabilmek. Dijital İmza politikalarını öğrenme. Gizli paylaşım politikalarını gerçekleştirebilmek. |
Tarihsel şifreleme tekniklerine başlangıç ve şifreleme analizleri. Açık Anahtarlı Şifreleme (RSA, ElGamal sistemleri). Veri Şifreleme Standardı (DES) ve Gelişmiş şifreleme Standardı (AES). İmza protokolleri ve Anahtar Dağıtımı. Gizli paylaşım politikaları ve hash fonksiyonları. Sıfır Bilgi İspatı. Oval Kavis Aritmetiği. Tam sayı ve modüler aritmetik. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Model Şifrelemenin Temel Prensipleri | Ders notları | |
2) | Temel Şifreler ve Şifre Analizi | Ders notları | |
3) | Gizli Anahtarlı Şifreleme ve sözde raslantısallık | Ders notları | |
4) | Açık Anahtarlı Şifreleme (RSA, ElGamal etc) | Ders notları | |
5) | Şifreleme zorluğu varsayımları (RSA problemi, faktoring tam sayıları, DLP) | Ders notları | |
6) | Veri şifreleme Standartları ve Gelişmiş şifreleme Standartları | Ders notları | |
7) | Sayısal imza standartları | Ders notları | |
8) | Sayısal imza standartları | Ders notları | |
9) | Anahtar Dağılımı | Ders notları | |
10) | Gizli paylaşım politikaları | Ders notları | |
11) | Kimlik tabanlı şifreleme | Ders notları | |
12) | Sıfır Bilgi İspatı | Ders notları | |
13) | Oval Kavis | Ders notları | |
14) | Tam sayı ve modüler aritmetik | Ders notları |
Ders Notları: | 1. J. KATZ, Y. LINDELL, Introduction to Modern Cryptography: Principles and Protocols. 2007. 2. W. TRAPPE, L. WASHINGTON, Introduction to Cryptography with Coding Theory. |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 4 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 12 | 168 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 8 | 32 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 288 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
1) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
1) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
1) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
1) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
2) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
2) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
2) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
2) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
3) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
3) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme . | |
3) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |