KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CPS5130 Bilişsel Davranışçı Terapisi Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE
Dersin Amacı: "Bu ders, Bilişsel Davranışçı Terapi’nin (BDT) kuramsal temellerini ve temel tekniklerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, Aaron T. Beck tarafından geliştirilen klasik BDT yaklaşımı temelinde, psikopatolojinin bilişsel modelini, otomatik düşünceler, ara inançlar ve temel inançlar kavramlarını öğrenirler. Ders, öğrencilerin duygu-düşünce-davranış üçlüsünü ayırt etmelerine, danışanın bilişsel çarpıtmalarını tanımlamalarına ve bu çarpıtmaları yeniden yapılandırma tekniklerini uygulamalarına yönelik bilgi ve becerilerini geliştirmeyi hedefler.

Kuramsal anlatımlar, klinik örnekler, vaka analizleri ve rol canlandırmalarla desteklenir. Öğrenciler ayrıca, bilişsel değerlendirme tekniklerini, vaka formülasyonu geliştirmeyi, hedef belirlemeyi ve yapılandırılmış seans planlamayı öğrenirler. Depresyon, anksiyete bozuklukları, obsesif-kompulsif bozukluk ve travma sonrası stres bozukluğu gibi çeşitli klinik tabloların BDT ile çalışılmasına dair protokoller tartışılır."

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bilişsel davranışçı terapinin kuramsal temelini, temel kavramlarını ve yapılandırılmış seans yapısını açıklayabilecektir.
Otomatik düşünce, ara inanç ve temel inançları tanımlayarak danışanın yaşadığı psikolojik sorunları bilişsel model çerçevesinde formüle edebilecektir.
Duygular, düşünceler ve davranışlar arasındaki etkileşimi değerlendirebilecek, bilişsel çarpıtmaları ayırt ederek yeniden yapılandırma tekniklerini kullanabilecektir.
Farklı psikopatolojiler (depresyon, anksiyete, OKB vb.) için kanıta dayalı BDT müdahale stratejilerini uygulayabilecektir.
Seans hedefi belirleme, ev ödevi verme, ilerlemeyi izleme ve terapi sürecini yapılandırma konularında uygulamalı beceri geliştirecektir.

Dersin İçeriği


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) BDT'ye Giriş ve Temel İlkeler; BDT Tarihçesi, Kuramsal İlkeleri, otomatik düşünceler, ara inançlar, temel inanaçlar Refrans Kitabın 1. bölümünün okunması
2) "Klinik Görüşme Süreci ve Seansların Yapıları " Referans kitabın 2., 3., and 4. bölümlünün okunması
3) Teraötik İttifakın Tanımı ve Önemi "Referans kitabın 5. bölümlünün okunması "
4) Vaka Formülasyonu Geliştirme ve Formülasyonun Terapötik Sürece Entegrasyonu Referans kitabın 6., 8., ve 9. bölümlünün okunması
5) Bilişsel Yenden Yapılandırma Teknikleri; alternatif düşünceler, Sokratik Sorgulama "Referans kitabın 7. bölümlünün okunması "
6) Duygu-Düşünce-Davranış Bağlantısı, Duygularla Çalışmada BDT teknikleri Referans kitabın 10. bölümlünün okunması
7) Ara Sınav
8) Ara İnanaçların Tanımak ve Ara İnançlar ile Çalışmak "Referans kitabın 11. bölümlünün okunması "
9) Temel İnançları Tanımak ve Temel İnançlar ile Çalışmak
10) Davranışsal Müdahale Teknikleri: Maruz Bırakma ve İmgeleme Referans kitabın 13. bölümlünün okunması
11) Davranışsal Müdahale Teknikleri: Ödev Verme "Referans kitabın 14. bölümlünün okunması "
12) Seansları Sonlandırma Referans kitabın 15. bölümlünün okunması
13) Depresyon ve Anksşyete Bozukluklarının Bilişsel Modeli
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları: Beck, J. S. (1995). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond (1st ed.). The Guilford Press.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 14 3 42
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek.
2) Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek.
3) Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak.
4) Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak.
5) Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek.
6) Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek.
7) Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek.
8) Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek.
9) Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak.
10) Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak.
11) Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek.
12) Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak.