Öğretim Dili: |
En |
Dersin Türü: |
Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANSÜSTÜ
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Dersin Amacı: |
"Bu ders, Bilişsel Davranışçı Terapi’nin (BDT) kuramsal temellerini ve temel tekniklerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, Aaron T. Beck tarafından geliştirilen klasik BDT yaklaşımı temelinde, psikopatolojinin bilişsel modelini, otomatik düşünceler, ara inançlar ve temel inançlar kavramlarını öğrenirler. Ders, öğrencilerin duygu-düşünce-davranış üçlüsünü ayırt etmelerine, danışanın bilişsel çarpıtmalarını tanımlamalarına ve bu çarpıtmaları yeniden yapılandırma tekniklerini uygulamalarına yönelik bilgi ve becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Kuramsal anlatımlar, klinik örnekler, vaka analizleri ve rol canlandırmalarla desteklenir. Öğrenciler ayrıca, bilişsel değerlendirme tekniklerini, vaka formülasyonu geliştirmeyi, hedef belirlemeyi ve yapılandırılmış seans planlamayı öğrenirler. Depresyon, anksiyete bozuklukları, obsesif-kompulsif bozukluk ve travma sonrası stres bozukluğu gibi çeşitli klinik tabloların BDT ile çalışılmasına dair protokoller tartışılır."
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
BDT'ye Giriş ve Temel İlkeler; BDT Tarihçesi, Kuramsal İlkeleri, otomatik düşünceler, ara inançlar, temel inanaçlar
|
Refrans Kitabın 1. bölümünün okunması
|
2) |
"Klinik Görüşme Süreci ve Seansların Yapıları "
|
Referans kitabın 2., 3., and 4. bölümlünün okunması
|
3) |
Teraötik İttifakın Tanımı ve Önemi
|
"Referans kitabın 5. bölümlünün okunması "
|
4) |
Vaka Formülasyonu Geliştirme ve Formülasyonun Terapötik Sürece Entegrasyonu
|
Referans kitabın 6., 8., ve 9. bölümlünün okunması
|
5) |
Bilişsel Yenden Yapılandırma Teknikleri; alternatif düşünceler, Sokratik Sorgulama
|
"Referans kitabın 7. bölümlünün okunması "
|
6) |
Duygu-Düşünce-Davranış Bağlantısı, Duygularla Çalışmada BDT teknikleri
|
Referans kitabın 10. bölümlünün okunması
|
7) |
Ara Sınav
|
|
8) |
Ara İnanaçların Tanımak ve Ara İnançlar ile Çalışmak
|
"Referans kitabın 11. bölümlünün okunması "
|
9) |
Temel İnançları Tanımak ve Temel İnançlar ile Çalışmak
|
|
10) |
Davranışsal Müdahale Teknikleri: Maruz Bırakma ve İmgeleme
|
Referans kitabın 13. bölümlünün okunması
|
11) |
Davranışsal Müdahale Teknikleri: Ödev Verme
|
"Referans kitabın 14. bölümlünün okunması "
|
12) |
Seansları Sonlandırma
|
Referans kitabın 15. bölümlünün okunması
|
13) |
Depresyon ve Anksşyete Bozukluklarının Bilişsel Modeli
|
|
14) |
Final Sınavı
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek. |
|
2) |
Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek. |
|
3) |
Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak. |
|
4) |
Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak. |
|
5) |
Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek. |
|
6) |
Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek. |
|
7) |
Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek. |
|
8) |
Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek. |
|
9) |
Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak. |
|
10) |
Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak. |
|
11) |
Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek. |
|
12) |
Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak. |
|