KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CPS5129 | Bilişsel-Davranışçı Psikoterapi Kuramları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. OYA MORTAN SEVİ |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı birçok rahatsızlık için uygulanabilen olan bilişsel davranış terapisinin teorisi ve partiğine giriş yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda, bilişsel davranış terapisinin temel prensipleri ve mantığı, değerlendirmesi ve mantığı ve prosedürlerinin formülasyonu, BDT'nin bilişsel ve davranışsal müdahale teknikleri tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda öğrenciler, bilişsel davranış terapisinin teorisinin kavram ve prensipleri, bilişsel davranış terapisinin terapiye yaklaşım teknikleri (hem davranışsal hem bilişsel müdaheler), BDT'nin yapısı, tedavinin nasıl planlanması ve terapi sürecinin sonlandırılması prensiplerini anlamaya yetkin olmalıdırlar. |
Derse giriş BDT'ye giriş BDT Modeli Değerlendirme ve Kavramsallaştırma Değerlendirme ve Kavramsallaştırma Seansların düzenlenmesi Ara sınav Davranışsal Müdaheleler Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Düşünceleri ortaya çıkarma Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Otomatik düşünceleri değerlendirme ve düzenleme Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Aracı inançları ortaya çıkarma ve düzenleme Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Temel inançları ortaya çıkarma ve düzenleme İmgeleme teknikleri & Terapinin sonlanması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş | ||
2) | BDT'ye giriş | ||
3) | BDT'ye giriş | ||
4) | BDT Modeli | ||
5) | Değerlendirme ve Kavramsallaştırma | ||
6) | Değerlendirme ve Kavramsallaştırma | ||
7) | Structure of Sessions | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Davranışçı müdahaleler | ||
10) | Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Düşünceleri ortaya çıkarma | ||
11) | Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Otomatik düşünceleri değerlendirme ve düzenleme | ||
12) | Bilişsel Yeniden Yapılandırma- Aracı inançları ortaya çıkarma ve düzenleme | ||
13) | Cognitive Restructuring- Eliciting & Modifying Core Beliefs | ||
14) | İmgeleme teknikleri & Terapinin sonlanması |
Ders Notları: | Dobson, D. & Dobson, K.S. (2009). Evidence-Based Practice of Cognitive Behavioral Therapy. Guilford Press, NY. Westbrook, D., Kennerley, H., & Kirk, J. (2011). An Introduction to Cognitive-Behavior Therapy. Skills and Applications. Sage Publications, London. |
Diğer Kaynaklar: | Dobson, K.S. (2010). Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies. Guilford Press, NY. Beck, J. (2011 ). Cognitive Behavior Therapy. Basics and Beyond. Guilford Press, NY. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 1 | % 18 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 32 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 9 | 18 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 32 | 32 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 142 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek. | |
2) | Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek. | |
3) | Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak. | |
4) | Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak. | |
5) | Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek. | |
6) | Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek. | |
7) | Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek. | |
8) | Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek. | |
9) | Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak. | |
10) | Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak. | |
11) | Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek. | |
12) | Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak. |