KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CPS5125 | İleri Düzey Psikopatoloji | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAŞAK TÜRKÜLER AKA |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı ruh sağlığı bozukluklarının epidemiyoloji, etiyoloji, semptomatoloji ve tedavisine odaklanarak derinlemesine bir inceleme sağlamaktır. Özellikle kavramsallaştırma sorunları, sınıflandırma/tanı sistemleri, temel özellikler, klinik semptomatoloji ve yetişkin psikopatolojisinin etiyolojisi üzerine odaklanılacaktır. Biyolojik, psikolojik ve sosyal perspektifleri içeren multidisipliner bir yaklaşım vurgulanacaktır. Kültür, cinsiyet ve etnik köken gibi çeşitlilik faktörleri de psikopatoloji anlayışına entegre edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler, Ruh sağlığı bozukluklarının varsayımlarını ve tanımlarını farklı bakış açılarından eleştirel olarak değerlendirmek. Psikopatolojinin gelişimine ve sürdürülmesine katkıda bulunan biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörlerin karmaşık anlayışını analiz etmek. Çeşitli psikolojik bozuklukların semptomlarını, ilerlemesini ve tedavi sonuçlarını belirlemek ve açıklamak. Sınıflandırma sistemlerine aşina olmak ve bunları ayırıcı tanıya uygulamak. Psikopatolojideki mitleri ve bilimsel olarak doğrulanmış bilgileri eleştirel olarak değerlendirmek. |
Psikiyatride sınıflandırma Psikotik Bozukluklar Şizofreni Duygu Bozuklukları Disosiyatif Bozukluklar Kaygı Bozuklukları Konu tekrarı Somatoform Bozukluklar Yeme Bozuklukları Kimlik Bozuklukları Normal sleep and sleep disorders Kişilik Bozuklukları. Yapay Bozukluklar. Uyum bozuklukları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Ders tanıtımı, giriş | ||
2) | Psikopatolojiye Giriş | McWilliams, N. (Chapter 1-3) | |
3) | Temel Kavramlar, Örgütlenmeler | McWilliams, N. (Chapter 3&4) | |
4) | Psikotik Bozukluklar | ||
5) | Duygudurum Bozuklukları | PDM-2 (S1&S2) | |
6) | Anksiyete Bozuklukları | ||
7) | Narsisistik Kişilikler | McWilliams, N. (Chapter 8) | |
8) | Antisosyal Kişilikler, Paranoid Kişilikler | McWilliams, N. (Chapter 7&10) | |
9) | Şizoid Kişilikler, Mazohistik Kişilikler | McWilliams, N. (Chapter 9&12) | |
10) | Depresif ve Manik Kişilikler | McWilliams, N. (Chapter 11) | |
11) | Obsesif ve Kompülsif Kişilikler, Histerik Kişilikler | McWilliams, N. (Chapter 13&14) | |
12) | Dissosiyatif Kişilikler, Travma | McWilliams, N. (Chapter 15) | |
13) | Psikosomatik Bozukluklar | PDM-2 (S5) | |
14) | Madde Bağımlılığı ve Yeme Bozuklukları | PDM-2 (S6&S7) |
Ders Notları: | Lingiardi, V., & McWilliams, N. (Eds.). (2017). Psychodynamic diagnostic manual: PDM-2 (2nd ed.). The Guilford Press. McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press. |
Diğer Kaynaklar: | Kring, A. M., & Johnson, S. L. (2022). Abnormal psychology: The science and treatment of psychological disorders. John Wiley & Sons. Gabbard, G. O. (2014). Psychodynamic psychiatry in clinical practice. American Psychiatric Pub. McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 2 | % 20 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 2 | % 35 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 15 | 30 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 | 40 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 182 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek. | |
2) | Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek. | |
3) | Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak. | |
4) | Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak. | |
5) | Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek. | |
6) | Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek. | |
7) | Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek. | |
8) | Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek. | |
9) | Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak. | |
10) | Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak. | |
11) | Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek. | |
12) | Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak. |