EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO3575 | Eğitim Ekonomisi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BÜLENT ANIL |
Dersin Amacı: | Türkiye'deki eğitim verilerini uluslararası karşılaştırmalarla birlikte kullanarak eğitim ekonomisi teorilerine giriş yapmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Beşeri sermaye birikimi ve özellikle de eğitim yatırımı kararını anlamak 2. Eğtiimin getirisini Minceryen ücret denklemi kullanarak sayısallaştırmayı öğrenmek 3. Eğitimin getirisinin ölçülmesinde beceri yanlılığı ve seçme yanlılığı gibi olası yanlılıkları tartışmak 4. Eğtimin olumlu dışsallığını anlamak 5. Eğitimin olumlu dışsallığının yani eğitimin sosyal getirisinin ölçülmesini öğrenmek 6. Sosyoekomik altyapı, cinsiyet ve etnik köken gibi öğrenci başarısının belirleyicilerini öğrenmek 7. Erken eğitimin etkilerini araştırmak ve öğrenmek 8. Akran etkisininin oynadığı rolü öğrenmek 9. Ekonomide nesiller arası aktarımın rolünü öğrenmek ve eğitimin neden önemli bir politika aracı olduğunu araştırmak |
Bu derste Türkiye'deki eğitim sistemi odak alınarak eğitim ekonomisindeki temel teoriler olan beşeri sermaye birikimleri ile eğitim üretim fonksiyonları ve bileşenleri incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Eğitim ekonomisine giriş | ||
2) | Beşeri sermeye yatırımı teorileri: dinamik optimizasyon | ||
3) | Beşeri sermaye yatırımı teorileri: Sinyal modelleri | ||
4) | Eğitimin getirisinin tahmin edilmesi: Minceryen ücret regresyonu | ||
5) | Eğitimin dışsallığı ve sosyal getirinin tahmini | ||
6) | Eğitimin getirisinin tahmininde beceri yanlılığı ve seçme yanlılığı | ||
7) | Eğitimin getirisinin ölçümünde doğal deneyler | ||
8) | Eğitimin çocuk çıktıları ve başarısındaki etkileri | ||
9) | Çocuk başarısında ebeveynlerin, sosyoekonomik altyapının ve eğitim sisteminin rolü | ||
10) | Türkiye'de çocuk başarısının belirleyicileri: PISA sonuçları | ||
11) | Çocuk başarısında erken çocukluk eğitiminin rolü | ||
12) | Akran etkisinin öğrenci başarısındaki rolü | ||
13) | Nesiller arası aktarım mekanizmaları ve eğitimin etkisi | ||
14) | Derste işlenen konuların tekrarı ve final sınavına hazırlık |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 40 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | |
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 1 | 1 | |
Toplam İş Yükü | 42 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. |