İLK VE ACİL YARDIM (İNGİLİZCE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1431 | Türk İşaret Dili | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. HALE ERSÖZ BOZACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN |
Dersin Amacı: | B dersin ama)ı katılım)ılara başlangıç seviyesinde Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesidir. Dilbilgisi yapısı Türkçe’den farklı olan TİD’in yapısı in)elene)ektir. Ders Türkçe ve/veya Türk İşaret Dili şeklinde işlenir. Dersler çift dille (sesli ve/veya TİD sessiz işaretle) yapıla)aktır. İşitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirerek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak, pratik yaptırılarak öğren)ilere işitme engelliler ile günlük hayatta iletişim krma be)erileri kazandırmak, engelli kültürü ve gönüllülük esaslı çalışmaların önemi ve desteklenmesi hakkında farkındalıklarını artırmak amaçlanmaktadır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; B dersi seçen öğren)iler sağır/işitme engelliler ve farklı engel grplarının gereksinimlerini öğrenmekle beraber kendi alanlarına yönelik çözüm blabilmeyi ve engelli çalışmalarında proje geliştirebilme bilin)inin önemini kavraya)aklardır. B farkındalık, öğren)ilerin meslek hayatlarında karşılaşabile)ekleri engelli bireylere yaklaşımları ve iletişimleri konsnda katkı sağlaya)aktır. Resmi tatillere denk gelen ders günlerinin telafisi ola)aktır, ön)esinde dyrs sistemden yapıla)aktır. |
1. TİD tarihçesini, gelişimini ve sağır-işitme engelli kültürünü anlayabile)ekler. 2.TİD parmak alfabesini öğrenerek temel iletişime geçebilme be)erisini kazanabile)ekler. 3.Temel TİD dilbilgisi kavramlarını, yapısını, )ümle krmayı, sor sormayı, )evaplamayı öğrenebile)ekler. 4.Dygları ve eylemleri, fiilleri TİD ile ifade etmeyi öğrenebile)ekler 5.İşitme engelliler için hayati önem taşıyan mimik, jest kllanımlarını öğrenerek el ve beden koordinasyo 6.TİD ile günlük hayatta temelde kllanılan kelimeleri, kalıpları, )ümleleri öğrenerek iletişim krabilme be)erisi kazanabile)ekler. 7.TİD kllanarak kendileri, çevreleri ve diğer kişiler hakkında temel bilgiler verebile)ekler, sor sorabile)ekler. 8.Karşılıklı konşma pratikleri yapılarak akı)ı ve anlaşılır el, mimik, jest kllanımını pekiştirebile)eklerdir. 9. Engelli bireyler, engel türleri ve doğr iletişim konsnda bilgi sahibi olabile)eklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Oryantasyon Türk İşaret Dili ve sağır tanımı • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Beklentiler | ||
2) | TİD parmak alfabe işaretleri, TİD’de adallar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri Konu anlatımı, pratik uygulama ve tanışma işaretleri, karşılıklı soru-cevap | ||
3) | TİD ile temel çevre işaretleri, olumlu olumsuz kalıplar Konu anlatımı pratik uygulama , karşılıklı konuşma | ||
4) | TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması,çevre işaretlerinin pekiştirilmesi Kon anlatımı, pratik yolama , karşılıklı konşma | Performans çalışması (kanaat): 1.1. El alfabesi çalışması Teslim süresi: Belirtilen süre aralığında İtslearnin sistemine video olarak yüklenecektir. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR. | |
5) | TİD ile aile bireyleri ve konuşma kalıpları Konu anlatımı, pratik yolama , karşılıklı konuşma | ||
6) | TİD ile aile bireyleri tekrarı ve zaman ifadeleri günler,aylar,hafta,mevsim işaretleri Konu anlatımı, olmlu –olumsuz işaretlerin kullanımı | ||
7) | Genel tekrar ve cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yolama Cümleler, TİD ile temel fiil işaretleri kısa metin çalışmaları ile pratik yolama | ||
8) | Ara Sınav YÜZ YÜZE | İtslearnining sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videolu ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR | |
9) | TİD ‘de duygu işaretleri. Olumsuzluk ekleri ve dilbilgisi çalışmaları Konu anlatımı, cümle ve mimik pratikleri | ||
10) | TİD’de sayılar ve kullanımları Kon anlatımı,cümle pratikleri | ||
11) | TİD’nde emir sor ve cümle kalıpları, TİD ile sayısal ifadeler ve kllanım farklılıkları çalışması Kon anlatımı karşılıklı konuşma pratiği, soru -cevap | ||
12) | Karşlkl iletişimde akclk sağlama, temel kavramlar kllanarak karşlkl konşma Ksa metin çalşmalar ile pratik ylama | ||
13) | Genel Tekrar Cümle çalşmalar, ördüğünü anlama-aktarma yazl çalşma | ||
14) | Final programı yüz yüze yapılacaktır ve sistemden ilan edilecektir | İtslearning sistemine yüklenen videolar ve derste yapılan işaretler baz alınarak yazılı ve/ veya videol ödev-sınav yapılır. BÖLGESEL FARKLILIKLAR KABUL EDİLMEYECEKTİR. |
Ders Notları: | B ders için aşağıdaki notlandırma sistemi yglana)aktır. Sınavlar, dersin yapısından dolayı engelli kültürünü ve işaret yglamalarını yapma ve / veya anlama pratiğini içerdiğinden video çekimli ve / veya yazılı formdadır. Sınavlar TİD-TÜRKÇE-TİD şeklinde işaret yglama pratiklerini ve / veya çeviri sorlarını-engelli kültürünü içerir |
Diğer Kaynaklar: | Kitaplar: 1. Ders eğitmeninin seviyeye göre hazırladığı özel ders notları ve videoları İTSLEARNİNG sistemine hafta hafta eklenir. 2. http://trkisaretdili.bah)esehir.ed.tr/ Bahçeşehir Üniversitesi tarafından İstanbl Edebiyat Derneği (İSEDER) işbirliği ile yürütülen Avrpa Birliği Hayat Boy Öğrenme Projesi TİDBAU' nn (Türk İşaret Dili İle Bariyerleri Aşın ve Uzlaşın) erişilebilir zaktan eğitim portalı, 2017 DİĞER KAYNAKLAR 3.Gün)el Türk İşaret Dili Sözlüğü www.tidsozlk.net |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 5 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 50 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | 5 |
8) | Ambulansı acil çağrı ve hasta nakilleri için hazırlayabilmek ve ambulans sürüş tekniklerini bilmek | |
9) | Olay yerini ve hastayı değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilmek | |
10) | Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı ve tıbbi girişimler konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek | |
11) | Ön tanı ve hastane öncesi acil tedavi için gereken mesleki becerileri uygulayabilmek |