ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR6007 | Çocuk Sağlığı ve Pediatri Hemşireliği I | Güz | 3 | 8 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersin Amacı: | 1-Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemler, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 2- Hastanede yatmanın çocuk çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 3- Kronik hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 4- Ölümcül hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 5- Özürlülük, psikososyal yönü ve rehabilitasyon, özürlülüğün çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak 6- Çocukluk çağında sık görülen ruhsal sorunlar ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemleri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışacak 2- Hastanede yatan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 3- Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 4- Ölümcül hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak 5- Sakatlık, psikososyal yönü ve rehabilitasyon hizmetlerini açıklayacak 6- Çocukluk çağında görülen ruhsal sorunları açıklayacak |
1- Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu) 2- Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...) 3-Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) 4- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) 5- Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) 6- Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) 7- Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) 8- Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) 9- Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) 10- Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve başetme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) 11- Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği 12- Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği 13- Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) 14- Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Dersin tanıtımı | ||
2) | Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu) | ||
3) | Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenler (Doğumlar, Ölümler, Boşanmalar, Bulaşıcı hastalıklar, Geleneksel Uygulamalar, Genetik...) | ||
4) | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) | ||
5) | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık) | ||
6) | Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) | ||
7) | Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım) | ||
8) | Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) | ||
9) | Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma) | ||
10) | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) | ||
11) | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri) | ||
12) | Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması, Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği | ||
13) | Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu) | ||
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları: | haftalık verilecek |
Diğer Kaynaklar: | 1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013. 2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP.... web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 261 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |