HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6008 Hemşirelik Esasları I Bahar 3 8 4 9
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersin Amacı: Hemşirelik bakımında temel kavram, kuram, ilke, yöntem ve uygulamalara ilişkin bilgi ve beceri geliştirme

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Hemşirelik bakımındaki temel kavramları bilir.
2- Hemşirelik bakımındaki kuram ve ilkeleri bilir.
3- Hemşirelik bakımındaki yöntemleri bilir.
4- Hemşirelik bakımındaki uygulamaları bilir ve uygulayabilir.

Dersin İçeriği

1- Bir sağlık disiplini olarak hemşirelik ve mesleki aşamaları
2- Sağlıklı/hasta bebek ve çocuklara öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
3- Sağlıklı/hasta adölesan ve yetişkinlere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar 4-
4- Hemşirelik ve liderlik
5- Sağlıklı/hasta yaşlılara öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
6- Hemşirelik kuramlarının hemşirelik uygulamalarına uyarlanması
7- Hemşirelik kuramlarının hemşirelik uygulamalarına uyarlanması
8- Kronik hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
9- Hemşirelik kuramlarının hemşirelik eğitimi ile ilişkisi
10- Cerrahi operasyon geçirmiş bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
11- Hemşirelik kuramlarının hemşirelik araştırmalarında kullanılması
12- Hemşirelik kuramlarının hemşirelik araştırmalarında kullanılması
13- Bulaşıcı hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
14- Psikiyatrik hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Bir sağlık disiplini olarak hemşirelik ve mesleki aşamaları
3) Sağlıklı/hasta bebek ve çocuklara öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
4) Sağlıklı/hasta adölesan ve yetişkinlere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
5) Hemşirelik ve liderlik
6) Sağlıklı/hasta yaşlılara öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
7) Hemşirelik kuramlarının hemşirelik uygulamalarına uyarlanması
8) Kronik hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
9) Hemşirelik kuramlarının hemşirelik eğitimi ile ilişkisi
10) Cerrahi operasyon geçirmiş bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
11) Hemşirelik kuramlarının hemşirelik araştırmalarında kullanılması
12) Bulaşıcı hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
13) Psikiyatrik hastalığı olan bireylere öncelikle konulabilecek hemşirelik tanıları ve bakımlar
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları: haftalık verilecek
Diğer Kaynaklar: 1.Birol. L. (2009). Hemşirelik Süreci Kitabı, 6.Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir. 2. Erdemir, F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı, 2. Baskı, Nobel Yayınları. 3. Kozier, B., Erb, G., Berman, A.J., Burke, K. (2004). Fundamentals of Nursing Concepts, Process, and Practice (7. bs.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc. 4. Potter, P., Perry, A. (2009). Fundamentals of Nursing (7. bs.). Canada: Mosby Elsevier. 5. Taylor, C., Lillis, C., LeMone, P. (2001). Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care (4. bs.). Philadelphia: Lippincott Williams&Wilkins. 6. Ulusoy, M.F., Görgülü, R.S. (2001). Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt:I, 5. bs., Ankara: 72 TDFO Ltd.Şti.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 5 15
Sunum / Seminer 3 1 3
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 260

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak.
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek.
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak.
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek.
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek.
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak.
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak.
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek.
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak.
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak.