ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM5013 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Güz 3 8 7 8
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersin Amacı: Bütüncül sağlık bakım hizmetleri doğrultusunda cerrahi hastalıklara ilişkin temel kavram ve ilkeleri, cerrahi hastasının cerrahi süreçteki bakımını kanıta dayalı olarak planlayabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme becerisini kazandırmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Cerrahi hemşireliğindeki temel kavramları tartışır
2 Cerrahi alan enfeksiyonlarını ve hasta güvenliğini tartışır. Cerrahi alan enfeksiyonlarının korunmasında yeni hizmet tasarımının önemini kavrar.
3 Cerrahi hastasında sıvı-elektrolit dengesi ile ilgili hasta bakım ilkelerini açıklar.
4 Ameliyat öncesi ve ameliyat sonrası etkin hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda tartışır.
5 Ameliyat sonrası komplikasyon yönetiminde hemşirenin sorumluluğunu açıklar.
6 Cerrahi hastasında etkili ağrı kontrol yöntemlerini ve stoma bakımını öğrenerek bakım girişimleri geliştirir.
7 Cerrahi hasta bakımına yönelik yeni ürün ve hizmet tasarımın önemini kavrar.

Dersin İçeriği

Cerrahide temal kavramlar, asepsi, enfeksiyon, sıvı ve elektrolit dengesi, yara bakımı, cerrahi süreç, cerrahide kanıta dayalı uygulamalar, hasta güvenliğini içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
1) Dersin tanıtımı
2) * Sağlık ve Hastalık * Hemostazis * Cerrahi Hastasında Stres * Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi
3) * Cerrahi Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları * Cerrahi Asepsi Yöntemleri
4) * Cerrahi Alan Enfeksiyonları * Hastane Enfeksiyonları ve Korunmada Hemşirenin Rolü * Hastane Enfeksiyonları ve Korumada Yeni Hizmet Tasarımı
5) * Cerrahi Hastasında Sıvı Elektrolit Dengesi * Cerrahi Hastasında Asit Baz Dengesi
6) Şok ve Hasta Bakım
7) * Yara İyileşmesi ve Bakımı * Yanıklı Hastanın Bakımı * Yara bakımında yenilik
8) Cerrahi Hastasında Beslenme Beslenme uygulamalarına yönelik yeni ürün geliştirme
9) Güvenli Cerrahi Uygulamaları
10) * Ameliyat Öncesi Hastanın Hazırlığı
11) Ameliyat Öncesi Hasta ve Ailenin Eğitimi
12) Ameliyat Sonrası Bakım
13) * Hızlı İyileşme Protokolleri, Bakım Demetleri * Cerrahide Kanıta Dayalı Uygulamalar
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları: Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1.Karadakovan A, Eti Aslan F (2014) Dahili ve Cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara, Akademi Kitabevi. 2.L, Manley K.(2003) Surgical Nursing Advancing Practice. Philadelphia: Churchill Livingstone 3.Durna Z. (2012). Kronik Hastalıklar ve Bakım, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 4.LeMone P, Burke K, Bauldoff G. (2011) Medical-Surgical Nursing: Critical Thinking in Patient Care. 5th Ed. United States: Pearson Education 5.Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2011) Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier 6.Malazgirt Z, Topgül K. (2013) Cep Yardımcısı SabistonCerrahi Ders Kitabı, 17. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 8.Monilas Mandel N, Onat H. (2012) Kanser Hastasına Yaklaşım Tanı, Tedavi, Takipte sorunlar, Yenilenmiş 2. Baskı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi 9. Rothrock JC. (2007) Alexander’s Care of the Patient in Surgery 30th Ed. China, Mosby Elsevier 10.EvidenceBase Nursing , http://www.science.at/journals/medicine/nurse.html 11. National Guideline Clearinghouse, http://www.ngc.gov/ 3. Best Practice Guidelines, http://www.rnao.org/bestpractices 12.Cochrane Collaboration Rewiev 13.Worldviews on Evidence-Based Nursing; http://www.nursingnetwork.com/webjournal.htm 14.Evidence Based Nursing; http://evidence.ahc.umn.edu/ebn.htm

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 3 15
Sunum / Seminer 5 5 25
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı