CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM5001 | Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrenciye sağlıklı ya da hasta bireyi baştan ayağa ve odaklanmış değerlendirme ile olası sağlık sorunlarını saptayabilme bu konuda düşünsel ve algısal beceriyi geliştirebilme yetisi kazandırabilmektir. Bu süreçte öğrenci öğrendiği teorik bilgi ve beceri ile hasta yakınmaları gibi subjektif, ayrıca fizik muayene, de diğer tanı işlemleri sonucu elde edile objektif bulgulara dayanarak klinik karara verebilir ve elde edilen bu bakım sorunlarına yönelik önerilen tıbbi tedavi ve bakımı uygulayabilir, sonuçları değerlendirebilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sağlık öyküsü almayı bilir 2. Fizik muayene yöntemlerini bilir ve uygular 3. Yaşam bulgularını değerlendirir 4. Bireylerin sağlık algılamalarını ve sağlıklarını nasıl yönettiklerini değerlendirebilir 5. Beslenme ve metabolizmayı değerlendirir 6. Cildi değerlendirir 7. Aktivite ve egzersizi değerlendirir 8. Kas-İskelet sistemini değerlendirir 9. Solunum sisteminin değerlendirir 10. Kalp ve dolaşım sistemini değerlendirir 11. Boşaltım sistemini değerlendirir ve abdominal muayene yapar 12. Duyu ve algıları değerlendirir 13. Uyku ve dinlenmeyi değerlendirir |
Sağlığın değerlendirilmesine giriş, sağlık öyküsü alma, fizik muayene, yaşam bulgularını sağlık algılamaları ve sağlık yönetimi, beslenme ve metabolizmanın değerlendirilmesi, cilt değerlendirmesi, aktivite ve egzersizi değerlendirmesi, kas-iskelet sistemini değerlendirmesi, solunum sisteminin değerlendirmesi, kalp ve dolaşım sistemini değerlendirmesi, boşaltım sistemini değerlendirmesi ve abdominal muayene, duyu ve algıları değerlendirmesi, uyku ve dinlenmeyi değerlendirmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | HEM5001dersine giriş. Ödevler ve teslim tarihlerine ilişkin bilgilendirme | ||
2) | Terim olarak ölçme değerlendirme | ||
3) | Ölçme ve değerlendirme yorumlama yöntem/ araçlarının incelenmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma: Tanı Veri yorumlama ilkeleri | ||
4) | Örnek çalışmalar | ||
5) | Beslenme ve metabolizmanın değerlendirilmesi | ||
5) | Anamnez: Sağlık öyküsü alma Fizik muayene yöntemler Uygulamalı anlatılacak | ||
6) | Laboratuvar tanı yöntemleri Yakınma,gözlem,semptom,bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Baştan ayağa değerlendirme,İlgili ölçek kullanımı | ||
9) | Kas-İskelet sisteminin değerlendirmesi | ||
10) | Sinir,kas,duyu,Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma | ||
11) | Üst ve alt GİS eklerinin(KC,SK,Pankreas) değerlendirilmesi Yakınma,gözlem,semptom,bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma | ||
12) | Deri ile ilişkili bozukluklar Sistemin değerlendirilmesi Yakınma,gözlem,semptom,bulgudan yola çıkarak klinik karara varma:Tanı koyma | ||
13) | Endokrin Sistemin değerlendirilmesi Yakınma,gözlem,semptom,bulgudan yola çıkarak klinik karara :Tanı koyma | ||
14) | Dersi değerlendirme,öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları: | Haftalık verilecek |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F (2014). Sağlığın Değerlendirilmesi, 1. Baskı, İstanbul: Acıbadem Üniversitesi Yayını. 2. Karadakovan A, Eti Aslan F (2014) Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara, Akademi Kitabevi. 3. Fuller J, Schaller-Ayers J. (2000) Health Assessment – A Nursing Approach 3 rd. Ed. Philadelphia, Lippincott. 4. Jarvis C. (2008) Physical Examination & Health Assessment 5th Ed. Philadelphia, Saunders. 5. Jarvis C. (2008) Physical Examination & Health Assessment Workbook, 5th Ed. Philadelphia, Saunders. 6. Lewis SL, Heitkemper MM, Dirksen SR, O'Brien PR. (2007) Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems 7 th Ed. St.Louis Missouri, Mosby Elsevier |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer | 2 | 5 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 6 | 36 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 188 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | |
8) | Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | |
9) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | |
10) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | |
11) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. | |
12) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. |