KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HUK6110 | Anayasalarda Değişmezlik İlkesi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, karşılaştırmalı hukuk yöntemlerini kullanarak dünyanın çeşitli anayasalarında yer alan değişmez maddelerin teorisini ve pratiğini aktarmaktır. Anayasalarda neden değişmez maddelere ihtiyaç duyulduğu, bu maddelerin kimler tarafından belirlenebileceği ve bu maddelerin hukuksal değerlerinin tartışılması dersin amaçları arasındadır. Buna ek olarak, değişmez maddelere ilişkin anayasa mahkemelerinin kararları da aktarılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler bu dersi aldıklarında, Asli ve türev kurucu iktidarlar arasındaki farkı derinlemesine anlar, Dünyadaki çeşitli değişmez maddeler hakkında bilgi sahibi olur, Değişmez maddeler kavramının ortaya çıkışının teorik nedenleri ve pratik sonuçları hakkında fikir geliştirme kapasitesine sahip olur, Karşılaştırmalı hukuk çerçevesinde değişmez maddelere ilişkin anayasa mahkemesi kararları konusunda uzmanlaşır. |
Değişmez maddeler kavramının ortaya çıkışı Hangi maddelerin değişmez madde kabul edildiği Asli-Türev kurucu iktidar arasındaki hiyerarşik ilişki Değişmez maddelerin hukuksal değeri Değişmez maddelerin değiştirilebilir olduğuna yönelik teori ve pratik Değişmez maddelerle ilgili karşılaştırmalı hukuk çerçevesinde anayasa mahkemesi kararlarının incelenmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Yazılı anayasa kavramının ve pratiğinin ortaya çıkışı | ||
1) | Yazılı anayasa kavramının ve pratiğinin ortaya çıkışı | ||
2) | Asli ve türev kurucu iktidar kavramları | ||
3) | Asli ve türev kurucu iktidar kavramları arasındaki hiyerarşinin açıklanması | ||
5) | Değişmez maddelerin teorik temeli ve ortaya çıkışı | ||
6) | Değişmez maddelerin siyasal arka planı | ||
7) | Değişmez maddelerin hukuksal değerine ilişkin tartışmalar | ||
8) | Zımni değişmezlik: Temel yapı doktrini | ||
9) | Değişmez maddelere ilişkin karşılaştırmalı anayasa yargısı: Fransa | ||
10) | Değişmez maddelere ilişkin karşılaştırmalı anayasa yargısı: Almanya | ||
11) | Değişmez maddelere ilişkin karşılaştırmalı anayasa yargısı: Türkiye | ||
12) | Değişmez maddelere ilişkin karşılaştırmalı anayasa yargısı: Hindistan ve diğerleri | ||
13) | Öğrenci sunumları | ||
14) | Öğrenci sunumları |
Ders Notları: | |
Diğer Kaynaklar: | Richard Albert, Bertil Emrah Oder (ed.), An Unamendable Constitution? Unamendability in Constitutional Democracies, Springer, 2018. Yaniv Roznai, Unconstitutional Constitutional Amendments, Oxford, 2017. Osman Can, Kurucu İktidar, Alfa, 2013. Serkan Köybaşı, Anayasalarda Değişmezlik: Değişmez Maddelerin Teorisi ve Pratiği, basılmamış doktora tezi, 2014. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 40 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 0 | % 0 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 12 | 168 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 216 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Alanla ilgili ileri seviyede kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki dinamik ilişkileri karşılaştırmalı hukuk seviyesinde kavrar. 2) Kamu hukuku ile ilgili küresel ve ulusal gelişmeleri analiz eder. 3) Hukuk araştırma metotlarına vakıftır. Analitik düşünme becerisi derinleşir. | |
2) | 1) Kamu hukukunda karar alma ve uygulama süreçlerine ilişkin ileri seviye bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. 2) Geliştirdiği yenilikçi düşünce ve yöntemi kamu hukukuna ilişkin bir alana aktarma becerisi kazanır. | |
3) | 1)Program her ne kadar Türkçe olsa da alanıyla ilgili yaptığı karşılaştırmalı hukuka ilişkin araştırmalar neticesinde edinilen bilgi ve beceriler öğrenciye en az bir yabancı dili hukuk alanında iyi kullanma becerisi kazandırır. 2) Uzman kişiler ile tartışmalarda alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir diyalog kurar. | |
4) | 1) Kamu hukuku alanında güncel gelişmeleri, yargı kararlarını ve akademik yayınları takip eder. 2) Kamu hukukundaki değişen teori ve uygulamaları fark eder. | |
5) | 1) Kamu hukukunda değişen ve gelişen kuram ve olguları yorumlamada yetkinlik sahibidir. 2) Alana dair sorunların çözümüne gerek ulusal gerekse de uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | |
6) | 1) Kamu hukuku alanına katkıda bulunacak yenilikçi bir bakış açısını gerek bağımsız olarak gerekse de ekip çalışmasıyla geliştirir. 2) Kamu hukuku alanı ile ilgili bireysel ya da ekip olarak ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde eserler yayımlar. 3) Kamu hukuku alanıyla ilgili türlü etkinlik ve projeler düzenler. |