ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEA5109 Yükseköğretim Politikası Güz 3 0 3 8
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. NEŞE UYANIK
Dersin Amacı: Ders kapsamında yükseköğretim politikaları, ülke, bölge ve kurumsal bağlamda ele alınacaktır. Mevcut politikalar geçmiş politikalar ve uygulamalar çerçevesinde de irdelenecektir. Ders kapsamında şu konular ele alınacaktır: Hükümet planlarında Türk yükseköğretimi, yükseköğretim politikasına tarihsel süreç içinde genel bir bakış, yükseköğretime ayrılan kaynaklar, yükseköğretim politikasının farklı ülkelerin politikalarıyla karşılaştırılması, farklı ülkeler ile yapılan işbirliği anlaşmaları, OECD, Dünya Bankası, Erasmus, Avrupa Yükseköğretim Ağı, Bolonya süreci.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Yükseköğretim kurumları hakkında ki bilgi birikimlerini arttırarak, yorumlayarak, şekillendirerek, , kamu ve özel
sektöre aktararak, gerekli temel bilgi ve teknolojilerin kullanımını gerçekleştirebileceklerdir.

Çeşitli ülkelerin farklı yüksek öğretim modellerini de karşılaştırmalı tekniklerle özümseyerek Türk yüksek öğretim politikasını daha net anlayabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, öğrencilerin; yüksek öğretim politikası ve yurtdışı örnek modellerini benimseyerek bu konuda çalışmalar yapmış uzmanlarının tecrübe ve projelerinden yararlanılması, Türk yüksek öğretim politikasının geçmişinin aydınlatılması ile günümüze kadar ne derece yol alındığını öğrenecek olmalarıdır.

Ders bütünüyle öğrencilerin katılımı, grup halinde yürütecekleri çalışmalar ve deneyimleri üzerine kurulacaktır. Bilgi gelişimi için kısa seminerler ve ders sunumları, beceri gelişimi için grup çalışması ve sözlü sunuşlar, tutum ve davranış değişikliği için simülasyon ve grup tartışmaları ve değerler temeli için derinlemesine tartışmaya zemin hazırlama amaçlı konferanslar öngörülmüştür.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme.
2) YÜKSEKÖĞRETİM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE Üniversite Kavramının Tarihsel Gelişimi, Akademik Özgürlük, İdari ve Mali Özerklik Yükseköğretimin Değişen Bağlamı
3) YÜKSEKÖĞRETİM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE Toplumsal Bir Kurum ve Endüstri Yönetim ve Liderlik Kalite ve Mali Kaynak Sorunu OECD Ülkelerinde Yeniden Yapılanma Bologna Süreci
4) DÜNYADA YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİ Amerika Birleşik Devletleri Amerikan Yükseköğretiminin Belirgin Vasıfları Amerikan Yükseköğretiminin Sorunları Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi
5) DÜNYADA YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİ Fransa Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi Polonya Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi
6) DÜNYADA YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİ İngiltere Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi İsveç Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi
7) DÜNYADA YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİ Japonya Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi Çin Halk Cumhuriyeti Giriş Sistemi Yönetim Mali Yapı Kalite Güvencesi
8) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMEL MESELELERİ Araştırmacı ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Üniversite-Toplum İlişkisi Üniversite-İş Dünyası İlişkisi Eğitimde Kalite Açıköğretim
9) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMELLERİ Türkiye’de Yükseköğretimin Kısa Tarihi Osmanlı Dönemi
10) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMELLERİ Cumhuriyet Dönemi
11) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMELLERİ Yükseköğretimle İlgili Hukuki Düzenlemeler Anayasal Düzenlemeler Yasal Düzenlemeler
12) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİM Üniversite ile Toplum ve İş Dünyasının İlişkileri Eğitimde Kalite ve Değerlendirme Uluslararasılaşma
13) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMEL MESELELERİ Merkeziyetçi Sistem Kurumsal Yönetim Mali Özerklik
14) TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN TEMEL MESELELERİ Akademik Yükseltme Akademik Özgürlük Üniversite Giriş Sınavı ve Arz-Talep Dengesi Eşitsizlik
15) Final Sınavı
16) Final -

Kaynaklar

Ders Notları: Ergüder, Ü. (2008). Recommendations. Barblan, A., Ergüder, Ü. & Gürüz, K., Higher education in Turkey: Institutional autonomy and responsibility in a modernising society. (Case studies by the Manga Charta Observatory for Fundamental University Values and Rights.) içinde (s. 155-205). Bologna: Bononia University Press. Eurydice. (2007a). European glossary on education. Volume 5: Decision-making, advisory, operational and regulatory bodies in higher education. Brussels. Eurydice. (2007b). Focus on the structure of higher education in Europe 2006/07. National trends in the Bologna process. Brussels. Eurydice. (2008). Higher education governance in Europe: Policies, structures, funding and academic staff. Brussels. Finn, C. E. (1998). Today’s academic market requires a new taxonomy of colleges. Chronicle of Higher Education, 44 [January 9], B4-B5.
Diğer Kaynaklar: Department for Education and Skills. (2007). Bologna process stocktaking report 2007. London. 19 Ağustos 2008’de erişilmiştir: http://www.dcsf.gov.uk/londonbologna/ uploads/documents/6909-BolognaProcessST.pdf Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan. Dougherty, K. (2004). Financing higher education in the United States. 19 Nisan 2007 tarihinde erişilmiştir: http://www.tc.columbia.edu/centers/coce/pdf_files/c9.pdf DPT (2000). Sekizinci beş yıllık kalkınma planı. Yükseköğretim özel ihtisas komisyonu

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 4 3 12
Proje 6 7 42
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı