ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEA5105 Yükseköğretim Sosyolojisi Güz 3 0 3 8
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Tr
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESRİN GÜLÜM
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler, yüksek öğrenimi sosyolojik bir anlayış ile birlikte geliştirerek, Yükseköğretime ilişkin sosyal faktörlerin etkileri ile ilgili konuları hem Teori ve hemde ampirik kanıtlar kullanarak incelemiş olacaklardır.

Özellikle dikkat edilmesi gereken, yüksek öğretimde sosyal hareketliliğin toplumun yeniden üretmesiyle ilgili olduğudur.

Karşılanmak üzere belirli konular yüksek öğretim, yüksek öğretim sorunları sosyolojik teorilerin uygulanması, üniversiteye giriş, Olumlu Eylem, standart test ve sınıf, ırk ve eğitim sonuçları ve kalıcılığı açısından cinsiyete dayalı farklılıkları modellerini içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
Eğitimde önemli bir sosyo- teorik bakış açısı kazanmış olacaklardır.
Sınıf ve cinsiyet bakımından sosyal eşitsizliklerin lise sonrası eğitim çıktılarını nasıl etkilediğini öğrenmiş olacaklardır.
sosyolojik bir lens aracılığıyla eğitim süreçleri ve uygulamaları analiz yeteneği kazanmış olacaklardır.
Yükseköğretim ile ilgili konular üzerinde Sosyolojik bir çoklu bakış açısıyla entegre denemeler geliştirmiş olacaklardır.

Dersin İçeriği

Sosyolojide temel ilkelere giriş; sosyolojide kuram ve kavramlar; kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi; sosyal bilim metodolojisi ve araştırma. Bu ders, sosyolojinin yaşayan bir alan olarak olanaklarını, gerçek dünya ile olan ilgisini sosyal bilimsel ilkeler ışığında kurabilmeyi ve hızla değişen sosyal yapının dinamik sürecini anlaşılır kılmayı amaçlar. Ders kapsamında, yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre mercek altına alınacaktır. Bireylerin entelektüel ve kişisel tercihlerinin, amaçlarının ve eğilimlerinin bulundukları çevre içinde nasıl şekillendiği incelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme.
2) Sosyolojide temel ilkelere giriş Sosyolojide kuram ve kavramlar
3) Sosyolojide temel ilkelere giriş Sosyolojide kuram ve kavramlar
4) Kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre analizleri
5) Kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre analizleri
6) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Yapısal Fonksiyonalite ve Çatışma teorisi
7) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Yapısal Fonksiyonalite ve Çatışma teorisi
8) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Olumlu Eylem ve Alternatif Kabul Standartları
9) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Sosyal Hareketlilik ve Sosyal Üreme
10) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Sosyal Hareketlilik ve Sosyal Üreme
11) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Yükseköğretim Sosyal Sınıflar
12) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Yükseköğretim Sosyal Sınıflar
13) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Irk ve Etnik Konularda Yüksek Öğretim
14) Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar Irk ve Etnik Konularda Yüksek Öğretim
15) Final Sınavı
16) Final Exam -

Kaynaklar

Ders Notları: Koçer, H.A. Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim bas. 197 Mıhçıoğlu, C. Üniversiteye Girişin Yeniden Düzenlenmesi. Bugünkü Durum ve Öneriler. Ankara: Eğitim Fakültesi yay. 1974 Payaslıoğlu, A. Türkiye'de Yüksek Öğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. Ankara: ÖSYM AraştırmaGeliştirme Birimi yay.1985 ÜSYM Yükseköğretime Geçişte Fırsat Eşitliği. Ankara: ÖSYM yay.1979
Diğer Kaynaklar: Anar, S. Eğitim Sosyolojisindeki Gelişmelerin Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim. 70,1982. 21-25. Floud, J. Eğitim ve Endüstriyel Toplum. TOPÇUOĞLU, H./v.b. Eğitim Sosyolojisi (Kaynak Metinler). Ankara: Eğitim Fakültesi yay. 1971. 5.205-209. Goode, W.S./H, P.K. Sosyal Bilimlerde Araştırma Metotları. Ankara: S.S.Y.B. Sosyal Hizmetler Müdürlüğü yay. 1964 Kösemihal, N.Ş. Sosyoloji Tarihi. İstanbul: Remzi, 1968

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 4 3 12
Proje 6 5 30
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı