ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEA5105 | Yükseköğretim Sosyolojisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NESRİN GÜLÜM |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler, yüksek öğrenimi sosyolojik bir anlayış ile birlikte geliştirerek, Yükseköğretime ilişkin sosyal faktörlerin etkileri ile ilgili konuları hem Teori ve hemde ampirik kanıtlar kullanarak incelemiş olacaklardır. Özellikle dikkat edilmesi gereken, yüksek öğretimde sosyal hareketliliğin toplumun yeniden üretmesiyle ilgili olduğudur. Karşılanmak üzere belirli konular yüksek öğretim, yüksek öğretim sorunları sosyolojik teorilerin uygulanması, üniversiteye giriş, Olumlu Eylem, standart test ve sınıf, ırk ve eğitim sonuçları ve kalıcılığı açısından cinsiyete dayalı farklılıkları modellerini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Eğitimde önemli bir sosyo- teorik bakış açısı kazanmış olacaklardır. Sınıf ve cinsiyet bakımından sosyal eşitsizliklerin lise sonrası eğitim çıktılarını nasıl etkilediğini öğrenmiş olacaklardır. sosyolojik bir lens aracılığıyla eğitim süreçleri ve uygulamaları analiz yeteneği kazanmış olacaklardır. Yükseköğretim ile ilgili konular üzerinde Sosyolojik bir çoklu bakış açısıyla entegre denemeler geliştirmiş olacaklardır. |
Sosyolojide temel ilkelere giriş; sosyolojide kuram ve kavramlar; kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi; sosyal bilim metodolojisi ve araştırma. Bu ders, sosyolojinin yaşayan bir alan olarak olanaklarını, gerçek dünya ile olan ilgisini sosyal bilimsel ilkeler ışığında kurabilmeyi ve hızla değişen sosyal yapının dinamik sürecini anlaşılır kılmayı amaçlar. Ders kapsamında, yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre mercek altına alınacaktır. Bireylerin entelektüel ve kişisel tercihlerinin, amaçlarının ve eğilimlerinin bulundukları çevre içinde nasıl şekillendiği incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse Giriş | Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme. | |
2) | Sosyolojide temel ilkelere giriş | Sosyolojide kuram ve kavramlar | |
3) | Sosyolojide temel ilkelere giriş | Sosyolojide kuram ve kavramlar | |
4) | Kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi | Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre analizleri | |
5) | Kültürel kalıpların ve sosyal yapının analizi | Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin aileleri, okulları, iş yaşamları ve sosyal çevre analizleri | |
6) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Yapısal Fonksiyonalite ve Çatışma teorisi | |
7) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Yapısal Fonksiyonalite ve Çatışma teorisi | |
8) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Olumlu Eylem ve Alternatif Kabul Standartları | |
9) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Sosyal Hareketlilik ve Sosyal Üreme | |
10) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Sosyal Hareketlilik ve Sosyal Üreme | |
11) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Yükseköğretim Sosyal Sınıflar | |
12) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Yükseköğretim Sosyal Sınıflar | |
13) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Irk ve Etnik Konularda Yüksek Öğretim | |
14) | Yükseköğretim Sosyolojik Yaklaşımlar | Irk ve Etnik Konularda Yüksek Öğretim | |
15) | Final Sınavı | ||
16) | Final Exam | - |
Ders Notları: | Koçer, H.A. Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Millî Eğitim bas. 197 Mıhçıoğlu, C. Üniversiteye Girişin Yeniden Düzenlenmesi. Bugünkü Durum ve Öneriler. Ankara: Eğitim Fakültesi yay. 1974 Payaslıoğlu, A. Türkiye'de Yüksek Öğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. Ankara: ÖSYM AraştırmaGeliştirme Birimi yay.1985 ÜSYM Yükseköğretime Geçişte Fırsat Eşitliği. Ankara: ÖSYM yay.1979 |
Diğer Kaynaklar: | Anar, S. Eğitim Sosyolojisindeki Gelişmelerin Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim. 70,1982. 21-25. Floud, J. Eğitim ve Endüstriyel Toplum. TOPÇUOĞLU, H./v.b. Eğitim Sosyolojisi (Kaynak Metinler). Ankara: Eğitim Fakültesi yay. 1971. 5.205-209. Goode, W.S./H, P.K. Sosyal Bilimlerde Araştırma Metotları. Ankara: S.S.Y.B. Sosyal Hizmetler Müdürlüğü yay. 1964 Kösemihal, N.Ş. Sosyoloji Tarihi. İstanbul: Remzi, 1968 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | 0 | % 0 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 4 | 3 | 12 |
Proje | 6 | 5 | 30 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 197 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |