EĞİTİM YÖNETİMİ VE PLANLAMASI (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EAP5101 | Eğitim Yönetimi ve Organizasyon | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SİNEM VATANARTIRAN Dr. BETÜL TARHAN ALKAN Prof. Dr. SELAHATTİN TURAN Dr. RESUL BALTACI Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE Doç. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencinin, yönetim disiplininin temelini oluşturan yönetim kuram ve süreçlerini kavrayarak, geçmişten günümüze nasıl değişim gösterdikleri hakkında özgün yorumlarda bulunacak duruma gelmesinin sağlanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Öğrenciler çeşitli yönetim ve örgütsel davranış teorilerini okul bağlamında tartışıp analiz edeceklerdir. I. Öğrenciler yönetimle ilgili planlama, karar verme, hedef koyma, iletişim, kontrol ve liderlik etme gibi önemli kavramları öğrenecek ve tartışacaklardır. II. Öğrenciler yönetim ve örgütsel davranış teorilerini, vakalar ve tartışmalar yoluyla çeşitli okul kademelerine ve durumlarına uygulayıp örneklendireceklerdir. III. Öğrenciler eğitim kurumlarını, yönetimsel bakış açıları ile yönetilmesi gereken örgütler olarak göreceklerdir. |
Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi Planlama, Karar Verme, Örgütleme, Liderlik ve Yönetim, Motivasyon Teorileri, İletişim, Kontrol, Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek – rakiplere karşı avantaj için yönetim | ||
2) | Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) | ||
3) | Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi | ||
4) | Planlama: Planlamanın doğası, adımları, seviyeleri – Planlama Süreci, Amerika, Japonya ve Çin’de Planlama uygulamaları | ||
5) | Karar Verme: Problem ve Fırsat Bulma, Yönetimsel karar vermenin doğası, Rasyonel karar verme modeli, rasyonel modelin zorlukları | ||
6) | Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Örgütleme: örgütlemenin doğası, seviyeleri, örgütsel tasarım ve yapılar, yetkilendirme, ademi merkeziyetçilik, yeniden merkeziyetçilik. | ||
9) | Liderlik ve Yönetim – liderlik becerileri geliştirme – kültürler arası ve çok kültürlü ortamlarda liderlik – Lideri değerlendirme – Kadın Liderliği ve Kurumsal Liderlik | ||
10) | Motivasyon Teorileri – Gruplardan Takımlar oluşturma, grup içi ve gruplar arası davranış, çatışma ve uzlaşma – Global liderlik | ||
11) | İletişim: Örgütlerde İletişim, Çatışma yönetimi için iletişim becerileri kullanma | ||
12) | Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller | ||
13) | Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller | ||
14) | Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışmalar | ||
15) | Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışma | ||
16) | Final Sınavı |
Ders Notları: | Brown, M. C., J. E. Lane, & E. M. Zamani-Gallaher. (2010). Organization and Governance in Higher Education (6th Edition). Ashe Reader. Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex |
Diğer Kaynaklar: | Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 48 | % 15 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 1 | % 15 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 3 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 4 | 4 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim Yönetiminde değerlendirme, kalite güvencesi ve hesap verebilirlik sistemleri konusundaki teorileri değerlendirip uygulayabileceklerdir. | 5 |
2) | Eğitim yönetimi teorileri, eğitim liderliği, eğitim finansmanı, eğitim hukuku, planlaması ve tarihi konularında farkındalık sahibi olarak, konular üzerinde tartışabileceklerdir. | 5 |
3) | Kariyer planlama ve üniversite kataloğu analizleri için rapor yazma, problem çözme projeleri ve simulasyon çalışmaları, metotları ve teknikleri gibi öğrenme aktivitelerini entegre edebileceklerdir. | 4 |
4) | Ulusal ve uluslararası standartlar açısından eğitim yönetimi ve liderliğine yönelik yeni bilgileri, araçları ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlayarak, okul yaşantılarında kullanabileceklerdir. | 5 |
5) | Okulun en temel bileşenleri olan öğrenci, öğretmen, okul yöneticisi, personel, mezun ve velilerin rolleri, işlevleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilecek ve bunları deneyimlerine yansıtabileceklerdir. | 4 |
6) | Okullarda yenilikçi girişimleri gerçekleştirebileceklerdir. | 5 |
7) | Öğrencilerle ilgili gelişim teorilerini anlayıp, üzerinde fikirler geliştirebileceklerdir. | 4 |
8) | Halihazırdaki eğitim politikalarını geleceğin okulları üzerindeki olası etkileri bağlamında değerlendirebileceklerdir. | 4 |
9) | Eğitim yönetimi ve ekonomisindeki temel teori ve kavramları bilmek ve bunları eğitim sistemlerinin analizi ve gelişimi için kullanabileceklerdir. | 5 |
10) | Alanın profesyonel anlamda etik prensiplerini anlayarak, okulllarda etik uygulamaları üzerine tartışabileceklerdir. | 5 |
11) | Eğitim yönetimi alanındaki araştırmaları eleştirel olarak inceleyerek, alandaki uzmanlıklarını eğitimin ulusal ve uluslararası platformdaki gelişimi için kullanabileceklerdir. | 4 |
12) | Eğitim yönetimi ve liderliği alanındaki yeni uygulama ve politikaları yerleştirebilmek için eylem araştırmaları planlayarak, uygulama yapabilecek ve elde edilen veri analizi sonuçlarını toplumla paylaşabilecektir. | 4 |