ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3108 Çocuk İhmal ve İstismarı Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYNUR GÜMÜŞ
Dersin Amacı: Bu ders çocuklara kötü muamele ile ilgili konulara genel bir bakış sunmaktadır. Çocuklara yönelik kötü muamele fiziksel, cinsel psikolojik istismar ve ihmali içerir. Başlıca ders konuları şunlardır: Çocuklara yönelik istismarın ve türlerinin tanımlanması; çocuk istismarının görülme sıklığı ve yaygınlığı; nedenleri, sonuçları ve semptomları; zorunlu bildirim ve diğer yasal konular; istismara maruz kalan çocuklara, aileye ve öğretmenlere yönelik psikososyal ve eğitsel müdahaleler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Çocuk istismarı ve ihmalini tanır.
İhmal ve istismar türlerini ayırt eder.
Çocuk ihmal ve istismarına yol açacak risk faktörlerini tanır.
Çocuklarda cinsel istismarı düşündürecek ipuçlarını ayırt eder.
İhmal ve istismarın çocuk üzerindeki kısa ve uzun dönemdeki etkilerini bilir.
İhmal ve istismara maruz kalmış çocuklara ve çevresine uygun müdahaleleri yapar.
Çocuk ihmal ve istismarı ile ilgili mevzuatı bilir.
İhmal ve istismara uğrayan çocukların korunmasında işbirliği yapılacak kurumları bilir.

Dersin İçeriği

Çocuk hakları ve koruma yasaları, çocuk ihmal ve istismarı,çocuk ihmal ve istismarına ilişkin koruyucu önlemler, çocuğun hakları ve korunması konusunda işbirliği planlama ve uygulama konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma-Derse Giriş
2) Çocuk istismarının yaygınlığı ve risk faktörleri Myers, J.E.B (Ed.). (2011). The APSAC handbook on child maltreatment. (3rd. Ed.).London: Sage. Fırat, S., İltaş, Y. Ve Işık-Yılmaz, Ş .B. (2016). Ruhsal ve hukuki yönleriyle çocuk istismarı. Ankara: Akademisyen Kitabevi. Bayraktar, S. (2015). İnsanlığın kanayan yarası. Çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Seçkin.
3) Duygusal istismarın yaygınlığı, nedenleri ve belirtileri
4) Duygusal istismarın yaygınlığı, nedenleri ve belirtileri
5) Çocuk fiziksel istismarının yaygınlığı, nedenleri, belirtileri.
6) Çocuk ihmalinin yaygınlığı, nedenleri, belirtileri
7) Çocuk cinsel istismarının yaygınlığı, nedenleri, sonuçları ve belirtileri
8) Çocuk cinsel istismarının yaygınlığı, nedenleri, sonuçları ve belirtileri
9) Ara sınav
10) Çocukla görüşme
11) Çocuk Cinsel, duygusal, fiziksel İstismarı ve İhmali İle İlgili Yasal Mevzuat
12) Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik psikososyal ve eğitsel müdahaleler
13) Vaka örnekleri
14) Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları: 1. Myers, J.E.B (Ed.). (2011). The APSAC handbook on child maltreatment. (3rd. Ed.).London: Sage. 2. Fırat, S., İltaş, Y. Ve Işık-Yılmaz, Ş .B. (2016). Ruhsal ve hukuki yönleriyle çocuk istismarı. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 3. Polat, O. (2007). Bütün boyutlarıyla çocuk istismarı.Tanımlar (1). Ankara: Seçkin. 4. Polat, O. (2007). Bütün boyutlarıyla çocuk istismarı.Önleme ve rehabilitasyon (2). Ankara: Seçkin. 5. Bayraktar, S. (2015). İnsanlığın kanayan yarası. Çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Seçkin. 6. Sanderson, C. (2010). Çocuğun cinsel eğitimi ve tacizden korunma rehberi. İstanbul: Sistem yay. 7. İnsan Hakları Derneği (İHD). (2008). Çocuk ihmali ve istismarını önleme öğretmenler ve aileler için eğitim kilavuzu http://www.insanhaklaridernegi.org/ 8. American of Child & Adolescent Psychiatry (2011). Child abuse- The hidden bruises [Facts for Families]. Retrieved April, 12, 2015, from http://www.aacap.org/ 9. Eren-Gümüş, A. ve Gümüş, M.A. (2018). Psikolojik danışmada etik ve hukuk. (3. Basım) İstanbul: Oniki Levha Yayınevi. 10. Sikes, A. (Tarihsiz). A School Counselor’s Guide to Reporting Child Abuse and Neglect, Old Dominion University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ894796.pdf
Diğer Kaynaklar: Crosson-Tower, Cynthia; Understanding Child Abuse and Neglect, 4th edition; Allyn and Bacon, 1999. Finkelhor, D. (1994). Current information on the scope and nature of child sexual abuse. The Future of Children, 4 (2), 31-53. Follette, V.M., Polusny, M.A., Bechtle, A.E. & Naugle, A.E. (1996). Cumulative trauma: The impact of child sexual abuse, adult sexual assault, and spouse abuse. Journal of Traumatic Stress, 9 (1), 25-35. London, K., Bruck, M., Ceci, S.J. & Shuman, D. W. (2005).Disclosure of child sexual abuse: What does the research tell us about the ways that children tell? Psychology, Public Policy, and Law, 11 (1), 194-226. Follette, V.M., Polusny, M.M. & Milbeck, K. (1994). Mental health and law enforcement professionals: Trauma history, psychological symptoms, and impact of providing services to child sexual abuse survivors. Professional Psychology: Research and Practice, 25 (3), 275-282. Miller, K. L., Dove, M. K. & Miller, S. M. (2007, October). A counselor’s guide to child sexual abuse: Prevention, reporting and treatment strategies. Paper based on a program presented at the Association for Counselor Education and Supervision Conference, Columbus, OH.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 41
Sunum / Seminer 16 16
Proje
Ödevler 16 16
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 13 24
Rapor Teslimi 6 6
Juri
Final 15 28
Toplam İş Yükü 179

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı