ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG3108 | Çocuk İhmal ve İstismarı | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYNUR GÜMÜŞ |
Dersin Amacı: | Bu ders çocuklara kötü muamele ile ilgili konulara genel bir bakış sunmaktadır. Çocuklara yönelik kötü muamele fiziksel, cinsel psikolojik istismar ve ihmali içerir. Başlıca ders konuları şunlardır: Çocuklara yönelik istismarın ve türlerinin tanımlanması; çocuk istismarının görülme sıklığı ve yaygınlığı; nedenleri, sonuçları ve semptomları; zorunlu bildirim ve diğer yasal konular; istismara maruz kalan çocuklara, aileye ve öğretmenlere yönelik psikososyal ve eğitsel müdahaleler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Çocuk istismarı ve ihmalini tanır. İhmal ve istismar türlerini ayırt eder. Çocuk ihmal ve istismarına yol açacak risk faktörlerini tanır. Çocuklarda cinsel istismarı düşündürecek ipuçlarını ayırt eder. İhmal ve istismarın çocuk üzerindeki kısa ve uzun dönemdeki etkilerini bilir. İhmal ve istismara maruz kalmış çocuklara ve çevresine uygun müdahaleleri yapar. Çocuk ihmal ve istismarı ile ilgili mevzuatı bilir. İhmal ve istismara uğrayan çocukların korunmasında işbirliği yapılacak kurumları bilir. |
Çocuk hakları ve koruma yasaları, çocuk ihmal ve istismarı,çocuk ihmal ve istismarına ilişkin koruyucu önlemler, çocuğun hakları ve korunması konusunda işbirliği planlama ve uygulama konularını kapsar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanışma-Derse Giriş | ||
2) | Çocuk istismarının yaygınlığı ve risk faktörleri | Myers, J.E.B (Ed.). (2011). The APSAC handbook on child maltreatment. (3rd. Ed.).London: Sage. Fırat, S., İltaş, Y. Ve Işık-Yılmaz, Ş .B. (2016). Ruhsal ve hukuki yönleriyle çocuk istismarı. Ankara: Akademisyen Kitabevi. Bayraktar, S. (2015). İnsanlığın kanayan yarası. Çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Seçkin. | |
3) | Duygusal istismarın yaygınlığı, nedenleri ve belirtileri | ||
4) | Duygusal istismarın yaygınlığı, nedenleri ve belirtileri | ||
5) | Çocuk fiziksel istismarının yaygınlığı, nedenleri, belirtileri. | ||
6) | Çocuk ihmalinin yaygınlığı, nedenleri, belirtileri | ||
7) | Çocuk cinsel istismarının yaygınlığı, nedenleri, sonuçları ve belirtileri | ||
8) | Çocuk cinsel istismarının yaygınlığı, nedenleri, sonuçları ve belirtileri | ||
9) | Ara sınav | ||
10) | Çocukla görüşme | ||
11) | Çocuk Cinsel, duygusal, fiziksel İstismarı ve İhmali İle İlgili Yasal Mevzuat | ||
12) | Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik psikososyal ve eğitsel müdahaleler | ||
13) | Vaka örnekleri | ||
14) | Değerlendirme |
Ders Notları: | 1. Myers, J.E.B (Ed.). (2011). The APSAC handbook on child maltreatment. (3rd. Ed.).London: Sage. 2. Fırat, S., İltaş, Y. Ve Işık-Yılmaz, Ş .B. (2016). Ruhsal ve hukuki yönleriyle çocuk istismarı. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 3. Polat, O. (2007). Bütün boyutlarıyla çocuk istismarı.Tanımlar (1). Ankara: Seçkin. 4. Polat, O. (2007). Bütün boyutlarıyla çocuk istismarı.Önleme ve rehabilitasyon (2). Ankara: Seçkin. 5. Bayraktar, S. (2015). İnsanlığın kanayan yarası. Çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Seçkin. 6. Sanderson, C. (2010). Çocuğun cinsel eğitimi ve tacizden korunma rehberi. İstanbul: Sistem yay. 7. İnsan Hakları Derneği (İHD). (2008). Çocuk ihmali ve istismarını önleme öğretmenler ve aileler için eğitim kilavuzu http://www.insanhaklaridernegi.org/ 8. American of Child & Adolescent Psychiatry (2011). Child abuse- The hidden bruises [Facts for Families]. Retrieved April, 12, 2015, from http://www.aacap.org/ 9. Eren-Gümüş, A. ve Gümüş, M.A. (2018). Psikolojik danışmada etik ve hukuk. (3. Basım) İstanbul: Oniki Levha Yayınevi. 10. Sikes, A. (Tarihsiz). A School Counselor’s Guide to Reporting Child Abuse and Neglect, Old Dominion University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ894796.pdf |
Diğer Kaynaklar: | Crosson-Tower, Cynthia; Understanding Child Abuse and Neglect, 4th edition; Allyn and Bacon, 1999. Finkelhor, D. (1994). Current information on the scope and nature of child sexual abuse. The Future of Children, 4 (2), 31-53. Follette, V.M., Polusny, M.A., Bechtle, A.E. & Naugle, A.E. (1996). Cumulative trauma: The impact of child sexual abuse, adult sexual assault, and spouse abuse. Journal of Traumatic Stress, 9 (1), 25-35. London, K., Bruck, M., Ceci, S.J. & Shuman, D. W. (2005).Disclosure of child sexual abuse: What does the research tell us about the ways that children tell? Psychology, Public Policy, and Law, 11 (1), 194-226. Follette, V.M., Polusny, M.M. & Milbeck, K. (1994). Mental health and law enforcement professionals: Trauma history, psychological symptoms, and impact of providing services to child sexual abuse survivors. Professional Psychology: Research and Practice, 25 (3), 275-282. Miller, K. L., Dove, M. K. & Miller, S. M. (2007, October). A counselor’s guide to child sexual abuse: Prevention, reporting and treatment strategies. Paper based on a program presented at the Association for Counselor Education and Supervision Conference, Columbus, OH. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 16 | 48 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 41 | |
Sunum / Seminer | 16 | 16 | |
Proje | |||
Ödevler | 16 | 16 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | 13 | 24 | |
Rapor Teslimi | 6 | 6 | |
Juri | |||
Final | 15 | 28 | |
Toplam İş Yükü | 179 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |