SİNEMA VE TELEVİZYON (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV5915 Sinema ve Televizyon Çalışmalarında Teori ve Kaynaklar Güz 3 0 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersin Amacı: Dersin amacı film ve medya çalışmalarını etkileyen psikanaliz, yapısalcılık, post-yapısalcılık, feminist film teorisi, algı çalışmaları gibi ana akımları araştırmak ve tartışmaktır. amacı film çalışmalarını etkileyen psikanaliz, yapısalcılık, post-yapısalcılık, feminist film teorisi, algı çalışmaları gibi ana akımları araştırmak ve tartışmak

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Sinema ve televizyon çalışmalarındaki kuramsal bilgiyi edinirken farklı yaklaşımları ve yöntemleri film televizyon içeriklerinin analizinde ve eleştirisinde yazıp okuyabiliyor olmak ve sinema çalışmalarında disiplenlerarası bir yaklaşım geliştirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste, televizyon ve sinema çalışmaları disiplenlerarası bir yaklaşım içinde tartışılacaktır. Sinema ve televizyon çalışmalarındaki kuramsal bilgi örnekleri ve örnek okumalarıyla kavranacaktır. Aynı zamanda Türkiye pratiklerine de eleştirel bir bakış geliştirilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) -Sinemanın doğuşu, 19. yy, Popüler Kültür, film tarihine giriş ve dönemin kültürel deneyimleri -Sinema endütrisinin doğuşu ve modernizm İzlenmesi Gereken filmler: A & A Huges, FROM HELL, 2001, USA, 122’
2) Erken Sinema deneyimi, ulusal endüstriler, endüstri ve kurumsallaşmanın etkileri, film formunun oluşumu. Film üretim tarzının problematize edilmesi, izleyici denetimleri ve kamusal alan tartışmaları Okumalar: [B&T]: 441 –445. [S&M]: 337- 344 Miriam Hansen, Babel & Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Cambridge, MA: Harvard U. P., 1991, pp: 1-19. Film: George Melford THE SHEIK, 1921, USA, 80’
3) Milliyetçilik, Emperyalizm ve Modernizm: Ulusal sinemalar, Bir ulusal sinema örneği: Wiemar dönemi Film biçimi ve biçimsel sistemlerin doğuşu: sanat, teknoloji, ulus ve anlatım Readings: Siegfried Kracauer, From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princeton, NJ: PUP 1974 5th (c: 1947) pp: 215-222. Homi Bhabha (ed), “Introduction: Narrating the Nation” in Nation And Narration, NY: Rutledge 2002, pp: 1-7. Film Screening: Fritz Lang, M, 1931, Germany, 118’
4) Temsil sorunu, ideoloji ve bakış açısı Film metni, anlatı yapısı ve anlatı yapısı olmayan hikeye üretme biçimleri mizansen ve ötesi Readings: [S]: 33-36 Jean Louis Baudry, “Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus” in Philip Rosen (ed), Narrative, Apparatus, Ideology, NY: Columbia UP, 1986, pp: 286- 298 Jean Louis Commoli and Jean Narboni, “Cinema / Ideology/ Criticism” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp: 22-30. Film Screening: J. L. Godard, MASCULIN & FEMININ, 1966, France, 110’ Alain Resnais, HIROSHIMA MON AMOUR, 1959, France, 90’
5) Gerçek, gerçeklik, gerçekmiş gibilicilik, gerçeği taklit etme. Sinemanın kendine özgü özellikleri neler? Sinematografik özelliklerinin sorgulanması, bakışı ve izleyici ilişkisini incelemek Dündayadaki farkli dalgaları tartışmak Okumalar [S&M]: 31- 38, 223-228 & 403- 408 [S]: 22 -32, 107- 130 Film: Woody Allen, ZELIG, 1983, USA, 79’ Nicolas Roeg, INSIGNIFICANCE, 1985. UK / USA 120’ Hector Babenco, KISS OF THE SPIDER WOMAN/ O BEIJO DA MULHER ARANHA, 1985, Brazil / USA, 119’.
6) Metin, metinlerarasılık ve konteks, emperyal kültürüne karşı bastırılanın geri dönüşü Ötekilerin dünyasında bir tur Okumalar: [S]: 185-192, 267- 280, & 292- 298 [S&M]: 145- 156 & 669- 696. Z. Tül Akbal Süalp, "Yaban lar, Ötekiler Sudaki Balıklar: Postmodern Koşullar mı, Postmodern Koşullanmalar mı?" Kültür ve Toplum 1 İst: Hil 1995, slr: 64-88. Film: Anthony Minghella, ENGLISH PATIENT, 1996 162’, USA/UK Stephen Frears, SAMMY AND ROSIE GET LAID, 1987, UK, 97’. Gillo Pontecorvo, LA BATTAGLIA DI ALGERI, 1966. Algeria / Italy, 123’
7) 20. yüzyıl teroielerine bir bakış, modernizm ve postmodernizm. yeni estetik arayışları ve alternatif film üretim tarzları. anlatısal olmayan, absürd ve politik sinemalar kent alanı ve alternatif bakışlar, avant-garde sinema örnekleri Okumalar S&M]: 257 – 264 [H&G]: 89- 93 & 94- 103 [S]: 55- 58, 130- 140, 153- 158. Fernando Solonas and Octavio Getino, “Towards a Third Cinema” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp 44-64 Z. Tül Akbal Süalp, “Rüzgar dönüyordu bütün coğrafyalarda”, Cogito, Sa: 14, Bahar 1998, slr: 234 -252 Film: Juan Carlos Tabio, WAITING LIST, 2000, Cuba, 102’ Jean-Luc Godard, NOTRE MUSIQUE/ OUR MUSIC, 2004, Switz/ France, 80’. Derviş Zaim CENNETI BEKLERKEN /WAITING FOR THE HEAVEN , 2006,
8) İdeoloji, hegemonya ve toplum, sınıf, ırk, toplumsal cinsiyet ve etnisite temsilleri Okumalar “Encoding/Decoding” reading by Stuart Hall (CB)/ (MGD-DK) pp: 166- 176. “Media culture, politics, and ideology From Reagan to Rambo”, Chapter 2, in Kellner, Media Culture, London & New York: Routledge, 1998 c: 1995 pp: 55-91 Film: ONCE WERE WORRIORS (Lee Tamahori, , 1994, New Zealand, 99’) Mathieu Kassovitz, LA HAINE / PROTESTO, 1995, France, 97’ Lucas Belvaux, THE RIGHT OF THE WEAKEST/ LA RAISON DU PLUS FAIBLE, 2006, Belgium / France, 116’
9) Televizyonun ve gündelik hayat deneyimlerinin ontolojisi Okumalar: Morse, M., “An Ontology of Everyday Distraction: the Freeway, the Mall and the Television”, (CB) / (PM) pp: 193- 221 Mellencamp, Patricia “TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television” (CB) / (PM) pp: 240- 266 Virilio, P., (1991), “The Overexposed City” in P Virilio, Lost Dimension (trns: D. Moskenberg), New York: Semiotext[e, pp: 9-27. Film: Peter Weir, TRUMAN SHOW, 1998, USA, 103’ Gary Ross, PLEASANTVILLE, 1998, USA, 124’ Ang Lee, THE ICE STORM, 1997, USA, 113’
10) Sinema ve içsel yolculuk Algı, bilişsel ve özdeşleşme süreçleri Psikanaliz, iç film ve semioloji Okumalar: [H&G]: 49- 89 [S]: 158- 169, 248- 256 Film: David Lynch, BLUE VELVET, 1986, USA, 120’ Michael Haneke, CACHÉ / HIDDEN (Eng. Translation title), 2005, Austria / Italy / Germany / France, 111’. Pedro Almodovar, WOMEN ON THE VERGE of NERVOUS BREAKDOWN , 1988 Spain, 88’
11) Marksist yaklaşımlar, karşı sinema, üçüncü sinema ve politik sinema Okumalar H&G]: 104- 114 [S]: 281- 291 [S&M]: 539- 551 Film: Ken Loach, RAINING STONES, 1993, UK, 90’ Fernando E. Solanas, THE DIGNITY OF THE NOBODIES , Argentina, 2005, 122’ Jia Zhang Ke, SAN XIA HAOREN/ STILL LIFE , China, 2006, 109’ Robert Guédiguian, THE TOWN IS QUIET/ LA VILLE EST TRANQUILLE, 2000, 143’
12) Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültürel çalışamlar elektronik kültür, siberalan Modernizm ve postmodernizi yeniden ziyaret Okumalar [H&G]: 188- 199 [S]: 64- 72, 223-229 & 298- 314 [S&M]: 704- 714 Mark Poster, “Postmodern Virtualities” (CB)/ (MGD-DK) 611- 625. Gülnur Savran, ‘Postmodernizm: Yepyeni Bir Evre mi, Bir Eğilimin Mutlaklaşması mı?’, Defter, Kış 1999, #:38. J Baudrllard’s (CB)/ (MGD-DK) pp: 521 – 550. Film: David Cronenberg, VIDEODROME, 1982, Canada, 89’ Wolfgang Becker GOOD BYE LENIN!, 2002, 118’. Radha Bharadwaj, CLOSET LAND , 1990, USA, 95’. Tsai Ming-Liang, THE RIVER/ HE LIU, 1997, Taiwan, 115’.
13) Toplumsal cinsiyete bakış, ideoloji ve kimlikler feminist eleştiri ve televizyon kültürü ve küreselleşme ırk, oplumsal cinsiyet, sınıf ve küresel elektronik kültürün temsili ve yeniden üretimi Okumalar: Gaze of Gender, Ideology and Identities and Feminist Criticism in Cinema & Television Reading: Barker, Chris, Ch. 2 “Global television and Global Culture”: in (CB) / (CB) pp: 33-59, Barker, Chris, Ch. 3 & 4 “The construction and representation of race and nation” &-- “Sexed subjects and gendered representation”, in (CB) / (CB), pp: 60- 107 Readings: [H&G]: 115- 145 [S]: 169- 179 [S&M]: 475-494 Film: Marleen Gorris ANTONIA’S LINE 1995 Netherlands, 102’ Zhang Yimou, RAISE THE RED LANTERN , 1991. China / Hong Kong / Taiwan, 125’ Moufida Tlatli, SAIMT EL QUSUR / LES SILENCES DU PALAIS/ THE SILENCES OF THE PALACE, 1994 Tunisia / France 128’. Ferzan Özpetek CAHIL PERILER, 2001, Italy, 105’
14) Genel Tekrar ve sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları: Temel Okuma Kitapları: David Bordwell & Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, New York: Mc Graw-Hill Inc., 1996 5th ed. [B&T] R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000 [S&M] R. Stam, Film Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell, 2000 [S] J Hill & P C Gibson, Film Studies Critical Approaches, Oxford: Oxford University Press, 2000 [H&G] Ek okumalar: Jean Louis Baudry, “Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus” in Philip Rosen (ed), Narrative, Apparatus, Ideology, NY: Columbia UP, 1986, pp: 286- 298. Homi Bhabha (ed), “Introduction: Narrating the Nation” in Nation And Narration, NY: Rutledge 2002, pp: 1-7. Miriam Hansen, Babel & Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Cambridge, MA: Harvard U. P., 1991 Siegfried Kracauer, From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princeton, NJ: PUP 1974 5th (©:1947) T. Miller, “Introduction: Apparatus Theory”, in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 403- 408. Jean Louis Commoli and Jean Narboni, “Cinema / Ideology/ Criticism” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp:22-30. Ella Shohat, “Gender and Culture of Empire: Twatds feminist Ethnography of the Cinema in in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 669- 696. Fernando Solonas and Octavio Getino, “Towards a Third Cinema” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp R. Stam & T. Miller, “Introduction: The Image and Technology” for Part III in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 85- 101. Robert Stam, “introduction: Alternative Aesthetics” for part VI in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 257 – 264. --------, “Introduction: Text and Intertext” in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 145-156 --------, “Introduction: Question of Realism”, in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 223-228.
Diğer Kaynaklar: Z. Tül Akbal Süalp, "Yabanlar, Ötekiler Sudaki Balıklar: Postmodern Koşullar mı, Postmodern Koşullanmalar mı?" Kültür ve Toplum 1 İst: Hil 1995, slr:64-88. Z. Tül Akbal Süalp, “Rüzgar dönüyordu bütün coğrafyalarda”, Cogito, Sa: 14, Bahar 1998, slr: 234 –252 “ Marksizm ve Sinema: Hacimde İlmek Atmak” Der: Murat İri Sinema Araştırmaları: Kuramlar Kavramlar Yaklaşımlar İST: Derin Yay 2010

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 3 % 45
Sunum 1 % 15
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final 1 % 35
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 8 104
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 0 0 0
Ödevler 3 15 45
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 211

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, sinema tarihinden önemli filmleri inceleyerek, küresel sinema televizyon yapımlarının tarihi ve sosyolojik bağlamları hakkında geniş bir bilgi kazanacak ve kendi eserlerini yaratmak için fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler senaryo yazımı, sinematografi ve ışıklandırma, yönetmenlik, post-prodüksiyon temelli dersler aracılığıyla kurmaca ya da belgesel hikaye anlatımı yöntemlerinde ustalaşacaktır. 5