|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
-Sinemanın doğuşu, 19. yy, Popüler Kültür, film tarihine giriş ve dönemin kültürel deneyimleri
-Sinema endütrisinin doğuşu ve modernizm |
İzlenmesi Gereken filmler:
A & A Huges, FROM HELL, 2001, USA, 122’ |
2) |
Erken Sinema deneyimi, ulusal endüstriler, endüstri ve kurumsallaşmanın etkileri, film formunun oluşumu.
Film üretim tarzının problematize edilmesi, izleyici denetimleri ve kamusal alan tartışmaları |
Okumalar:
[B&T]: 441 –445.
[S&M]: 337- 344
Miriam Hansen, Babel & Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Cambridge, MA: Harvard U. P., 1991, pp: 1-19.
Film: George Melford THE SHEIK, 1921, USA, 80’
|
3) |
Milliyetçilik, Emperyalizm ve Modernizm: Ulusal sinemalar, Bir ulusal sinema örneği: Wiemar dönemi
Film biçimi ve biçimsel sistemlerin doğuşu: sanat, teknoloji, ulus ve anlatım |
Readings:
Siegfried Kracauer, From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princeton, NJ: PUP 1974 5th (c: 1947) pp: 215-222.
Homi Bhabha (ed), “Introduction: Narrating the Nation” in Nation And Narration, NY: Rutledge 2002, pp: 1-7.
Film Screening: Fritz Lang, M, 1931, Germany, 118’
|
4) |
Temsil sorunu, ideoloji ve bakış açısı
Film metni, anlatı yapısı ve anlatı yapısı olmayan hikeye üretme biçimleri
mizansen ve ötesi |
Readings:
[S]: 33-36
Jean Louis Baudry, “Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus” in Philip Rosen (ed), Narrative, Apparatus, Ideology, NY: Columbia UP, 1986, pp: 286- 298
Jean Louis Commoli and Jean Narboni, “Cinema / Ideology/ Criticism” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp: 22-30.
Film Screening: J. L. Godard, MASCULIN & FEMININ, 1966, France, 110’
Alain Resnais, HIROSHIMA MON AMOUR, 1959, France, 90’
|
5) |
Gerçek, gerçeklik, gerçekmiş gibilicilik, gerçeği taklit etme.
Sinemanın kendine özgü özellikleri neler? Sinematografik özelliklerinin sorgulanması, bakışı ve izleyici ilişkisini incelemek
Dündayadaki farkli dalgaları tartışmak |
Okumalar
[S&M]: 31- 38, 223-228 & 403- 408
[S]: 22 -32, 107- 130
Film: Woody Allen, ZELIG, 1983, USA, 79’
Nicolas Roeg, INSIGNIFICANCE, 1985. UK / USA 120’
Hector Babenco, KISS OF THE SPIDER WOMAN/ O BEIJO DA MULHER ARANHA, 1985, Brazil / USA, 119’.
|
6) |
Metin, metinlerarasılık ve konteks, emperyal kültürüne karşı bastırılanın geri dönüşü
Ötekilerin dünyasında bir tur |
Okumalar:
[S]: 185-192, 267- 280, & 292- 298
[S&M]: 145- 156 & 669- 696.
Z. Tül Akbal Süalp, "Yaban
lar, Ötekiler Sudaki Balıklar: Postmodern Koşullar mı, Postmodern Koşullanmalar mı?" Kültür ve Toplum 1 İst: Hil 1995, slr: 64-88.
Film: Anthony Minghella, ENGLISH PATIENT, 1996 162’, USA/UK
Stephen Frears, SAMMY AND ROSIE GET LAID, 1987, UK, 97’.
Gillo Pontecorvo, LA BATTAGLIA DI ALGERI, 1966. Algeria / Italy, 123’
|
7) |
20. yüzyıl teroielerine bir bakış, modernizm ve postmodernizm.
yeni estetik arayışları ve alternatif film üretim tarzları.
anlatısal olmayan, absürd ve politik sinemalar
kent alanı ve alternatif bakışlar, avant-garde sinema örnekleri |
Okumalar
S&M]: 257 – 264
[H&G]: 89- 93 & 94- 103
[S]: 55- 58, 130- 140, 153- 158.
Fernando Solonas and Octavio Getino, “Towards a Third Cinema” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp 44-64
Z. Tül Akbal Süalp, “Rüzgar dönüyordu bütün coğrafyalarda”, Cogito, Sa: 14, Bahar 1998, slr: 234 -252
Film: Juan Carlos Tabio, WAITING LIST, 2000, Cuba, 102’
Jean-Luc Godard, NOTRE MUSIQUE/ OUR MUSIC, 2004, Switz/ France,
80’.
Derviş Zaim CENNETI BEKLERKEN /WAITING FOR THE HEAVEN , 2006,
|
8) |
İdeoloji, hegemonya ve toplum, sınıf, ırk, toplumsal cinsiyet ve etnisite temsilleri |
Okumalar
“Encoding/Decoding” reading by Stuart Hall (CB)/ (MGD-DK) pp: 166- 176.
“Media culture, politics, and ideology From Reagan to Rambo”, Chapter 2, in Kellner, Media Culture, London & New York: Routledge, 1998 c: 1995 pp: 55-91
Film: ONCE WERE WORRIORS (Lee Tamahori, , 1994, New Zealand, 99’)
Mathieu Kassovitz, LA HAINE / PROTESTO, 1995, France, 97’
Lucas Belvaux, THE RIGHT OF THE WEAKEST/ LA RAISON DU PLUS FAIBLE, 2006, Belgium / France, 116’
|
9) |
Televizyonun ve gündelik hayat deneyimlerinin ontolojisi
|
Okumalar:
Morse, M., “An Ontology of Everyday Distraction: the Freeway, the Mall and the Television”,
(CB) / (PM) pp: 193- 221
Mellencamp, Patricia “TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television” (CB) / (PM) pp: 240- 266
Virilio, P., (1991), “The Overexposed City” in P Virilio, Lost Dimension (trns: D. Moskenberg), New York: Semiotext[e, pp: 9-27.
Film: Peter Weir, TRUMAN SHOW, 1998, USA, 103’
Gary Ross, PLEASANTVILLE, 1998, USA, 124’
Ang Lee, THE ICE STORM, 1997, USA, 113’
|
10) |
Sinema ve içsel yolculuk
Algı, bilişsel ve özdeşleşme süreçleri
Psikanaliz, iç film ve semioloji |
Okumalar:
[H&G]: 49- 89
[S]: 158- 169, 248- 256
Film: David Lynch, BLUE VELVET, 1986, USA, 120’
Michael Haneke, CACHÉ / HIDDEN (Eng. Translation title), 2005, Austria / Italy / Germany / France, 111’.
Pedro Almodovar, WOMEN ON THE VERGE of NERVOUS BREAKDOWN , 1988 Spain, 88’
|
11) |
Marksist yaklaşımlar, karşı sinema, üçüncü sinema ve politik sinema |
Okumalar
H&G]: 104- 114
[S]: 281- 291
[S&M]: 539- 551
Film: Ken Loach, RAINING STONES, 1993, UK, 90’
Fernando E. Solanas, THE DIGNITY OF THE NOBODIES , Argentina, 2005, 122’
Jia Zhang Ke, SAN XIA HAOREN/ STILL LIFE , China, 2006, 109’
Robert Guédiguian, THE TOWN IS QUIET/ LA VILLE EST TRANQUILLE, 2000, 143’
|
12) |
Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültürel çalışamlar
elektronik kültür, siberalan
Modernizm ve postmodernizi yeniden ziyaret |
Okumalar
[H&G]: 188- 199
[S]: 64- 72, 223-229 & 298- 314
[S&M]: 704- 714
Mark Poster, “Postmodern Virtualities” (CB)/ (MGD-DK) 611- 625.
Gülnur Savran, ‘Postmodernizm: Yepyeni Bir Evre mi, Bir Eğilimin Mutlaklaşması mı?’, Defter, Kış 1999, #:38.
J Baudrllard’s (CB)/ (MGD-DK) pp: 521 – 550.
Film: David Cronenberg, VIDEODROME, 1982, Canada, 89’
Wolfgang Becker GOOD BYE LENIN!, 2002, 118’.
Radha Bharadwaj, CLOSET LAND , 1990, USA, 95’.
Tsai Ming-Liang, THE RIVER/ HE LIU, 1997, Taiwan, 115’.
|
13) |
Toplumsal cinsiyete bakış, ideoloji ve kimlikler
feminist eleştiri ve
televizyon kültürü ve küreselleşme
ırk, oplumsal cinsiyet, sınıf ve küresel elektronik kültürün temsili ve yeniden üretimi |
Okumalar:
Gaze of Gender, Ideology and Identities and Feminist Criticism in Cinema & Television
Reading: Barker, Chris, Ch. 2 “Global television and Global Culture”: in (CB) / (CB) pp: 33-59,
Barker, Chris, Ch. 3 & 4 “The construction and representation of race and nation” &-- “Sexed subjects and gendered representation”, in (CB) / (CB), pp: 60- 107
Readings:
[H&G]: 115- 145
[S]: 169- 179
[S&M]: 475-494
Film: Marleen Gorris ANTONIA’S LINE 1995 Netherlands, 102’
Zhang Yimou, RAISE THE RED LANTERN , 1991. China / Hong Kong / Taiwan, 125’
Moufida Tlatli, SAIMT EL QUSUR / LES SILENCES DU PALAIS/ THE SILENCES OF THE PALACE, 1994 Tunisia / France 128’.
Ferzan Özpetek CAHIL PERILER, 2001, Italy, 105’
|
14) |
Genel Tekrar ve sunumlar |
|
Ders Notları: |
Temel Okuma Kitapları:
David Bordwell & Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, New York: Mc Graw-Hill Inc., 1996 5th ed. [B&T]
R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000 [S&M]
R. Stam, Film Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell, 2000 [S]
J Hill & P C Gibson, Film Studies Critical Approaches, Oxford: Oxford University Press, 2000 [H&G]
Ek okumalar:
Jean Louis Baudry, “Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus” in Philip Rosen (ed), Narrative, Apparatus, Ideology, NY: Columbia UP, 1986, pp: 286- 298.
Homi Bhabha (ed), “Introduction: Narrating the Nation” in Nation And Narration, NY: Rutledge 2002, pp: 1-7.
Miriam Hansen, Babel & Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Cambridge, MA: Harvard U. P., 1991
Siegfried Kracauer, From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princeton, NJ: PUP 1974 5th (©:1947)
T. Miller, “Introduction: Apparatus Theory”, in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 403- 408.
Jean Louis Commoli and Jean Narboni, “Cinema / Ideology/ Criticism” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp:22-30.
Ella Shohat, “Gender and Culture of Empire: Twatds feminist Ethnography of the Cinema in in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 669- 696.
Fernando Solonas and Octavio Getino, “Towards a Third Cinema” in Bill Nichols (ed), Movies and Methods I, Berkeley: UCP, 1976, pp
R. Stam & T. Miller, “Introduction: The Image and Technology” for Part III in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 85- 101.
Robert Stam, “introduction: Alternative Aesthetics” for part VI in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 257 – 264.
--------, “Introduction: Text and Intertext” in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 145-156
--------, “Introduction: Question of Realism”, in R. Stam & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2000, pp: 223-228.
|
Diğer Kaynaklar: |
Z. Tül Akbal Süalp, "Yabanlar, Ötekiler Sudaki Balıklar: Postmodern Koşullar mı, Postmodern Koşullanmalar mı?" Kültür ve Toplum 1 İst: Hil 1995, slr:64-88.
Z. Tül Akbal Süalp, “Rüzgar dönüyordu bütün coğrafyalarda”, Cogito, Sa: 14, Bahar 1998, slr: 234 –252
“ Marksizm ve Sinema: Hacimde İlmek Atmak” Der: Murat İri Sinema Araştırmaları: Kuramlar Kavramlar Yaklaşımlar İST: Derin Yay 2010 |