MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4006 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Alan Çalışması Güz 1 4 3 7
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi FATMA ELİF ÇETİN
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencilere, süpervizyon eşliğinde ilk ve ortaöğretim kurumlarında psikolojik danışma ve rehberlik etkinliklerini koordine etme ve yürütme deneyimi sağlamak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
İlk ve ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanıyabilme
Büyük grup rehberliği uygulamalarını planlayabilme
Büyük grup rehberliği uygulamalarını uygulayabilme
Sınıf rehberliği etkinliklerini planlayabilme
Sınıf rehberliği etkinliklerini uygulayabilme
Bireysel rehberlik uygulamalarını planlayabilme
Bireysel rehberlik uygulamalarını uygulayabilme
Test ve test dışı teknikleri bir grup öğrenciye uygulayarak sonuçlarını değerlendirebilme
Veli görüşmesi veya semineri yürütebilme
Mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranabilme

Dersin İçeriği

BÜYÜK GRUP REHBERLİĞİ UYGULAMALARI Büyük grup rehberliği için hazırlıkların yapılması (grup oluşturma, ihtiyaç analizi yapma) İhtiyaç analizi sonuçlarını tablolaştırma ve bulguları yazma İhtiyaç analizi doğrultusunda bir psiko-eğitim programı araştırma ve büyük grup rehberliği hazırlık planı oluşturma (Form3) 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama Psiko-eğitim uygulaması için uygulama raporu yazma (Form 4) BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama Test dışı teknik uygulamalarının sonuçlarını raporlaştırma Test dışı tekniklerden elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma Testlerden seçilen bir tanesini uygulama Test uygulamasının sonuçlarını raporlaştırma Testten elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma VELİ GÖRÜŞMESİ UYGULAMALARI Veli görüşmesi veya semineri yürütme SINIF REHBERLİĞİ UYGULAMALARI Sınıf rehberliği uygulama hazırlık planı yapma (1 etkinlik uygulanacak) Sınıf rehberliği uygulamasını gerçekleştirme Sınıf rehberliği uygulaması için uygulama raporu yazma KRİZE MÜDAHALE UYGULAMALARI Okulda meydana gelen kriz durumlarına nasıl müdahale edildiği konusunda okul psikolojik danışmanı ile görüşme ve sonuçları raporlaştırma SONUÇ RAPORU HAZIRLAMA Büyük grup rehberliği ve sınıf rehberliği çalışmalarını raporlaştırma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
2) Uygulama okulu ile tanışma, bilgi alma ve etkinlik planlama
3) Büyük grup rehberliği için hazırlıkların yapılması (grup oluşturma, ihtiyaç analizi yapma)
4) İhtiyaç analizi sonuçlarını tablolaştırma ve bulguları yazma; İhtiyaç analizi doğrultusunda bir psiko-eğitim programı belirleme ve büyük grup rehberliği hazırlık planı oluşturma
5) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
6) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
7) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
8) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama
9) 4 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test uygulamasının sonuçlarını raporlaştırma
10) Psiko-eğitim uygulaması için uygulama raporu yazma; Testten elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma
11) Veli görüşmesi yapma veya seçilen birkonu ile ilgili olarak seminer yürütme
12) Sınıf rehberliği uygulama hazırlık planı yapma (2 etkinlik uygulanacak)
13) Sınıf rehberliği uygulamasını gerçekleştirme ve raporunu yazma
14) Okulda meydana gelen kriz durumlarına nasıl müdahale edildiği konusunda okul psikolojik danışmanı ile görüşme ve sonuç raporunun yazılması (büyük grup rehberliği ve sınıf rehberliğinin)

Kaynaklar

Ders Notları: Kepçeoğlu, M. (1996). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Özdemir Ofset. Kuzgun, Y. (1998). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları:9. Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi. Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik Testler (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi. Tan, H. (1986). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Walz, G.R. & Ellis, T.I. (1992). Counseling and guidance in schools. National Education Association: Washington, D.C.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj 28 % 70
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi 1 % 30
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 28 6 168
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 1 3 3
Juri 0 0 0
Final 0 0 0
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı