MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4003 Mesleki Rehberlik ve Psikolojik Danışma Güz 2 2 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencilerin meslek seçimi sürecini ve meslek seçimi sürecinde meslek psikolojik danışmanlığının rol ve işlevlerini kavramalarını sağlamak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Meslek seçimi ile ilgili kavramları açıklayabilme
2. Meslek seçimini etkileyen faktörleri kavrayabilme
3. Mesleki gelişim kuramlarını kavrayabilme
4. Mesleki sınıflandırma sistemini kavrayabilme
5. Meslek rehberliğinin amacını, ilke ve tekniklerini açıklayabilme
6. Farklı gruplara yönelik mesleki rehberlik bilgisi
7. Türkiye’deki eğitim ve sınavla yerleştirme sistemine göre lise öğrencilerine uygulanan mesleki yönlendirmeyi tanımlayabilme
8. Ortaöğretime geçiş sürecinde ilköğretim öğrencilerini yönlendirmenin önemini belirleme

Dersin İçeriği

Mesleki rehberlik ve danışma ile ilgili temel kavram ve ilkeler, meslek gelişimi kuramları, mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçları, bilgisayar destekli mesleki rehberlik ve danışma, mesleki rehberlik ve danışma programları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
1)
2) Meslek seçimi ilgili kavramlar, meslek seçimi aşamaları, meslek seçimi önemi, mesleki rehberliğin tarihçesi ve gelişimi
3) Meslek seçimi ilgili kavramlar, meslek seçimi aşamaları, meslek seçimi önemi, mesleki rehberliğin tarihçesi ve gelişimi
4) Özellik Faktör Kuramı, Tipoloji Kuramı
5) Holland’ın Tipoloji Kuramı, Myers-Briggs Tipleri
6) İşe Uyum Kuramı, Psikanalitik Kuramlar
7) Gelişim Kuramları: Super ve Gizberg Çocukluk Döneminde Kariyer Gelişim Ergenlik Döneminde Kariyer Gelişim
8) Geç Ergenlik ve Yetişkinlik Döneminde Kariyer Gelişim ve Yetişkin Kariyer Krizleri ve Geçişler
9) Sosyal Öğrenme Kuramı, Karar Kuramları
10) Mesleki Bilgiler Mesleki Sınıflandırma Sistemi Sosyo-Ekonomik Düzeye ve Genel Yetenek’e göre Sınıflandırma Uluslararası Standard Meslek Sınıflaması Meslek Terimleri Sözlüğü ve Meslek Araştırma Rehberi Meslek Bilgi Sistemleri ve Meslek Bilgisi Toplanması
11) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, Bireysel Özelliklerin Tanınması, Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer
12) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, İlke ve Teknikleri Bireysel Özelliklerin Tanınması Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer
13) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, İlke ve Teknikleri Bireysel Özelliklerin Tanınması Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer
14) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, İlke ve Teknikleri Bireysel Özelliklerin Tanınması Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer

Kaynaklar

Ders Notları: Gysberg, N., Heppner, M. & Johnson, J. (2009).Career Counseling: Contexts, Processes, and Techniques. USA: American Counseling Association.
Diğer Kaynaklar: Niles, S.G. & Harris-Bowlsbey, J. (2009). Career Development Interventions in the 21st Century (3rd Ed.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill/Prentice Hall. Zunker G. Vernon (2006) Career Counseling a Holistic Approach. Belmont.CA: Thomson Brooks Dölek, N. (1994) Lise Öğrencileri İçin Mesleki Rehberlik Programı. Yayımlanmamış Seminer Materyali Dölek,N (2010) GCDF . Yayımlanmamış Eğitim Notları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Ara Juri % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 10 20
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 66

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı