ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ELT1005 | Sesletime ve Sesbilime Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere IPA (Uluslararası Fonetik Alfabesi) sembollerini ve bu sembollere ait heceleri kelime ve cümle bazında kullanmasına sağlamak, kelime ve kelime öbeklerindeki heceleri bulabilmelerine, ritmik olarak düzgün cümleler kurmalarını, ve kelime, kelime öbeklerinde ve cümleler içindeki tonlamaları tespit edip, uygun tonlamayı kullanmalarını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Öğrenciler hem algılamada hem de üretmede İngilizce ünsüz ve ünlülerin söyleyiş açısından ve IPA (Uluslararası Fonetik Alfabe) sembolleriyle okuyabilecektir. 2. Öğrenci IPA kullanarak konuşmaları yazıya dökecektir 3. Öğrenciler bağlı konuşma ve İngilizce aksanları ile aşinalık kazanacak. 5. Kendi telaffuz becerilerini geliştirecek ve İngilizce telaffuz öğretimini daha iyi anlayacaklar. 6. Konuşma organlarını belirleyeceklerdir. |
Bu ders fiziksel varlıklar (fonetik) olarak ve dilsel birimleri (fonoloji) olarak konuşma seslerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Seslerin fiziksel elemanları açısından, bu sorulara cevap verilecektir: Konuşma sesleri nasıl orataya çıkar? Vokal yolu hareketleri ve yapılandırmaları dünya dillerinde sesleri üretmek için nasıl kullanılır? Dersin ses bilgisi bölümünde, belirli bir dil sisteminin üyeleri olarak sesler incelenir. Fonolojik veri analizi yapılır. Ders boyunca, konuşma seslerinin ayrıca fiziksel ve dilbilim unsurları oldukları ve ses yapısının bu iki yönünün birbirine bağlı olduğu gerçeği büyük bir önemle vurgulanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Derse giriş | ||
2) | Fonetik alfabe ve konuşma anatomisi | ||
3) | Konuşma seslerinin üretimi | ||
4) | İngilizce ünsüzler ve IPA çözülümü | ||
5) | İngilizce ünlüler ve IPA transkripsiyon | ||
6) | Seslerin üretim biçimleri ve ağızdaki yerleri | ||
7) | Sesler ve sesbirimcikleri(seslik kuralları) | ||
8) | IPA pratiği ve arasınav hazırlığı | ||
9) | Kelime vurgusu | ||
10) | Cümle vurgusu | ||
11) | Hece ve parçalarüstü özellikleri | ||
12) | Bağlı konuşma-asimilasyon, yuvarlama, zayıf formlar | ||
13) | Ulusal ve bölgesel aksanlar | ||
14) | Diğer konular: İngilizce öğrenenlerin telaffuz sorunları Öğrenci proje sunumları |
Ders Notları: | Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge. Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich. Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press. Other Resources: Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2). Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525 Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold. Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition). Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell. Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press. Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press. O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin. Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press. Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html |
Diğer Kaynaklar: | Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge. Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich. Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press. Other Resources: Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2). Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525 Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold. Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition). Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell. Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press. Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press. O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin. Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press. Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 40 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 30 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 8 | 32 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 81 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |