ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ELT1005 Sesletime ve Sesbilime Giriş Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere IPA (Uluslararası Fonetik Alfabesi) sembollerini ve bu sembollere ait heceleri kelime ve cümle bazında kullanmasına sağlamak, kelime ve kelime öbeklerindeki heceleri bulabilmelerine, ritmik olarak düzgün cümleler kurmalarını, ve kelime, kelime öbeklerinde ve cümleler içindeki tonlamaları tespit edip, uygun tonlamayı kullanmalarını amaçlamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Öğrenciler hem algılamada hem de üretmede İngilizce ünsüz ve ünlülerin söyleyiş açısından ve IPA (Uluslararası Fonetik Alfabe) sembolleriyle okuyabilecektir.
2. Öğrenci IPA kullanarak konuşmaları yazıya dökecektir
3. Öğrenciler bağlı konuşma ve İngilizce aksanları ile aşinalık kazanacak.
5. Kendi telaffuz becerilerini geliştirecek ve İngilizce telaffuz öğretimini daha iyi anlayacaklar.
6. Konuşma organlarını belirleyeceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders fiziksel varlıklar (fonetik) olarak ve dilsel birimleri (fonoloji) olarak konuşma seslerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Seslerin fiziksel elemanları açısından, bu sorulara cevap verilecektir: Konuşma sesleri nasıl orataya çıkar? Vokal yolu hareketleri ve yapılandırmaları dünya dillerinde sesleri üretmek için nasıl kullanılır?
Dersin ses bilgisi bölümünde, belirli bir dil sisteminin üyeleri olarak sesler incelenir. Fonolojik veri analizi yapılır. Ders boyunca, konuşma seslerinin ayrıca fiziksel ve dilbilim unsurları oldukları ve ses yapısının bu iki yönünün birbirine bağlı olduğu gerçeği büyük bir önemle vurgulanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Fonetik alfabe ve konuşma anatomisi
3) Konuşma seslerinin üretimi
4) İngilizce ünsüzler ve IPA çözülümü
5) İngilizce ünlüler ve IPA transkripsiyon
6) Seslerin üretim biçimleri ve ağızdaki yerleri
7) Sesler ve sesbirimcikleri(seslik kuralları)
8) IPA pratiği ve arasınav hazırlığı
9) Kelime vurgusu
10) Cümle vurgusu
11) Hece ve parçalarüstü özellikleri
12) Bağlı konuşma-asimilasyon, yuvarlama, zayıf formlar
13) Ulusal ve bölgesel aksanlar
14) Diğer konular: İngilizce öğrenenlerin telaffuz sorunları Öğrenci proje sunumları

Kaynaklar

Ders Notları: Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge. Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich. Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press. Other Resources: Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2). Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525 Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold. Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition). Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell. Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press. Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press. O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin. Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press. Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html
Diğer Kaynaklar: Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge. Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich. Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press. Other Resources: Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2). Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525 Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold. Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition). Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell. Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press. Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press. O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin. Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press. Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 40
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 30
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 8 32
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 3 3
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı