HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PRL2525 Sosyal Bilimlerde Araştırma Güz 3 0 3 6
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELCAN YEŞİLYURT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖNDER YÖNET
Dr. Öğr. Üyesi SELCAN YEŞİLYURT
Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin sosyal bilimler alanında yapılan araştırmalara dair bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır.Dersi tamamlayan öğrenciler sosyal bilimlerde gerçekleştirilen araştırmaları ve bu alanlardaki terimleri anlayabilir, açıklayabilir ve doğru bir şekilde kullanabilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bilim ve araştırma arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek
Bilimsel araştırmanın gerekliliğini anlayabilmek
Araştırma tasarlayabilmek ve araştırma soruları oluşturabilmek
İkincil araştırma yöntemlerini uygulayabilmek
Bir odak grup çalışmasının altyapısını kurabilmek
Bir odak grup çalışmasını gerçekleştirebilmek
Nitel ve nicel yöntemleri birbirinden ayırt edebilmek
Örnekleme prosedürlerini tanımlayabilmek
Bir anket için soru formu hazırlayabilmek
Bir anket çalışmasını gerçekleştirebilmek
Nicel araştırmadan elde edilen verileri analiz edebilmek

Dersin İçeriği

Derste öğrenciler bilimsel araştırmanın gerekliliklerini öğreneceklerdir. Ayrıca derste nicel ve nitel araştırmaları kurgulayacak ve bunları yürüteceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve konuların tanıtılması, giriş dersi
2) Sosyal bilimlerde araştırmanın temelleri Sosyal bilimlerde araştırmanın amaçları Araştırma nedir?
3) Bilme yöntemleri Sosyal bilim araştırmasının temel kavramları Teoriler, düzenlilikler, kavramlar, değişkenler
4) Tümevarım ve Tümdengelim Teori oluşturma Araştırma sorusunu oluşturma
5) Bilgiyi toplama ve yorumlama Araştırmanın kapsamı Araştırma türleri
6) Nitel araştırma teknikleri Nitel araştırma tekniklerinin kullanım alanları Odak grup çalışmaları
7) Nitel araştırmalarda soru sorma teknikleri Sözel soru sorma teknikleri Yansıtmalı soru sorma teknikleri
8) Odak grup çalışması Odak grup çalışmasının araştırma sorularının hazırlanması Odak grup çalışmasının tartışma rehberinin hazırlanması
9) Örnekleme Örnekleme yöntemleri
10) Nicel araştırmalara giriş SPSS veri analizi programının tanıtılması
11) Anket araştırmasına giriş Anket araştırmasının gereklilikleri ve özellikleri Anketlerde soru türleri
12) Nicel anket araştırmalarında ölçüm düzeyleri Soru formunun hazırlanması
13) İstatistiğe giriş Kodlama ve SPSS üzerinde verinin hazırlanması
14) SPSS kullanımı SPSS üzerinde veri analizi

Kaynaklar

Ders Notları: Adventures in Social Research Data Analysis Using IBM SPSS Statistics Tenth Edition / Earl Babbie; William E. Wagner, III; Jeanne Zaino Mass Media Research, An Introduction, Roger D. Wimmer and Joseph R. Dominick, (Thomson-Wadsworth, 2006)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 2 % 50
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 0 % 0
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 90
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 54
Sunum / Seminer
Proje 6 18
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar
Rapor Teslimi
Juri
Final 6 28
Toplam İş Yükü 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak. 4
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek. 2
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek. 3
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek 1
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek. 5
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek. 1
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek. 1
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek. 2
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek. 3
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek. 1
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek. 2
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek. 4
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek. 1
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak. 2