YENİ MEDYA | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1053 | Sosyoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MİNE ÖZAŞÇILAR Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Dersin Amacı: | Dersin amacı: 1)Sosyoloji biliminin ve sosyologların toplumu inceleme yollarının tanıtılması 2)Sosyoloji biliminde kullanılan teori ve metotlarla ilgili bilgi kazandırılması 3)Toplumsal konularda eleştirisel bakış açısı kazandırılması ve tartışmaya yer verilmesi 4)Kültürün ve toplumsal yapıların toplumun bireyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi 5)Toplumsal eşitsizliklerin tanınması ve bu eşitsizlikler çercevesinde ırk, sınıf, cinsiyet ve cinsellik konularının değerlendirilmesi 6)Toplumsal sistemlerin işleyişi ve bu sistemlerdeki olası değişikliklerin etkileri uzerine bilgi kazandırılması ve farklı görüslerin ele alınmasıdır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: 1)Sosyoloji biliminin temel terminolojisinin ve kapsamı 2)Kültürlerin, toplumsallaşmanın ve toplumsal yapıların insan davranışlarını nasıl etkilediğnin kavranması 3)Sosyolojik teorilerin toplumsal sınıflar, sapkınlık, ırk, cinsiyet gibi konularda uygulanması 4)Sosyologların toplumun birincil dereceden kurumlarını inceleme yollarının tanıtılması (din, ekonomi, siyasi sistemler, aile ve iş gibi) 5)Öğrencilerin sosyolojik teorileri ve toplumsal perspektifleri kendi alanlarında uygulanmalarının teşvik edilmesi |
Bu ders sosyoloji biliminin temel konularını ele alır. Toplum bilimi olan sosyoloji, toplumsal kurumlar, kültürler, gruplar ve bireyler arasındaki ilişkileri inceler.Eşit olmayan güç ilişkilerinin toplumsal ve bireysel hayatları nasıl etkilediği ile ilgilenir. Sosyologlar toplumsal hayatları incelemek ve açıklamak için birçok farklı teori ve metot geliştirmişlerdir. Bu derste sosyolojinin temel araştırma alanına giren konulara yer verilecek, sosyolojinin temel metotları açıklanacak ve farklı açıklamalara sahip teoriler incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş: dersin ve içeriğinin tanıtımı | Chapter 1 | |
2) | Giriş: sosyolojide metotlar | Chapter 2 & 3 | |
3) | Toplumlar | Chapter 4 | |
4) | Kültürler | Chapter 5 | |
5) | Toplumsal gruplar, kurumlar ve ağ toplumları | Chapter 6 | |
6) | Vize sinavi | ||
7) | Toplumsal bölünme ve Toplumsal Tabakalaşma | Chapter 8 &10 | |
8) | İletişim ve Yeni Medya | Chapter 22 | |
9) | Ekonomi, Çalışma ve Tüketim | Chapter 15 | |
10) | Cinsiyet ve Cinsellik | Chapter 12 | |
11) | 2. vize sınavı | ||
12) | Yaş sınıflandırması: Çocukluk ve Yaşlılık | Chapter 13 | |
13) | Aile kurumu ve kişisel kültürler | Chapter 18 | |
14) | Irkçılık, etnikçilik ve göçler | Chapter 11 |
Ders Notları: | Textbook : Sociology: A Global Introduction, John J. Macionis & Ken Plummer, Pearson Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarına temel oluşturan teoriler, kavramlar, gelenekler ve fikir tarihindeki gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | 2 |
2) | Yeni medyadaki haber ve içerik üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili yazılı, sözlü ve görsel temel bilgilere ve bunların profesyonel düzeyde etkin kullanım becerisine sahip olabilmek. | |
3) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanlarında faaliyet gösteren kurumsal aktörlere ve genel anlamda bu sektörlere dair bilgiler edinip bunları eleştirel bir şekilde yorumlayabilmek. | |
4) | Okuyucu, dinleyici, seyirci ve kullanıcıların medya ortamlarının değişen rolleri karşısındaki tepkilerini kavrayabilmek, bunlara uygun özgün içerikler oluşturup yayabilmek ve gelecek trendlere dair öngörülerde bulunabilmek. | 3 |
5) | Yeni medya ve habercilik alanlarının komşu disiplinlerine ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla ele alabilmek. | 1 |
6) | İletişim alanındaki küresel teknolojik değişimlerle bunların yerel aktörler üzerindeki etkilerine dair ilişkileri kavrayabilmek. | 3 |
7) | İçerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilme, analiz edebilme ve yayma becerilerini geliştirebilmek. | 2 |
8) | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşamı boyunca toplumsal amaçlar doğrultusunda, yasal ve etik bir sorumlulukla geliştirmek ve bunları toplumsal fayda üretebilecek şekilde kullanabilmek. | 3 |
9) | Yeni medya, habercilik ve iletişim alanında ulusal/uluslararası düzeylerdeki meslektaşlarıyla ortak çalışmalar yürütebilmek. | |
10) | Ulusal ve uluslararası saygın mecralarda yayımlanabilecek nitelikte çeşitli formatlarda ürünler ortaya koyabilme yeteneği geliştirmek. |