ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4061 | Yoğun Bakım Hemşireliği | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere yoğun bakım tedavi gereksinimi olan hastayı tanımayı, yoğun bakım skorlama sistemini bilmeyi, yoğun bakım hastasını baştan ayağa değerlendirmeyi ve olası sorunları saptamayı, sorunlar karşısında gerekli desteği sürdürme becerisini kazandırmayı, temel ve ileri yaşam desteği ilkelerini bilmeyi, yoğun bakım hastasında ortaya çıkabilecek semptomları bilme bilgi ve becerisi kazandırmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda: 1. Dünyada ve Türkiye’de yoğun bakımların tarihçesini bilir; 2. Yoğun bakım hemşiresinin rolleri ve sorumluluklarını bilir; 3. Yoğun bakım standartlarını ve mesleki organizasyonları bilir; 4. Yoğun bakım ünitelerinin çevre planlamasını bilir; 5. Yoğun bakımda enfeksiyon kontrolü ve önlenmesini bilir; 6. Yoğun bakım skorlama sistemini bilir; 7. Yoğun bakım hastasının baştan ayağa sistemsel değerlendirilmesini yapabilir; 8. Yoğun bakım hastasının izlem ve bakım parametrelerini bilir, değerlendirir ve yorumlar; 9. Temel ve ileri yaşam desteği adımlarını bilir; 10. Yoğun bakım hemşireliğinde özel uygulama alanlarını bilir, değerlendirir ve yorumlar |
Tıbbın tarihsel sürecinde Yoğun bakımlar ve önemi, Yoğun bakımların fiziki yapısı türleri ve özellikleri, YB etik ve yasal konular, Yoğun bakımda sınıflama sistemleri , Eşlik eden hastalıklar, Hasta izlem parametreleri, Ağrı ve sedasyon, Semptom kontrolü, Beslenme, Termoregülasyon, Özelleşmiş yoğun bakımlar, Vaka sunumu. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Oryantasyon Yoğun Bakım Hemşireliği Uygulamaları • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Dersin Tanıtımı ve önemi . Dünyada ve Türkiye’de yoğun bakımların tarihçesi . Yoğun bakım hemşiresinin rolleri ve sorumlulukları . Yoğun bakım hemşireliği standartları . Yoğun bakım hemşireliğinde mesleki organizasyonlar | ||
2) | Yoğun Bakım Hemşireliği Uygulamaları . Yoğun bakım ünitelerinin planlanması ve sınıflandırılması . Yoğun bakımda enfeksiyonların önlenmesi ve kontrolü . Yoğun Bakımda skorlama sistemi | ||
3) | Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Yoğun bakım hastasının baştan ayağa sistemsel değerlendirilmesi | ||
4) | Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Yoğun Bakım Hastasında İzlem: .Hemodinamik monitorizasyon invaziv, non invaziz izlem | ||
5) | Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Asit-baz dengesi izlemi ve bakımı . Arteriyel kan gazı izlemi . EKG ve aritmilerin izlemi | ||
6) | Yoğun Bakım Hastasında Bakım ve İzlem . Temel ve ileri yaşam desteğinin sağlanması | ||
7) | .Ara Sınav Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun Bakım Hastasında cilt değerlendirilmesi ve bakımı | ||
8) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Sedasyon ve deliryum yönetimi | ||
9) | Ara Sınav | ||
9) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları Semptom yönetimi: Hipotermi hipertermi,kanama sorunları,kafa içi basınç artışı, Konstüpasyonü, diyare, malnütrisyon, nötropeni, obezite | ||
10) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Semptom yönetimi: oligüri-anüri, Ödem-dehidratasyon, öksürük ve balgam çıkarma, Uykusuzluk,yorgunluk ve yutma güçlüğü | ||
11) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun bakımda beslenme yöntemleri ve süreç | ||
12) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları .SIRS ve MODS yönetimi . Yoğun bakım ve yaşam sonu bakım | ||
13) | Yoğun Bakım Hemşireliğinde Özel Uygulama Alanları . Yoğun bakım ünitesinde yaşanan etik ikilemler ve karar verme süreci | ||
14) | Special Application Areas in Virtual Classroom Intensive Care Nursing . Ethical dilemmas and decision making process in the intensive care unit |
Ders Notları: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | • Chawla, R. (2012). ICU Protocols. Springer. • Marino, P. L. (2014). Marino’s the ICU book (Fourth edition.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. • Falter, F. (2012). Bedside Procedures in the ICU.Springer.Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara • Eti Aslan F., ve Olgun, N (2016). Yoğun Bakım Seçilmiş semptom ve bulguların Yönetimi, Ankara, Akademisyen Kitapevleri. • Sezen, A.,Temiz ,G., ve Güngör D.,M. (2015).Yoğun Bakım Hemşireliği. İstanbul, Nobel Kitapevi • Akyol Durmaz., A.(2017).Yoğun Bakım Hemşireliği, İstanbul, Güneş Kitapevi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 0 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 0 | % 0 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |