ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HTC6304 Mekan Siyaseti ve Kültürü Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇAĞAPTAY
Dersin Amacı: Ortadoğu'daki kamusal alanların ve yapısal çevrenin kullanım ve suistimal edilmesi olgusuna bakılan bu derste kamusal alanın her toplumda sosyopolitik düzlemde algılanması ve kullanılması ve mimarinin bu süreçteki rolünü de inceler. Modernitenin ve sosyal düzenin inşa edilmesinde mimari uygulamalar nasıl bir rol üstlenir? Bu uygulamalar mimari biçim, işlev ve anlamı nasıl kontrol eder? Sonuç olarak bu ders toplum ve kamusal alan ilişkisine bakar. Yine bu ders farklı siyasi, kültürel, sosyal dinamiklerin bu alanların kullanım ve algılanmasındaki değişikliklere neden-sonuç ilişkisi içinde bakar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi alan öğrenciler Ortadoğu'nun tarihsel kontekstinde kamusal alan ve yapısal çevre hakkında seçilmiş dönemler hakkında fikir sahibi olacaklardır.
Bunun yanısıra kamusal alanların ve yapıların inşası veya tahrip edilmesinin Ortadoğu'daki ulus devlet kurucuları ve modernizmin temsilcisi politikacılar tarafından nasıl siyasi simgeye dönüştüğü hakkında detaylı bilgi birikimine sahip olacaklardır ve bu süreci irdeleyebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Week 1 Reading ‘Islamic Space’
Grube, E. ‘What is Islamic Architecture?’, Architecture of the Islamic World, ed. Michell (NY, 1978) 11-14

Week 2 Elsewhere Invented: The West, Orientalism, and the Muslim world
Said, E. ‘Introduction’, Orientalism (New York, 1978) 1-23
Colonizing Space: French North Africa

Week 3 Imperializing Space: British South Asia
Chakravarty, S. ‘Architecture and Politics in the Construction of New Delhi’, Architecture + Design 2/2 (January/February 1986) 76-92.

Week 4 High Modernism Imposed: Reza Shah’s Iran & Kemalist Turkey
Scott, J. ‘Authoritarian High Modernism’, Seeing like a State (New Haven, 1998) 87-132
Anderson, B. ‘Census, Map, Museum’, Imagined Communities (London, 1991) 163-185
Bozdogan, S. ‘The Predicament of Modernism in Turkish Architectural Culture’, Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Seattle, 1997) 133-154

Week 5 Modernity ‘Gone Native’: Theorizing ‘Vernacular’ & ‘Spiritual’ Architecture
Al-Sayyad, N. ‘From Vernacularism to Globalism: the Temporal Reality of Traditional Settlements’, Traditional Dwellings & Settlements Review 7/1 (1995) 13-25
Fathy, Hassan. Architecture for the Poor (Chicago, 1973)
Ardalan, Nader. The Sense of Unity (Chicago, 1973)
Week 6 Space of Modernity: Nehru’s Chandigarh & Dhaka’s National Assembly
Ksiazek, S. ‘Architectural Culture in the Fifties: Louis Kahn and the National Assembly Complex in Dhaka’, JSAH (December 1993) 416-435
Week 7 Revolution in/of Space: “Live from Tehran” (ABC documentary, 1999)
Dabashi, H. & P. Chelkowski. ‘From the Myth of Revolution to the Art of Persuasion’, Staging a Revolution: The Art of Persuasion in the Islamic Republic of Iran (London, 2000)
Week 8 Space Revolts: The Urban Revolution of Iran, 1978-79
Grigor, T. ‘Monument Performed, Space Claimed: from Shahyad to Azadi’, (Cambridge, 2000)
Week 9 Space Claimed: Khomeini’s Iran and Resistance to an ‘Islamic’ Revolution and The Gezi Rally
Adelkhah, F. ‘A New Public Space for Islam?’ Being Modern in Iran (New York, 2000) 18-29, 105-113
Week 10: Cluttering Space: Asad’s Syria
Wedeen, L. ‘Killing Politics: Official Rhetoric and Permissible Speech’, Ambiguities of Domination (Chicago, 1999) 32-49
Week 11 Battling the Same Space: Israeli/Palestinian struggle over al-Aqsa
Monk, D. ‘Introduction’, An Aesthetic Occupation: the Immediacy of Architecture and the Palestine Conflict (Durham, 2002) 1-13
Osman, M. ‘An Interview with Daniel Bertrand Monk’, Thresholds 25 (Cambridge, Fall 2002) 20-23
Week 13 Spatial Megalomania: Saddam’s Iraq
Michalski, S. ‘Iraq in the 1980s’, Public Monuments: Art in Political Bondage (UK, 1998) 195-200
Al-Khalil, S. The Monument: Art, Vulgarity & Responsibility in Iraq (London, 1991) 68-77, 116-134
Week 14 Movie
‘Orient’ Talking:
“The Children of Heaven” (director Majid Majidi, Tehran, 1997)
Salman Rushdie. ‘Imaginary Homelands’, Imaginary Homelands (NY, 1982) 9-21

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları: Bianca, S. ‘Basic Principles of Islam and their Social, Spatial and Artistic Implications’, Urban Form in the Arab World (London, 2000) 23-47 Dickie, J. ‘Allah and Eternity: Mosques, Madrasas and Tombs’, Architecture of the Islamic World, ed. Michell (NY, 1978) chapter 1 Grabar, O. ‘The Architecture of Power: Palaces, Citadels, and Fortifications’, Architecture of the Islamic World, ed. Michell (NY, 1978) chapter 2
Diğer Kaynaklar: Bianca, S. ‘Basic Principles of Islam and their Social, Spatial and Artistic Implications’, Urban Form in the Arab World (London, 2000) 23-47 Dickie, J. ‘Allah and Eternity: Mosques, Madrasas and Tombs’, Architecture of the Islamic World, ed. Michell (NY, 1978) chapter 1 Grabar, O. ‘The Architecture of Power: Palaces, Citadels, and Fortifications’, Architecture of the Islamic World, ed. Michell (NY, 1978) chapter 2

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 10 20
Sunum / Seminer 2 20 40
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 5 25 125
Rapor Teslimi 1 20 20
Juri 0 0 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 253

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı