ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HTC6301 | Mimarlık, Kültür ve Kimlik | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, emperyal, ulusal, ya da bireysel kimlikler ile mimarlık kültürü arasındaki ilişkinin erken modern dönemden günümüze örnekler üzerinden irdelemesi ve mimarlık kültürü içinde kimlik kavramının yerinin belirlenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. İslam sanatı ve mimarlığı kavramı ile birlikte oryantalizm ve post-koloniyel yaklaşımların sorgulaması ve bu çerçevede çağdaş yapıların mimarlık eleştirisi. II. Tarihi bağlama odaklanan yaklaşımlardan yararlanarak erken modern dönemde dini ve politik kimliğin mimari kültür içindeki rolünün irdelenmesi. III. Yerel mimari geleneklerin ulusal mimarlık akımları üstündeki etkisinin milliyetçilik araştırmalarından yararlanarak incelenmesi IV. Modern mimarlık akımlarını ve bu akımlar içinde öncü rol üstlenen mimarların kimliklerini feminist ve materyalist yaklaşımların çerçevesinden irdelemek V. Çağdaş anıt ve müzelerin tasarımlarında, anlam, konsept, biçim ve detay ilişkilerini çözümlemek |
1. Giriş: Mimarlık ve kimlik ilişkisine yaklaşımda yöntemler ve terimler 2. Dini kimlik ve mimarlık: İslam ve “İslam Mimarlığı” Okuma 1.1: Rabbat, 2012, s. 1-15 3. Müslüman toplumlar ve ülkeler için çağdaş tasarımlar Okuma 3.1: Yücel, Atilla, 1989, Arab World Institute Technical Review Summary Okuma 3.2: Pei Cobb Freed & Partners, 2010, Museum of Islamic Art (Presentation panels) 4. Emperyal kimlik ve mimarlık: İstanbul ve Sinan Okuma 4.1: Necipoğlu, 2005, pp. 115-126. 5. Osmanlı mimarlığı içinde ve sonrasında tarihe göndermeler Okuma 5.1: Necipoğlu, 2005, pp. 207-221 Okuma 5.2 Kuban, 2010, pp. 673-678. 6. Modern mimarlık için yerel ilham kaynakları: Sedad Hakkı Eldem Okuma 6.1: Nalbantoğlu, 1994, pp.66-74 Okuma 6.2: Bozdoğan, 2010, pp. 131-146. 7. Modern mimarlık için yerel ilham kaynakları: Aris Konstantinidis Okuma 7.1: Theocharopoulou, 2010, pp. 111-130 8. MID-TERM 9. GEZİ 10. Vizyoner mimar ve modern mimarlık: Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe Okuma 10.1: Milne, 1980, pp. 525-545 11. Ulusal mimarlık ve kimlik: erken Cumhuriyet döneminde Türkiye Okuma 11.1: Bozdoğan, 2002, pp. 193-239 12. Modern dalgaya karşı mimarlıkta yerel kimlik: Hassan Fathy Okuma: Richards & Serageldin & Rastorfer, 1985, pp. 16-24 13. Architecture as monuments and identity: Vietnam Veterans Memorial Okuma 13.1: Sturken, 1991, pp. 118-142 Okuma 13.2: McLeod, 2004[1989], pp. 380-404 14. Genel Ders Özeti |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş: Mimarlık ve kimlik ilişkisine yaklaşımda yöntemler ve terimler Methods and terms to approach the relationship of identity and architecture | ||
2) | "İslam Mimarlığı ve Sanatı" tanımının sorgulanması | Okuma 1.1: Rabbat, 2012, s. 1-15 Okuma 1.2. Necipoglu, 2012 | |
3) | "İslam mirası" ile çağdaş mimarlığı bağdaştırmak | Okuma 3.1: Yücel, Atilla, 1989, Arab World Institute Technical Review Summary Okuma 3.2: Pei Cobb Freed & Partners, 2010, Museum of Islamic Art (Presentation panels) | |
4) | Emperyal kimlik ve mimarlık: İstanbul ve Sinan | Okuma 4.1: Necipoğlu, 2005, pp. 115-126. | |
5) | Bir milli kahraman ve kahraman mimar olarak Sinan | Okuma 5.1: Necipoğlu, 2007. Okuma 5.2: Sezgin, 2009. | |
6) | İstanbul'da tarihsel canlandırmacı akımlar | ||
7) | Akdeniz mimarisi kavramı | Okuma: Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge |
Ders Notları: | Bozdoğan, Sibel, 2002, Modernism and nation building: Turkish architectural culture in the early republic, University of Washington Press Bozdoğan, Sibel, 2010, The Legacy of an Istanbul Architect, in Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge, pp. 131-146. Kuban, Doğan, 2010, Ottoman Architecture, YEM McLeod, Mary, 2004[1989], The Battle for the Monument: The Vietnam Veterans Memorial, in Keith L. Eggener, American Cultural History, Routledge Milne, David, 1980, ‘The Artist as Political Hero: Reflections on Modern Architectural Theory’, Political Theory, vol. 8, no. 4, pp. 525-545 Nalbantoğlu, Gülsüm Baydar, 1994, ‘Between Civilization and Culture: Appropriation of Traditional Dwelling Forms in Early Republican Turkey’, Journal of Architectural Education, 1993, vol. 47, no. 2, pp.66-74 Necipoğlu, Gülru, 2005, Age of Sinan Architectural Culture in the Ottoman Empire, Reaktion Necipoğlu, Gülru, Creation of a National Genius: Sinan and the Historiography of ‘Classical’ Ottoman Architecture”, Muqarnas 24 (2007): 141-83. Necipoğlu, Gülru, "The Concept of Islamic Art: Inherited Discourses and New Approaches", in Benoît Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf, eds., Islamic Art and the Museum, London: Saqi, 2012. Rabbat, Nasser, 2012, What is Islamic architecture anyway?, Journal of Art Historiography, no: 6, pp. 1-15. Richards, J. M. & Serageldin, Ismail & Rastorfer, Darl, 1985, Hassan Fathy, Concept Media Sturken, Marita, 1991, ‘The Wall, the Screen, and the Image: The Vietnam Veterans Memorial’, Representations, no. 35, pp. 118-142 Theocharopoulou, Ionna, Nature and the People, 2010, in Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge, pp. 111-130 |
Diğer Kaynaklar: | Bozdoğan, Sibel & Özkan, Suha & Yenal, Engin, 1987, Sedad Eldem Architect in Turkey, Concept Media, pp. 61-92 Fathy, Hassan, 1973, Architecture for the Poor, The University of Chicago Pres Rand, Ayn, 2008 [1943], Fountainhead, Paw Prints |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 0 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 0 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 4 | 40 |
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 8 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |