ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HTC6301 Mimarlık, Kültür ve Kimlik Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, emperyal, ulusal, ya da bireysel kimlikler ile mimarlık kültürü arasındaki ilişkinin erken modern dönemden günümüze örnekler üzerinden irdelemesi ve mimarlık kültürü içinde kimlik kavramının yerinin belirlenmesidir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. İslam sanatı ve mimarlığı kavramı ile birlikte oryantalizm ve post-koloniyel yaklaşımların sorgulaması ve bu çerçevede çağdaş yapıların mimarlık eleştirisi.
II. Tarihi bağlama odaklanan yaklaşımlardan yararlanarak erken modern dönemde dini ve politik kimliğin mimari kültür içindeki rolünün irdelenmesi.
III. Yerel mimari geleneklerin ulusal mimarlık akımları üstündeki etkisinin milliyetçilik araştırmalarından yararlanarak incelenmesi
IV. Modern mimarlık akımlarını ve bu akımlar içinde öncü rol üstlenen mimarların kimliklerini feminist ve materyalist yaklaşımların çerçevesinden irdelemek
V. Çağdaş anıt ve müzelerin tasarımlarında, anlam, konsept, biçim ve detay ilişkilerini çözümlemek

Dersin İçeriği

1. Giriş: Mimarlık ve kimlik ilişkisine yaklaşımda yöntemler ve terimler

2. Dini kimlik ve mimarlık: İslam ve “İslam Mimarlığı”
Okuma 1.1: Rabbat, 2012, s. 1-15

3. Müslüman toplumlar ve ülkeler için çağdaş tasarımlar
Okuma 3.1: Yücel, Atilla, 1989, Arab World Institute Technical Review Summary
Okuma 3.2: Pei Cobb Freed & Partners, 2010, Museum of Islamic Art (Presentation panels)

4. Emperyal kimlik ve mimarlık: İstanbul ve Sinan
Okuma 4.1: Necipoğlu, 2005, pp. 115-126.
5. Osmanlı mimarlığı içinde ve sonrasında tarihe göndermeler
Okuma 5.1: Necipoğlu, 2005, pp. 207-221
Okuma 5.2 Kuban, 2010, pp. 673-678.

6. Modern mimarlık için yerel ilham kaynakları: Sedad Hakkı Eldem
Okuma 6.1: Nalbantoğlu, 1994, pp.66-74
Okuma 6.2: Bozdoğan, 2010, pp. 131-146.

7. Modern mimarlık için yerel ilham kaynakları: Aris Konstantinidis

Okuma 7.1: Theocharopoulou, 2010, pp. 111-130

8. MID-TERM


9. GEZİ


10. Vizyoner mimar ve modern mimarlık: Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe
Okuma 10.1: Milne, 1980, pp. 525-545
11. Ulusal mimarlık ve kimlik: erken Cumhuriyet döneminde Türkiye
Okuma 11.1: Bozdoğan, 2002, pp. 193-239
12. Modern dalgaya karşı mimarlıkta yerel kimlik: Hassan Fathy
Okuma: Richards & Serageldin & Rastorfer, 1985, pp. 16-24
13. Architecture as monuments and identity: Vietnam Veterans Memorial
Okuma 13.1: Sturken, 1991, pp. 118-142
Okuma 13.2: McLeod, 2004[1989], pp. 380-404

14. Genel Ders Özeti

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Mimarlık ve kimlik ilişkisine yaklaşımda yöntemler ve terimler Methods and terms to approach the relationship of identity and architecture
2) "İslam Mimarlığı ve Sanatı" tanımının sorgulanması Okuma 1.1: Rabbat, 2012, s. 1-15 Okuma 1.2. Necipoglu, 2012
3) "İslam mirası" ile çağdaş mimarlığı bağdaştırmak Okuma 3.1: Yücel, Atilla, 1989, Arab World Institute Technical Review Summary Okuma 3.2: Pei Cobb Freed & Partners, 2010, Museum of Islamic Art (Presentation panels)
4) Emperyal kimlik ve mimarlık: İstanbul ve Sinan Okuma 4.1: Necipoğlu, 2005, pp. 115-126.
5) Bir milli kahraman ve kahraman mimar olarak Sinan Okuma 5.1: Necipoğlu, 2007. Okuma 5.2: Sezgin, 2009.
6) İstanbul'da tarihsel canlandırmacı akımlar
7) Akdeniz mimarisi kavramı Okuma: Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge

Kaynaklar

Ders Notları: Bozdoğan, Sibel, 2002, Modernism and nation building: Turkish architectural culture in the early republic, University of Washington Press Bozdoğan, Sibel, 2010, The Legacy of an Istanbul Architect, in Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge, pp. 131-146. Kuban, Doğan, 2010, Ottoman Architecture, YEM McLeod, Mary, 2004[1989], The Battle for the Monument: The Vietnam Veterans Memorial, in Keith L. Eggener, American Cultural History, Routledge Milne, David, 1980, ‘The Artist as Political Hero: Reflections on Modern Architectural Theory’, Political Theory, vol. 8, no. 4, pp. 525-545 Nalbantoğlu, Gülsüm Baydar, 1994, ‘Between Civilization and Culture: Appropriation of Traditional Dwelling Forms in Early Republican Turkey’, Journal of Architectural Education, 1993, vol. 47, no. 2, pp.66-74 Necipoğlu, Gülru, 2005, Age of Sinan Architectural Culture in the Ottoman Empire, Reaktion Necipoğlu, Gülru, Creation of a National Genius: Sinan and the Historiography of ‘Classical’ Ottoman Architecture”, Muqarnas 24 (2007): 141-83. Necipoğlu, Gülru, "The Concept of Islamic Art: Inherited Discourses and New Approaches", in Benoît Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf, eds., Islamic Art and the Museum, London: Saqi, 2012. Rabbat, Nasser, 2012, What is Islamic architecture anyway?, Journal of Art Historiography, no: 6, pp. 1-15. Richards, J. M. & Serageldin, Ismail & Rastorfer, Darl, 1985, Hassan Fathy, Concept Media Sturken, Marita, 1991, ‘The Wall, the Screen, and the Image: The Vietnam Veterans Memorial’, Representations, no. 35, pp. 118-142 Theocharopoulou, Ionna, Nature and the People, 2010, in Modern Architecture and the Mediterranean, eds Jean-François Lejeune & Michelangelo Sabatino, Routledge, pp. 111-130
Diğer Kaynaklar: Bozdoğan, Sibel & Özkan, Suha & Yenal, Engin, 1987, Sedad Eldem Architect in Turkey, Concept Media, pp. 61-92 Fathy, Hassan, 1973, Architecture for the Poor, The University of Chicago Pres Rand, Ayn, 2008 [1943], Fountainhead, Paw Prints

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar % 0
Ara Juri % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Sunum / Seminer 1 8 8
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Juri 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Rapor Teslimi 0
Juri 0
Final 0 0 0
Toplam İş Yükü 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı