ENDÜSTRİ 4.0 (İNGİLİZCE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HTC6102 | Eleştirel Tasarım Düşüncesi | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ |
Dersin Amacı: | Bu ders günümüz mimari söylem ve pratiğini tartışmaya açmak üzere çağdaş mimari paradigmalar arasındaki görünür ve örtülü ilişkileri araştırır. Mimarlık kuram ve söylemleri ile çağdaş eleştirel kuramlar arasındaki karşılıklı ilişki dersin temel çalışma konusudur. Ders kapsamında öğrencilerin eleştirel içgörülerini geliştirebilmeleri amacıyla mimarlığın diğer disiplinlerle ilişkilerini temel kuramsal ve eleştirel metinler üzerinden tartışılır. Ders mimarlık kuram ve pratiği arasında eleştiri yolu ile bir diyalog oluşturmayı hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I.Eleştiri metinleri ve mimari işleri analiz edebilir. II. Mimari işlerin değerlendirilmesi için kriterler önerebilir. III. Mimari işler hakkında eleştirel değerlendirme yapabilir, yargılarda bulunabilir. IV. Mimari işleri, tarihsel ve kuramsal çerçeve ile ilişkilendirebilir. V. Yapılı çevre ve mimari söylemler üzerine eleştirel metin üretebilir |
Ders, sunum ve seminerler ile yürütülür. Öğrencilerin haftalık tematik okuma listesini okunmuş olması, ve bütün sınıfın tartışmalara katılması beklenmektedir. Haftanın teması ile ilgili bir girişten sonra, seminer oturumları olacaktır. Temalar: eleştiri kavramı ve anamı, eleştirel kyram, postmodernite, eleştirel bağlamsalcılık, kentsel kuram, ütopik projeler, yer’in fenomenolojisi, tektonik ifade, semiyik ve yapısalcılık, ard-yapısalcılık, feminist perspektifler ve queer kuram |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Mimari Eleştiriye Giriş | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
2) | Mimari Eleştiri ve Eleştirmenler | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
3) | Mimari Eleştiri Yazıları | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
4) | Pompidou vakası | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
5) | Postmodernizm: Modernizmin Krizine Mimari Tepkiler | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
6) | Eleştirel Bağlamsalcılık: Yerel Kültüre Karşı Evrensel | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
7) | Modernizm Sonrası Kent Kuramı | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
8) | Ütopik Proje | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
9) | Yerin ve Anlamın Fenomenolojisi | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması r | |
10) | Tektonik İfade | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
11) | Göstergebilim ve Yapısalcılık | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
12) | Politik ve Etik Pozisyonlar | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
13) | Feminizm, Cinsiyet ve Beden Tartışması Queer kuram | Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması | |
14) | Dönem Ödevi Değerlendirmesi |
Ders Notları: | gerektiğinde verilir given when necessary |
Diğer Kaynaklar: | Pattabi Raman & Richard Coyne (2011): The Production of Architectural Criticism in "Special Issue:15 Years of Architectural Theory Review : New Beginnings". Architectural Theory Review, Volume 16, Issue 2,p. 103-123.(http://dx.doi.org/10.1080/13264826.2011.601540) Hélène Jannière. (2010).Architecture Criticism: Identifying an Object of Study. OASE Journal For Architecture. 81, p33-55 Attoe, Wayne. (1978). Architecture and Critical Imagination. New York: John Wiley & Sons. Jane Rendell, Jonathan Hill, Mark Dorrian and Murray Fraser ,(ed). 2007.Critical Architecture (Critiques).Routledge., New York. Alexandra Lange, Jeremy M. Lange.(2012) Writing About Architecture: Mastering the Language of Buildings and Cities (Architecture Briefs). Princeton Architectural Press, New York. Alan Colquhoun. (1976) " Essays in architectural criticism: modern architecture and historical change". Oppositions Books. Kate Nesbitt (ed.) (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Princeton Architectural Press, NY. Martin Pawley (2007). The Strange Death of Architectural Criticism. Martin Pawley Collected Writings. Blackdog Publishing, London. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 10 | % 50 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 106 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | 14 | 28 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | |||
Juri | |||
Final | 9 | 64 | |
Toplam İş Yükü | 240 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |