MİMARLIK VE TASARIM (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5432 | Kentsel Konutlaşma | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ |
Dersin Amacı: | Bu ders yapılı çevreyi özellikle barınmayı yeniden düşünmek ve eleştirel bir bakışla ele almak için gerekli kuramsal çerçeveyi ve araçları sunmayı hedefler. Ders kapsamında konutun anlam ve kullanımı, yapılı çevrenin aktörlerinin ihtiyaç ve beklentileri ve konutun ve kentin dönüşümüne yönelik gündemdekigelişmeler tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenci -İstanbuldaki konut stoğu ve kentin dönüşümüne yönelik bir anlayış geliştirir. -farklı kullanıcı gruplarının çeşitlenen ihtiyaç ve beklentilerini tanır -barınmayı yeniden düşünmek üzere kavramsal bir çerçeve geliştirir -yapılı çevreyi analiz etmek üzere farklı araçlar geliştirir ve bu araçlardan yararlanır. -eleştirel düşünmei kademik araştırma ve yazma becerilerini geliştirir |
Bu ders kapsamında İstanbul'un demografik dönüşümü, konut tipolojisi ve barınma pratikleri irdelenecek; yapılı çevrenin dönüşümüne yönelik uygulanmakta olan yöntem ve stratejiler tartışılacaktır. Ayrıca ders kapsamında öğrencilerin "barınmayı yeniden düşünmek" konulu bir kavramsal proje geliştirilecektir. Bu ders kapsamında uygulanan öğrenme yöntem ve teknikleri şunlardır: Örnek olay inceleme Saha çalışması Proje İşbirliğine dayalı öğrenme Anlatım Okuma Gözlem Bireysel Çalışma Problem Çözme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar | ||
2) | Modül 1: Konut Tipolojisi ve Barınma Kültürü Ders Anlatımı: "İstanbul'da Demografi ve Konut Kültürü" Tartışma | Clapham, D. (2005). Housing Pathways. The meaning of Housing. A Pathways Approach. Bristo: Policy Press University of Bristol, p. 7-3 Rapoport, A. (1998) Using “Culture” in Housing Design, Housing and Society, Vol 25, No:1-2. | |
3) | Ders Anlatımı: "Türkiye'de Konutun ve Konut Politikalarının Dönüşümü" | Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). Housing in the Metropolis. In Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books, p. 139-169. Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). The Illegal City and New Residential Segregation. In Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books, p. 235-262. | |
4) | Öğrenci Sunumları: Memleketin Konut Tipolojisi ve Barınma Kültürü Tartışma | Ara sınav teslimi (sunum) | |
5) | Öğrenci Sunumları: Memleketin konut tipolojisi ve barınma kültürü Tartışma | Ara sınav teslimi (rapor) | |
6) | Modül 2: Yersiz-yurtsuzlaşma ve Yerli-yurtlulaşma | Heidegger, M. (2008). Building Dwelling Thinking. In Basic Writings (ed. By D. Farrel Krell) London: Harperperennial. Modern Thought, p. 343-364. Mugerauer, R.(1994). Homelessness and the Human Condition (chapter 9). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 151-161. Mugerauer, R.(1994). A Homecoming. Design on Behalf of Place (chapter 10). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 162- 186. Massey, D. (1994). A Place Called Home. In Space Place and Gender. Minneapolis: University of Minnesota Pres, p. 157-173 (further reading optional). | |
7) | Ders Anlatımı: "Kentsel Dönüşüm, Mega-Projeler ve Yeni Şehirler" Tartışma | Karaman, O. (2014) Resisting Urban Renewal in Istanbul. Urban Geography, 35:2, 290-310. Kuyucu, T. and Uysal Ö. (2010). Urban Transformation as State-led Property Transfer: An Analysis of Two Cases of Urban Renewal in Istanbul. Urban Studies, 47 (7) 1479-1499. Hyong, R. ve Es, M. (2020). Material Politics Facing Post-Truth: Speculation, Infrastructure, and Ecology in Turkey. Antipode Vol. 52 No. 6 2020 ISSN 0066-4812, pp. 1731–1750. (further reading optional) Moser, S. and Côté‐Roy, L (2021). New Cities: Power, profit and prestige. Geography Compass. 15:e12549. Cugurullo, F. (2018). Exposing Smart-Cities and Eco-Cities: Frankenstein Urbanism and the Sustainability Challenges of the Experimental City. Environment and Planning A:Economy and Space, Vol. 50(1) 73–92 (further reading optional) | |
8) | Ders Anlatımı: "Konut, Afetler, Göç ve Dirençlilik" Tartışma "Barınmayı Yeniden Düşünme" kavramsal projesi ilk öneriler | Kılıçkıran D. (2003). Migrant Homes. Ethnicity and Domestic Space Culture. In Constructing Place. Mind and Matter. Ed. By Sarah Menin. NY, Routledge. Erdal H.& Ünsal Gülmez, N. (2020): ‘Home,’ The Negotiated Place: Narratives of Transnational Home-Making Practices of Turkish-Germans in Schleswig- Holstein, Home Cultures, DOI: 10.1080/17406315.2020.1827362 (further reading optional) Phillips, D. (2006). Moving Towards Integration: The Housing of Asylum Seekers and Refugees in Britain. Housing Studies, Vol 21, No:4, 539-553. Comerio, C., M. (2014). Disaster Recovery and Community Renewal: Housing Approaches. Cityscape, Vol. 16, No. 2, Form Follows Families: Evolution of U.S. Affordable Housing Design and Construction, pp. 51-68 | |
9) | ARA JURİ "Re-thinking Dwelling Projesi" | ||
10) | Modül 3: Alternatif Yaşama Çevreleri ve Konuta Yenilikçi Yaklaşımlar Ders Anlatımı“Ütopyalar ve Alternatif Yaşam Çevreleri’ Kavramsal proje kritiği | Soja, E. W. (1996). Exploring the Spaces that Difference Makes: Notes on the Margin. In Thirdspace, Oxford: Blackwell Publishers, p. 82-105 Fitting, P (2002). Urban Planning/Utopian Dreaming: Le Corbusier's Chandigarh Today. Utopian Studies, Vol. 13, No. 1 (2002), pp. 69-93) | |
11) | Ders Anlatımı: "Sosyal Konut ve Erişilebilir Konut Discussion | Kılınç, K and Gharipour M. (ed.) (2019). “Introduction: Global Modernity and Marginalized Histories of Social Housing in the Middle East” in Architecture, Urban Development and Transnational Modernity, p. 1-36. Vale J. l, Shamsuddin, S., Gray, A. and Bertumen, K (2014) What Affordable Housing Should Afford: Housing for Resilient Cities. Cityscape , Vol. 16, No. 2, Form Follows Families: Evolution of U.S. Affordable Housing Design and Construction. pp. 21-50. | |
12) | Proje Eleştirisi | ||
13) | Ön Teslim (sunum ve rapor) Proje eleştirisi ve tartışma | ||
14) | Presentations: Re-thinking Dwelling Project |
Ders Notları: | gerektiğinde verilecektir will be given when necessary |
Diğer Kaynaklar: | -Akcan, E. (2018).Open architecture : Migration, citizenship, and the urban renewal of Berlin-Kreuzberg by IBA-1984/87. Basel:Birkhauser Verlag -Beck, U. (1998). Risk Society. Towards a New Modernity, trans. By Mark Ritter. London: Sage Publications. -Bozdoğan, S and Akcan, E. (2012). Turkey. Modern architecture in history. London: Reaktion Books. -Couch, C. (1998). Urban Renewal. London: Mc Millan Education UK -Franklin, B. (2006). Housing Transformations. Shaping the Space of 21st Century Living. London & New York: Routledge. -Sarah Menin (ed.) (2003). Constructing Place. Mind and Matter. Ed. By NY, Routledge. -Komut, E. M. (1996). Housing Questions of Others. Ankara: Chamber of Architects. -Unsal Gülmez, N. and Işıkkaya D. (eds) (2002). Scales, Thresholds and Dilemmas of Housing Transformations in İstanbul. Berlin: Peter Lang. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 25 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | 1 | % 12 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | 1 | % 5 |
Final | 1 | % 45 |
Rapor Teslimi | 1 | % 13 |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 66 | |
Sunum / Seminer | 3 | 24 | |
Proje | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | 2 | 16 | |
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | 4 | 32 | |
Juri | |||
Final | 10 | 120 | |
Toplam İş Yükü | 300 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır. | |
2) | Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir. | |
3) | Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir. | |
4) | Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | |
5) | Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur. | |
6) | Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
7) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. | |
8) | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar | |
9) | Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular. | |
10) | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır. | |
11) | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar. | |
12) | Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir. |