MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5426 | Türk Mimarlığı I | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖKSUN AKYÜREK ALTÜRK |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğu'ndan Cumhuriyet dönemine geçiş aşamasından başlayarak Türkiye'deki mimarlık alanına ait genel tarihsel bir perspektif oluşturmaktır. Bu doğrultuda tekil yapı ve mimarlar yerine mimari üretimin bağlamla ilişkili süreçlerini kronolojik bir düzende değerlendirmek, karşılaştırmak ve tartışmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Türkiye'de son yüzyıl içerisinde mimarlık üretiminin genel izleğini ve profesyonel bir meslek alanı olarak dönüşümünü tanırlar. 2.İlgili dönem mimarlığının aktörlerinin, sorunlarının ve süreçlerinin çoğulluğunu kavrarlar. 3.Yirminci yüzyıl içerisinde Türkiye'nin kentleşme süreçlerini tanırlar. 4.Bu süreç içerisindeki farklı dönemlerde ortaya çıkan farklı mimari üretimleri ve durumları karşılaştırır ve ilişkilendirirler. 5.Türkiye'de mimarlık ve kentleşme ile ilişkili yazını tanırlar. |
Bu ders temel olarak Türkiye'nin mimarlık alanındaki kuramsal ve reel üretimlerle ilişkili olarak çeşitli problemleri eleştirel bir perspektifle ortaya koymayı amaçlar. Bu doğrultuda toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel alanlardaki dinamiklerle de kesişen ve etkileşen çok çeşitli problemler kronolojik ve tematik bir düzen içerisinde ulusal ve küresel bir ölçekte araştırılacak ve tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş; "Türk Mimarlığı"nın içeriği nasıl tanımlanabilir? Bu kavramı kültürel sınırlandırmalardan nasıl ayrıştırabiliriz? | ||
2) | Tüm mimarlıklar ve ulusal kimlikleri üzerine tartışma. | Baydar, Gülsüm. (2004), "The Cultural Burden of Architecture," Journal of Architectural Education, 57: 19–27. | |
3) | Geç Osmanlı döneminin mimari bağlamı: imparatorluğun son yüzyılı ve mimarlıkları. | ||
4) | Paradigma değişimleri; Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş ve yeni bir mimari dönemin başlangıcı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 1, Architecture of Revolution, 17-48. -Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 2, Building for the Modern Nation State, 49-80. | |
5) | Evin mimarlığı - modern bir ev/aile/kent içinde yaşamak | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 3, The Modern House, 81-104. | |
6) | Türkiye'de savaş-sonrası dönem mimarlığı | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 4, Populist Democracy and Post-war Modernism, 105-138. | |
7) | Mimarlık ve kent(leşme) | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 5, Housing in the Metropolis, 140-170. | |
8) | Mimarlık ve devlet | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 6, Architecture under Coups d'État, 171-202. | |
9) | Öğrenci sunumları | ||
10) | Mimarlık ve postmodernite problemi | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 7, Postmodern Landscapes in Post-Kemalist Turkey, 203-234. | |
11) | Kent/Konut/Plansızlık | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 8, The Illegal City and New Residential Segregation, 235-263. | |
12) | Türk yıldız-mimarlar | Bozdoğan & Akcan, Turkey, Chapter 9, The 'Young Turk Architects' of Globalisation, 264-297. | |
13) | Istanbul meselesi | Çağlar Keyder, Istanbul: Between the Global and the Local, Boston: Rowman&Littlefield, 1999, pp.1-31. | |
14) | Öğrenci sunumları | ||
15) | Dönem raporu hazırlığı | ||
16) | Final raporu teslimi |
Ders Notları: | Will be announced weekly. |
Diğer Kaynaklar: | Sibel Bozdogan, Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History, Reaktion Books, 2012 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 5 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | 1 | % 40 |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 0 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü | |
Ders Saati | 14 | 39 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 78 | |
Sunum / Seminer | 1 | 8 | |
Proje | |||
Ödevler | 2 | 8 | |
Küçük Sınavlar | |||
Ara Juri | |||
Ara Sınavlar | |||
Rapor Teslimi | 1 | 18 | |
Juri | |||
Final | |||
Toplam İş Yükü | 151 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |