MİMARLIK VE TASARIM (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5434 Mimaride Kentsel Konular Bahar
Güz
3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN AYDIN YÖNET
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU
Dr. Öğr. Üyesi MAAN CHIBILI
Dersin Amacı: Mimarlıktaki kentsel kaygılar, kentsel mekan bilincinin evrimi olarak özetlenebilir. Bu evrim, bilinçli kentsel tasarım ile şehrin dinamik ve çoğunlukla kaotik gelişimi içinde kendini göstermek isteyen mimari arasındaki bir etkileşim olarak düşünülebilir.

Bu ders, modern şehir planlamasını inceler ve planlama stratejilerini ve sorunlarını güncel kentsel sorunlar kapsamında tartışır. Öğrencileri çağdaş şehir planlamasının ve kentsel tasarımın tarihsel kökleri ile tanıştırmayı amaçlar. Ayrıca, ders, öğrencileri planlama ve tasarım stratejileri ile tanıştırırken, günümüzdeki kent algısı bağlamında güncel planlama ve tasarım sorunlarının tartışılmasını sağlamaktadır.

Dersler kapsamında, vaka çalışmaları ve araştırma makaleleri aracılığıyla, öğrencilerin kentsel teorileri ve uygulamaları daha iyi anlamaları beklenmektedir. Ders ayrıca öğrencilerden, kentsel mekan evriminin sürekliliği içinde seçilen konuları sorgulayıcı bir yaklaşımla ele almalarını istemektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• 19. yüzyıldan günümüze kentsel mekan bilincinin ve kentsel sosyo-ekonomik durumun evrimi hakkında farkındalık kazanmak.
• Kentsel alanların evrimini anlama ve tartışma yolları geliştirmek.
• Eleştirel düşünme yöntemlerini uygulamak, olguları değerlendirmek ve kentlerin çağdaş gelişiminin çeşitli yönlerini analiz etmek.
• İlgili zaman ruhunun felsefi perspektifi ile ilgili kentsel kaygıları analiz etmek için çeşitli medyaların kullanımı.
• Lisans düzeyinde edinilen kavramsal/teorik ve pratik bilgiyi daha yüksek bir yeterlilik düzeyine çıkarmak.
• Nitel ve nicel araştırmalar yürütmek, yeni yaklaşımlar geliştirmek ve kentsel ile ilgili disiplinlerde yeterlilik düzeyinde bilgi üretmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, kentsel mekanın dönüşümü özelinde çağdaş kentsel planlama konularını incelemektedir. Bu bağlamda, kentsel mekanın tarihsel ve toplumsal gelişimi ve dönüşümü aracılığıyla çağdaş kentsel planlama ve tasarım teorilerini ve uygulamalarını tartışmaktadır. Derste ele alınan ana temalar; kentsel sorunlar, kentsel dinamikler, kentsel mekanın anlamı, çağdaş planlama ve tasarım yaklaşımları ve stratejileri, vaka çalışmaları ve kentsel analizlerdir.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma, Farklılaştırma, Gözlem, Grup Çalışması, Konuk / Uzman Daveti, Okuma, Örnek Olay İnceleme, Tartışma, Problem Çözme ve Diğer dir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Dersi
2) Kentsel Sorunlar
3) Kent Planlama Tarihi
4) Özel Konu: Küresel Kent
5) Özel Konu: Akıllı Kent
6) Özel Konu: Kamusal Alan / Korumalı Yerleşimler (Dışa Kapalı Siteler)
7) Ara Sınav (Teslim ve Sunum)
8) Özel Konu: Kırsal Kalkınma
9) Poster Sunumu
10) Özel Konu: Sürdürülebilirlik / Doğal Afetler
11) Öğrenci Sunumları
12) Öğrenci Sunumları
13) Öğrenci Sunumları
14) Dönem Sonu Değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları: • Lynch, K. (1960). The Image of the City, MIT Press. • Jacobs, J. (1993). The Death and Life of Great American Cities, Modern Library. • Blakely, E. J. and Snyder, M. G. (1997). Fortress America: Gated Communities in the United States, Brookings Institution Press. • Keyder, Ç., (Ed.) (1999). Istanbul: Between the Global and the Local, Rowman & Littlefield Publishers. • Gehl, J. (2010). Cities for People, Island Press. • Bartke, S. and Kabisch, S. (Eds.) (2023). Urban-Rural-Partnerships: Sustainable and Resilient, MDPI.
Diğer Kaynaklar: • Lynch, K. (1960). The Image of the City, MIT Press. • Jacobs, J. (1993). The Death and Life of Great American Cities, Modern Library. • Blakely, E. J. and Snyder, M. G. (1997). Fortress America: Gated Communities in the United States, Brookings Institution Press. • Keyder, Ç., (Ed.) (1999). Istanbul: Between the Global and the Local, Rowman & Littlefield Publishers. • Gehl, J. (2010). Cities for People, Island Press. • Bartke, S. and Kabisch, S. (Eds.) (2023). Urban-Rural-Partnerships: Sustainable and Resilient, MDPI.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 3 % 30
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Ara Juri % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 238
Sunum / Seminer 3 9
Proje
Ödevler
Küçük Sınavlar
Ara Juri
Ara Sınavlar 1 3
Rapor Teslimi 1 3
Juri
Final 1 3
Toplam İş Yükü 298

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır.
2) Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir.
3) Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir.
4) Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
5) Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur.
6) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
7) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur.
8) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar
9) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular.
10) Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır.
11) Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar.
12) Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir.