MİMARLIK VE TASARIM (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5434 Mimaride Kentsel Konular Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU
Öğ.Gör. MAAN CHIBILI
Dersin Amacı: Mimarlık disiplini içinde, kent mekanı sorunsalı, kentsel mekan bilincinin evrimi olarak özetlenebilir. Bu evrim, bilinçli kentsel tasarım ile çağdaş kentin gelişimindeki dinamizm ve kaos ortamında kendini göstermek isteyen mimarlık arasındaki karşılıklı etkileşim olarak düşünülebilir.

Mimarlıkta kentsel mekan sorunsalına birkaç açıdan yaklaşılabilir. Kategorik olarak sosyal açıdan toplumsal ve mekansal farklılaşma, bölüşüm, eşitlik ve adalet durumlarını içerir. Öte yandan kentsel yaşam tarzı olarak, mülkiyet, katılım, sorumluluk ve davranışlar olarak bakılabilir. Kentsel form meselesi ise anlam, doğallık, canlılık, duygu ve görsellik olarak ele alınabilir.

Böylece, dersin amacı, öğrencilerin kentsel mekan kavramının evrimini zamanın ruhu açısından karşılaştırmalı ve sorgulayıcı yaklaşımla okuma ve çalışmalarıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kentsel mekan bilincinin evrimi hakkında farkındalık oluşturur.

2. 19. Yüzyıldan itibaren kentleşmenin sosyal ve ekonomik boyutunu karşılaştırmalı olarak tartışır.

3. Erken, modern ve post-modern kentsel mimarlığın aşamalarını ayırt eder ve tartışır.

4. Planlanarak yaratılmış yeni kentlerde kensel mekan olgusunu araştırır ve tartışır.

5. Satelit şehirler, banliyöler ve toplu konut projelerindeki kentsel mekan meselesini araştırır ve tartışır.

6. Dönem ruhunu yaratan felsefi perspektifi anlayarak kentsel mekan meselesini çeşitli anlatım ortamlarıyla yansıtmayı öğrenir..

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma. St. Simon ve yeni mimarlık üzerine tartışma.
2) 19. Yüzyıl Ütopyacıları. Fourier'in falansteri; Godin'in familisteri
3) 19.Yüzyıl Ütopyacıları. Owen'ın New Harmony projesi. Ütopik Sosyalistlerin tartışılması.
4) "Güzel Şehir" Hareketi, Olmsted. Chicago için Burnham Planı.
5) Endüstri Kenti için yeni düşünceler: Tony Garnier'in Cité Industriel. Santelia's Futurist Kenti.
6) Erken Modern: Modern Kentsel Ütopyalar: Ebenezer Howard: Bahçe Şehir.
7) Erken Modern: Frank Lloyd Wright: Broadacre(banliyö yayılımı). Le Corbusier.
8) Dönem ortası sunumlar
9) Dönem ortası sunumların tartışma ve değerlendirmesi
10) Bauhaus Kentselliği: Hilberseimer, Büyük Şehir Mimarlığı.
11) Vienna Rosso: Sosyalist Konut Projeleri
12) CIAM: Atina Kartası. Team X
13) Megastrüktürler ve Louis Kahn. Metabolizm
14) Kentsel Mekanın Yeniden Keşfi

Kaynaklar

Ders Notları:
Diğer Kaynaklar: - Benevolo, L., “Origins of Modern Town Planning”, MIT Press, 1971. - Cullen, G., “The Concise Townscape”, Van Nostrand, NY, 1961. - Duany, A., Speck, J., Lydon, M., “Smart Growth: New Urbanism in American Communities”, Wiley, 2010. - Fishman, R., “Urban Utopias in the 20th Century: Howard, Wright, Le Corbusier”, MIT Press, 1982. - Frampton, K., “Modern Architecture: A Critical History” 4th Edition, Thames & Hudson World of Art, 2007. - Gehl, J., “Cities for People”, Island Press, 2010. - Haas, T., “Sustainable Urbanism and Beyond: Rethinking Cities for the Future”. Rizzoli International Publications, 2012. - Hall, P., “Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design since 1880”, Willey-Blackwell, 2014. - Harvey, D., “Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution”, Verso, 2012. - Lynch, K., “The Image of the City”, MIT Press, 1960. - Riddell, R., “Sustainable Urban Planning: Tipping the balance”, Willey, 2003.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Arazi Çalışması % 0
Derse Özgü Staj % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 13 % 10
Sunum % 0
Projeler % 0
Seminer % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Ara Juri % 0
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Juri % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 13 6 78
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Rapor Teslimi 1 40 40
Juri 0 0 0
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
4) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
5) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.
6) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
7) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
8) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
9) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
11) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.
12) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
13) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme
14) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
15) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
16) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.