BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE,TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5421 Mimarlık Üzerine Okumalar Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN
Dersin Amacı: Bu ders, mimarlığı hem teknokültürel hem de sosyokültürel bir üretim alanı olarak ele almayı ve onun düşünsel yapı sistemlerine olan bağlılığını vurgulamayı amaçlamaktadır. Sosyal ve tarihsel koşullarla şekillenen bu düşünsel yapıların mimari pratikle olan ilişkisini analiz etmeyi hedefler. "Mimarlık üreten metinler" ve "metinler üreten mimarlık" arasındaki etkileşim üzerine bir anlayış geliştirerek, öğrencilerin bu karşılıklı etkiyi kavramalarını ve mimarlık üretiminin metinsel ve kavramsal temelleriyle eleştirel bir şekilde meşgul olmalarını teşvik eder.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Mimarlığı teknokültürel ve sosyokültürel boyutlarıyla ele alarak toplumsal bağlamda analiz edebilme ve değerlendirme becerisi kazanır.
II. Mimarlıkla ilgili yazılı ve görsel ifade ortamlarını, mimarlık üzerine yazılmış veya mimarlıkla ilişkilendirilen metinlerle eleştirel bir şekilde değerlendirir ve tartışmaya açabilir.
III. Metinsel anlatıların her kültürel bağlamda farklılık gösterdiğini, çoğulcu yapısını ve bu nedenle tarihselliğini anlayarak, bu unsurları mimarlıkla ilişkilendirebilir.
IV. Mimarlık, tarih, kuram ve eleştiri arasındaki ilişkileri analiz ederek, mimarlığın yeniden üretilebilir bir alan olduğunu kavrar ve bu anlayışı tasarım uygulamalarında kullanabilir.

Dersin İçeriği

Yukarıda ortaya koyulan kapsamda mimarlık üzerine ve/veya mimarlığın konusunu oluşturan metinler ile bizzat mimari düşüncenin ürettiği her türlü yazınsal ve görsel metinler bu dersin içeriğini oluşturur.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Anlatım, Okuma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Uygulama, Diğerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Kavramlar ve fenomenlerle tanışma atölyesi: Kavramları ve fenomenleri sözlükten inceleyerek okuma Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age.
3) İnşa ve düşünce yapıları olarak 19.yüzyıl okumaları Okuma1: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air.
4) İnşa ve düşünce yapıları olarak 19.yüzyıl okumaları Okuma 2: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air.
5) 19. yüzyıl ve metinler arası okumalar Okuma 3: In what style should we build?
6) İstanbul Okumaları: 19. yüzyıl Okuma 4.1: Montani Efendi, Usul-i Mimari-i Osmani. reading 4.2: Edmondo de Amicis, İstanbul (1874). reading 4.3: Ahmet Rasim, Şehir Mektupları. reading 4.4: J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980.
7) Özel ve Mekansal Okuma: İstanbul, Balyanlar ve Mimarlık Okuma 5.1: Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization reading 5.2: Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü
8) Tartışma 19.yüzyıl mimarlık ve metinler arası okumalar Dönem ödevi başlıkları
9) 20. yüzyıl: Meta-metinler, şehir ve mimarlık Le Corbusier, Adolf Loos, Mies van der Rohe's texts and architectures.
10) 20. yüzyıl: Meta-metinler ve mimarlık Okuma 6: Walter Benjamin, Passages
11) 20. yüzyıl: Meta-metinler ve mimarlık Okuma 7: Le Corbusier, Towards A New Architecture
12) 20. yüzyılı yerel bağlamda okuma: İstanbul'da metinsellik Sedad Hakkı Eldem
13) 20. yüzyıl yerel bağlamda okuma: İstanbul'da metinsellik Sedat Hakkı Eldem, Turgut Cansever
14) Dönem ödevlerine yönelik son eleştiriler Dönem ödevi yazılması

Kaynaklar

Ders Notları: Manuel Gausa, (2003) The Metapolis dictionary of advanced architecture : city, technology and society in the information age/ authors, Manuel Gausa ... [et al.] ; coordinación, Susanna Cros. Actar. Available at: https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=55abe9dc-203e-3851-a081-9dc3f90633d3 (Accessed: 19 December 2024). Berman, Marshall. (1988) All that is solid melts into air : the experience of modernity/ Marshall Berman. Viking Penguin. Available at: https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=9e9ff110-1fd2-31ce-b986-679ed9d1281b (Accessed: 19 December 2024). Hermann, Wolfgang (ed) (1992). In what style should we build?. The Getty Center for the History of Art and the Humanities. Montani, P., Sebah, P. (1873) Usul-i Mi'mari-i Osmani / L'architectureottomane / Die ottomanische Baukunst, Imprimerie et lithographie centrales, İstanbul. Edmondo de Amicis, İstanbul (1874), (Çev. Sevinç Tezcan Yanar), Pegasus Yayınları Ahmet Rasim (2009) Şehir mektupları/ Ahmet Rasim. Alkım Yayınevi. J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. Kuruyazıcı, haz. H. (2010) Batılılaşan İstanbul’un Ermeni Mimarları = Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization/ haz. Hasan Kuruyazıcı. Uluslararası Hrant Dink Vakfı. Tuğlacı, P. (1993) Osmanlı mimarlığında Balyan Ailesi’nin rolü/ Pars Tuğlacı. Yeni Çığır Kitabevi. Michel Guérin (2000) ‘Passage Walter Benjamin’, La pensée de midi, pp. 32–35. doi:10.3917/lpm.002.0032. Le Corbusier and Etchells, translated from the thirteenth F. edition with an introduction by F. (2014) Towards a new architecture/ Le Corbusier ; translated from the thirteenth French edition with an introduction by Frederick Etchells. Martino Publishing.
Diğer Kaynaklar: Supplementary material can be added during the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 10 % 20
Sunum 1 % 15
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 0 % 0
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 25
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Sunum / Seminer 1 30 30
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Küçük Sınavlar 0 0 0
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 1 50 50
Juri 0 0 0
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 296

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak.
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak.
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek.
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak.
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek.