MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5421 | Mimarlık Üzerine Okumalar | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN |
Dersin Amacı: | Teknokültürel olduğu kadar sosyokültürel bir üretim alanı olan mimarlık etkinleşebilmek için düşünce konstrüksiyonlarına ihtiyaç duyar. Her toplum ve her dönem bağlamında değişim gösteren bu konstrüksiyonlar ile mimarlığın doğrudan ilişkisini ortaya koyarak tartışmaya açmak ve "mimarlığı üreten metinler" ile "metinler üreten mimarlıklar" farkındalığında değerlendirmek, bu dersin amacını oluşturur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlığı teknokültürel ve sosyokültürel açılımlarıyla ele alarak toplumsal anlamda değerlendirebilme. II. Mimarlık üzerine yazılan ve/veya konusu mimarlık ile ilişkilenen metinler ile metinlere konu olan ve/veya bizzat kendisi metinler üreten yazılı ve görsel ifade ortamını değerlendirerek tartışmaya açabilme. III. Metinsel anlatıların her kültürel toplumsalda değişiklikler gösterdiğini, çoğulculuğunu ve dolayısıyla tarihselliğini kavrayabilme. IV. Mimarlık- tarih-kuram-eleştiri ilişkilerini değerlendirerek mimarlığın yeniden üretilebilen bir konu-alan olduğunu kavrayabilme ve bu kavrayışı tasarım uygulamalarında kullanabilme. |
Yukarıda ortaya koyulan kapsamda mimarlık üzerine ve/veya mimarlığın konusunu oluşturan metinler ile bizzat mimari düşüncenin ürettiği her türlü yazınsal ve görsel metinler bu dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş | ||
2) | Kavram ve Olgular | Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age. | |
3) | 19.yüzyıl okumaları | reading 1: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. | |
4) | 19. yüzyıl düşünme biçimleri | reading 2: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. | |
5) | 19. yüzyıl ve metinler arası okumalar | reading 3: In what style should we build? | |
6) | İstanbul Okumaları: 19. yüzyıl | reading 4.1: Montani Efendi, Usul-i Mimari-i Osmani. reading 4.2: Edmondo de Amicis, İstanbul (1874). reading 4.3: Ahmet Rasim, Şehir Mektupları. reading 4.4: J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. | |
7) | İstanbul okumaları | reading 5.1: Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization reading 5.2: Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü | |
8) | Tartışma 19.yüzyıl mimarlık ve metinler arası okumalar | term paper topics | |
9) | 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar | Le Corbusier, Adolf Loos, Mies van der Rohe's texts and architectures. | |
10) | 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar | reading 6: Walter Benjamin, Passages | |
11) | 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar | reading 7: Le Corbusier, towards a new architecture | |
12) | Yerelde 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar: İstanbul | Sedad Hakkı Eldem | |
13) | İstanbul bağlamında değerlendirmeler Sedat Hakkı Eldem ve Turgut Cansever | sedat hakkı eldem, turgut cansever | |
14) | Dönem ödevi için final kritikler |
Ders Notları: | Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age. Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. In what style should we build? Usul-i Mimari-i Osmani Edmondo de Amicis, İstanbul (1874) Ahmet Rasim, Şehir Mektupları J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü Walter Benjamin, Passages Le Corbusier, towards a new architecture Sedad Hakkı Eldem |
Diğer Kaynaklar: | Supplementary material can be added during the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 8 | % 40 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 0 | % 0 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 14 | 168 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 10 | 80 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 291 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |