MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC5421 Mimarlık Üzerine Okumalar Güz 3 0 3 12
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: En
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN
Dersin Amacı: Teknokültürel olduğu kadar sosyokültürel bir üretim alanı olan mimarlık etkinleşebilmek için düşünce konstrüksiyonlarına ihtiyaç duyar. Her toplum ve her dönem bağlamında değişim gösteren bu konstrüksiyonlar ile mimarlığın doğrudan ilişkisini ortaya koyarak tartışmaya açmak ve "mimarlığı üreten metinler" ile "metinler üreten mimarlıklar" farkındalığında değerlendirmek, bu dersin amacını oluşturur.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

I. Mimarlığı teknokültürel ve sosyokültürel açılımlarıyla ele alarak toplumsal anlamda değerlendirebilme.

II. Mimarlık üzerine yazılan ve/veya konusu mimarlık ile ilişkilenen metinler ile metinlere konu olan ve/veya bizzat kendisi metinler üreten yazılı ve görsel ifade ortamını değerlendirerek tartışmaya açabilme.

III. Metinsel anlatıların her kültürel toplumsalda değişiklikler gösterdiğini, çoğulculuğunu ve dolayısıyla tarihselliğini kavrayabilme.

IV. Mimarlık- tarih-kuram-eleştiri ilişkilerini değerlendirerek mimarlığın yeniden üretilebilen bir konu-alan olduğunu kavrayabilme ve bu kavrayışı tasarım uygulamalarında kullanabilme.

Dersin İçeriği

Yukarıda ortaya koyulan kapsamda mimarlık üzerine ve/veya mimarlığın konusunu oluşturan metinler ile bizzat mimari düşüncenin ürettiği her türlü yazınsal ve görsel metinler bu dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Kavram ve Olgular Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age.
3) 19.yüzyıl okumaları reading 1: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air.
4) 19. yüzyıl düşünme biçimleri reading 2: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air.
5) 19. yüzyıl ve metinler arası okumalar reading 3: In what style should we build?
6) İstanbul Okumaları: 19. yüzyıl reading 4.1: Montani Efendi, Usul-i Mimari-i Osmani. reading 4.2: Edmondo de Amicis, İstanbul (1874). reading 4.3: Ahmet Rasim, Şehir Mektupları. reading 4.4: J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980.
7) İstanbul okumaları reading 5.1: Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization reading 5.2: Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü
8) Tartışma 19.yüzyıl mimarlık ve metinler arası okumalar term paper topics
9) 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar Le Corbusier, Adolf Loos, Mies van der Rohe's texts and architectures.
10) 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar reading 6: Walter Benjamin, Passages
11) 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar reading 7: Le Corbusier, towards a new architecture
12) Yerelde 20.yüzyılı anlamaya yönelik okumalar: İstanbul Sedad Hakkı Eldem
13) İstanbul bağlamında değerlendirmeler Sedat Hakkı Eldem ve Turgut Cansever sedat hakkı eldem, turgut cansever
14) Dönem ödevi için final kritikler

Kaynaklar

Ders Notları: Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age. Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. In what style should we build? Usul-i Mimari-i Osmani Edmondo de Amicis, İstanbul (1874) Ahmet Rasim, Şehir Mektupları J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü Walter Benjamin, Passages Le Corbusier, towards a new architecture Sedad Hakkı Eldem
Diğer Kaynaklar: Supplementary material can be added during the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 8 % 40
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Seminer 0 % 0
Ara Sınavlar 0 % 0
Ara Juri 0 % 0
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 0 % 0
Juri 0 % 0
Bütünleme % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 14 168
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 8 10 80
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Juri 0 0 0
Ara Sınavlar 0 0 0
Rapor Teslimi 0 0 0
Juri 0 0 0
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 291

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı