MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5416 | Standart Dışı Modenizm | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEM ELA KAÇEL |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki temel amacı vardır. Birincisi, mimarlık ve kültür arasındaki ilişkinin karmaşık yapısı ve çelişkilerini açıklayamayan modernizme ilişkin standart anlatıları sorunsallaştırmaktır. İkincisi, mimarlık, kültür politikası ve ideoloji arasındaki etkileşimlerin esaslı bir şekilde kavranmasını sağlamaktır. Mimarlığın kurumlar, toplumlar veya kültürler arasında bir iletişim aracı olarak kabul edildiği bu derste modern mimarlık, düşüncelerin yukarıdan aşağı tek yönlü ithal ya da ihraç edilerek doktrinleştirildiği bir yapıdan ziyade iki özne/kurum arasında gündelik hayatta sürekli icra edilen bir değişim olarak yorumlanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlığı kurumlar, toplumlar veya kültürler arasında bir iletişim aracı olarak kavramak II. Modernizme ilişkin standart tarih anlatılarına karşı bir eleştiri geliştirmek III. 20. yüzyıl boyunca modern mimarlıkta süren önemli tartışmaların derin bir analizi aracılığıyla modernizm ve kültür arasındaki çekişmeyi anlamak IV. Mimarlık, kültür politikası ve ideoloji arasındaki etkileşimler ve bunların mimarlık bilgisi ve üretimi üzerindeki etkilerine ilişkin esaslı bir kavrayış geliştirmek |
Bu ders, modern mimarlığın ana akım tarihyazımında sorunsallaştırılmayan modernizm ve kültür arasındaki çekişmeyi inceler. 20. yüzyıl boyunca çeşitli modernizmler arasındaki değişimi ele alan bu dersin iki amacı vardır. Birincisi, modernizme ilişkin standart tarih anlatılarına karşı eleştirel bakmayı teşvik etmektir. İkincisi, belirli örnek olayları ele alarak mimarlık, kültür, sanat ve politika arasındaki etkileşimlere ilişkin esaslı bir kavrayış geliştirmektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Giriş | ||
2) | MODERNİZM W/(O)KÜLTÜR :I | ||
3) | MODERNISM W/(O) KÜLTÜR : II | ||
4) | MODERNİZM W/(O) KÜLTÜR III | ||
5) | MODERNİZM W/(O) KÜLTÜR: IV | ||
6) | SUNUMLAR ve BİRİNCİ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR | ||
7) | MİMARLIKTA SIRADAN OLAN :I | ||
8) | MİMARLIKTA SIRADAN OLAN :II | ||
9) | MİMARLIKTA SIRADAN OLAN :III | ||
10) | SUNUMLAR ve İKİNCİ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR | ||
11) | MODERNİZM MODERNİZME KARŞI :I | ||
12) | MODERNİZM MODERNİZME KARŞI :II | ||
13) | MODERNİZM MODERNİZME KARŞI :III | ||
14) | SUNUMLAR ve ÜÇÜNCÜ BÖLÜM SONU TARTIŞMALAR |
Ders Notları: | Kenneth Frampton, Modern Architecture: a critical history ( Oxford University Press, 1980); Michael K. Hays, “Critical Architecture: between culture and form,” Perspecta, 1984, no.21, p.14-29; Gülsüm Baydar and Wong Chong Thai (eds.) Postcolonial Space(s) (Princeton Architectural Press, 1997); Sibyl Moholy-Nagy, Native Genius in Anonymous Architecture (Horizon Press, 1957). |
Diğer Kaynaklar: | Chapters from other relevant books and selected articles will be compiled in a Course Reader that will be available to students at the beginning of the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 13 | % 20 |
Sunum | 3 | % 30 |
Projeler | 1 | % 30 |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | % 0 | |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 20 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 11 | 3 | 33 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 12 | 156 |
Sunum / Seminer | 3 | 1 | 3 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 13 | 8 | 104 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 299 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir. | |
6) | Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |