KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5329 | Kent İşletmeciliği | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | Tr |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Dersin Amacı: | Burada; derslere katılanlara kentlerdeki işletmeleri tanıtmak, Iyi yönetişim ilkelerini belirtmek, Verimliliği artırmak amaçtır. Belediyelerin ürettikleri mal ve hizmetlerin türleri, nitelikleri, bunları fiyatlandırılmaları, verimlilik, kalite yönetimi açısından kendi işletmeleri veya diğer kent işletmelerinin kentliler açısından önemi incelenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders, yerel yönetimler yanında şehir planlaması, iş sağlığı ve güvenliği konularıyla da yakından ilgilidir. Kamusal ve yarı kamusal mallar üretimi ve fiyatlandırılması kamu ekonomisi disiplinini, hizmet üretimi işletmecilik alanını, belediye hizmetlerini sunum modelleri, kalite yönetim sistemi, sosyal refah harcamaları (aşevi, huzurevleri gibi) çok disiplinli konulardır. |
Hemşehrilerin (kent halkının) ortak yerel ihtiyaçlarını gidermeye yönelik mal ve hizmet üretimi, birer kamu yönetimi olan belediyeler yanında özel kesim ve üçüncü sektörce sağlanmaktadır. Bazı hizmetler ise ortak işletmelerce yapılmaktadır. Buna göre "yeni yönetişim" anlayışı, belediye işletmeciliğinin boyutlarını değiştirmektedir. Bu çerçevede derste kamu ve özel kesimde üretilen mal ve hizmet tanımları; belediyelerin işletmecilik prensipleri, belediye yasalarına göre hizmet üretme türleri yanında ulaşım, sağlık, site ve apartman yönetimleri, alışveriş merkezleri, spor alanları gibi yerel boyutlu işletmeler ele alınmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Tanımlar | ||
2) | İşletme ve Fonksiyonları, Kamu İşletmeleri | ||
3) | Belediye Hizmetlerinin Sınıflandırılması | ||
4) | Yerel Yönetimlerin hizmet sunum modelleri | ||
5) | Hizmet İşletmelerinde Stratejik Planlama | ||
6) | Yerel Yönetimler ve Kalite Yönetimi | ||
7) | Kentlerde İşletme Türleri | ||
8) | Kentlerde İşletme Türleri | ||
9) | Kentlerde İşletme Türleri | ||
10) | Kentlerde İşletme Türleri | ||
11) | Kent Atölyeleri | ||
12) | Sağlık Tesisleri, Sosyal Refah Harcamaları, Sanat – Eğitim ve Meslek edindirme kursları | ||
13) | Müzeler ve Arşivler | ||
14) | Mobese ve Kent Güvenliği |
Ders Notları: | Kent Sohbetleri, 2008, ISBN 978-9944-936-16-3., Adem Esen, Okutan Yayınları, İstanbul Mal, Mülkiyet ve Piyasa: Karşılaştırmalı Olarak, Adem Esen, İslam Kalkınma Bankası Yayını, Cidde, 2007 |
Diğer Kaynaklar: | İşletmelerde Stratejik Planlama, Erol, Eren İşletme Yöneticiliği, Koçel, Tamer Kamu Ekonomisi ve Sivil toplum Kuruluşları Kamu Ekonomisi, Şahin, Mehmet, Akalın, Güneri |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Laboratuar | 0 | % 0 |
Uygulama | 0 | % 0 |
Arazi Çalışması | 0 | % 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Sunum | 0 | % 0 |
Projeler | 0 | % 0 |
Seminer | 0 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Ara Juri | 0 | % 0 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 0 | % 0 |
Juri | 0 | % 0 |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Juri | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Rapor Teslimi | 0 | 0 | 0 |
Juri | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. | |
2) | Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. | |
3) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. | |
4) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. | |
5) | Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. | |
7) | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |
8) | Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. | |
9) | Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | |
10) | Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. | |
11) | Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. | |
12) | Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |