AKTÜERYA BİLİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE5111 | Matematiksel Programlama ve Modelleme | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu dersin açılması ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir |
Öğretim Dili: | En |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUĞCAN DEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SEROL BULKAN Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları, doğrusal ve tamsayılı programlama, ağ akış problemleri ve doğrusal olmayan programlama problemlerinin modelleme tekniklerinin tanıtılması; doğrusal programlama problemlerinin çözümü için simplex algoritmasının, tamsayılı programlama problemleri için dal-sınır algortimasının ve ağ akış problemleri için bazı çözüm algoritmalarının kullanılması; önemli modelleme tekniklerinin ve çözüm algoritmalarının anlaşılması; çizge (ağ) teorisi ve uygulamaları hakkında bir öngörü elde edilmesi ve problem tiplerinin ve çözüm algoritmalarının belirlenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Büyük boyutlu problemleri LP, IP veya NLP olarak modeller. II. Doğrusal, tam sayılı ve doğrusal olmayan problem tiplerini tanır. III. Simplex ve dal-sınır gibi algoritmaları matematiksel olarak analiz eder. IV. Ağ akış problemlerini modeller ve özel tasarlanmış algoritmalarla çözer. |
Bu ders problemlerin doğrusal programlama, karışık tamsayılı doğrusal programlama, doğrusal olmayan programlama ve ağ akış programlama olarak modellenmesi konusunu kapsar. Dersin ikinci kısmı ise bazı basit algoritmalar, simplex algoritması ve dal-sınır algoritması gibi, ve bazı ağ akış algoritmalarını kapsar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | |
1) | Doğrusal programlama modelleri I | ||
2) | Doğrusal programlama modelleri II | ||
3) | Grafik çözüm yaklaşımı ve Simplex algoritmasına giriş | ||
4) | Simplex Algoritması | ||
5) | Tamsayılı programlama I | ||
6) | Tamsayılı programlama modelleri II | ||
7) | Dal-Sınır Algoritması | ||
8) | Vize 1 | ||
9) | Doğrusal olmayan programlama modelleri | ||
10) | Ağ akış programlama modelleri I | ||
11) | Ağ akış programlama modelleri II | ||
12) | Ağ akış algoritmaları I | ||
13) | Ağ akış algoritmaları II | ||
14) | Vize II |
Ders Notları: | N.A. |
Diğer Kaynaklar: | Various reference books will be available at the library. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Arazi Çalışması | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 4 | % 20 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Seminer | % 0 | |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Ara Juri | % 0 | |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Juri | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 25 | 75 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 18 | 72 |
Küçük Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Ara Juri | 0 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 3 | 6 |
Rapor Teslimi | 0 | ||
Juri | 0 | ||
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 192 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Aktüer olabilmek için gerekli sayısal altyapıya sahip olacak. | |
2) | Risk türleri ve risk yönetim yöntemlerini bilecek. | |
3) | Finansal yönetimi ve finansın aktüeryal yönetimdeki rolünü bilecek. | |
4) | Yeni ürünler geliştirip, bu ürünlerin karlılığını sınayabilecek, senaryo analizleri yürütebilecek. | |
5) | Teorik bilgiye olduğu kadar, sigorta piyasasından konuşmacı veya öğretim üyesi olarak katılanlar sayesinde uygulama prosedürlerine de vakıf olacak. | |
6) | Uluslararası tüm yenilikleri takip edebilecek ve ilgili konuda araştırma yapabilecek seviyede olacak. | |
7) | Bilgilerini ekip arkadaşlarına iletme ve proje geliştirmede kullanabilmek. | |
8) | Yeni çıkan şartname ve uygulamalara uyum sağlayacak şekilde sistemde gerekli düzenlemeleri yapabilecek. |